Parowozy wrócą na szlak!
Na przełomie grudnia istycznia do rozkładów jazdy pociągów w Wielkopolsce mają wrócić pociągi pasażerskieobsługiwane przez parowozy. Będzie to możliwe dzięki nowej instytucji kulturyParowozownia Wolsztyn, której powołanie spodziewane jest we wrześniu. Pociągi z parowozami mają jeździć na różnychtrasach i o różnych porach m.in. między Poznaniem a Wolsztynem. Ich rozkład masię zmieniać, by wprowadzenie atrakcji dla miłośników parowozów nie utrudniłożycia zwykłym pasażerom. Składyosobowe prowadzone przez parowozy zniknęły z rozkładów jazdy w kwietniu 2014roku. Ostatnie w Europie regularne połączenie kolejowe wykonywane z użyciemtrakcji parowej funkcjonowało na trasie Wolsztyn-Leszno. Do jego likwidacjidoszło wskutek braku porozumienia samorządów z właścicielem ParowozowniWolsztyn, spółką PKP Cargo.
Samorządy zabiegały ostworzenie spółki, która umożliwiłaby istniejącej ponad 100 lat parowozowni wWolsztynie komercyjne działanie. PKP Cargo zaproponowało, by zamiast spółkistworzyć muzeum lub instytucję kultury.
– Myśmy zżymali się napomysł powołania instytucji kultury, ale musieliśmy zrozumieć realia biznesowe,w których funkcjonuje PKP Cargo. Instytucja kultury rozpocznie działalnośćzapewne we wrześniu, gdy zostanie podpisana stosowna umowa. Działalnośćoperacyjną, czyli wprowadzenie pociągów z parowozami na tory, rozpocznie odmomentu wprowadzenia nowego rozkładu jazdy, czyli od przełomu grudnia istycznia – powiedział wicemarszałek województwa wielkopolskiego WojciechJankowiak.
Organizatorami nowejinstytucji kultury będą: województwo wielkopolskie, powiat wolsztyński, gminaWolsztyn i PKP Cargo. Każdy z podmiotów wniesie po 375 tys. zł na uruchomieniedziałalności, PKP Cargo przekaże instytucji parowozownię i tabor.
Jak powiedział Jankowiak,Parowozownia Wolsztyn w nowej formule nie mogłaby rozpocząć działalności bezplanowych połączeń zamawianych przez samorząd województwa. Województwo będziewięc przez trzy lata, z roku na rok w mniejszym zakresie, zamawiać rozkładowepociągi pasażerskie obsługiwane przez parowozy.
– W biznesplaniezałożyliśmy, że na 2016 rok zamówimy regularne połączenia za kwotę ok. 2 mln.Zł. W następnym roku będzie to zamówienie na poziomie 1,5 mln zł, zaś w 2018roku ? za ok. 1,2 mln zł. Zakładamy, że w czwartym roku działania instytucjaosiągnie finansową samodzielność ? wyjaśnił.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Docelowo głównym źródłemutrzymania parowozowni ma być działalność turystyczno-rekreacyjna: przychody zprzewozów turystycznych i z działalności skansenu.
Marszałek Jankowiakpowiedział, że gdy pociągi prowadzone przez parowozy kursowały na stałych liniachpo Wielkopolsce, takie składy były nierzadko krytykowane przez mieszkańcówregionu, dojeżdżających nimi do pracy czy szkoły. – Nie chcemy, by pociągi teobsługiwały stałe trasy w porach, w których ludzie jeżdżą do pracy i są+skazani+ na składy z parowozami. W nowym rozkładzie jazdy chcemy umieścić jena różnych liniach i o różnych porach ? powiedział.
Pociągi prowadzone przezparowozy miałyby jeździć na trasach między Wolsztynem a Poznaniem, międzyWolsztynem a Lesznem, oraz między Lesznem a Krotoszynem. Niewykluczone są teżinne trasy w regionie.