Parowozy nie poprowadzą już pociągów do Wolsztyna
inforail
20.03.2014 10:53
Parowozy nie poprowadzą już pociągów do Wolsztyna
Od początku kwietnia na trasie Wolsztyn-Leszno w Wielkopolsce przestaną jeździć pociągi pasażerskie prowadzone przez parowozy. To ostatnie w Europie regularne połączenie kolejowe wykonywane z użyciem trakcji parowej.
W ostatnich dniach spółka Koleje Wielkopolskie poinformowała PKP Cargo, że na wniosek organizatora przewozów – wielkopolskiego samorządu – od początku kwietnia lokomotywa parowała nie będzie już obsługiwała pociągów pasażerskich kursujących na trasie Wolsztyn – Leszno – Wolsztyn.
Jak poinformował PAP wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, samorządowi nie udało się porozumieć z PKP Cargo, właścicielem Parowozowni Wolsztyn, w sprawie utworzenia spółki. Miała ona umożliwić istniejącej ponad 100 lat parowozowni w Wolsztynie komercyjne działanie. Województwo miało przez określony czas zamawiać w tej spółce regularne połączenia. Tymczasem PKP Cargo zaproponowało, by zamiast spółki stworzyć muzeum lub instytucję kultury.W opinii Jankowiaka, dzięki spółce można byłoby lepiej niż dotąd pozyskiwać podmioty zainteresowane przewozami turystycznymi, okazjonalnymi i promocyjnymi. 'Nie ma na chwilę obecną perspektyw rozwiązania kwestii funkcjonowania Parowozowni Wolsztyn. Propozycje powołania spółki zostały przez PKP Cargo odrzucone’ – powiedział PAP Jankowiak.
Dodał, że według wcześniej poczynionych ustaleń, parowozy miały jeździć w normalnym ruchu pasażerskim na dotychczasowych zasadach przez pierwszy kwartał 2014 roku, a od kwietnia miała zacząć działać spółka. Tymczasem spółka PKP Cargo zaproponowała w tym tygodniu lokalnym samorządom powołanie tzw. muzeum współprowadzącego lub instytucji kultury. Parowozownia miałaby działać jako podmiot non-profit.
’Przedstawiliśmy koncepcję utrzymania przewozów trakcji parowej, przy jednoczesnej propozycji utworzenia na bazie Parowozowni Wolsztyn instytucji kulturalnej i muzeum, a nie czysto komercyjnej, nastawionej na zysk. Takie rozwiązanie gwarantowałby zachowanie długoterminowej perspektywy działania, poprzez zwiększenie możliwości pozyskania finansowania w postaci dotacji czy środków unijnych’ – poinformował PAP dyrektor ds. komunikacji PKP Cargo SA Mirosław Kuk.
Jego zdaniem umożliwiłoby to zaangażowanie w rozwój parowozowni organizacji, firm i miłośników kolei. 'Jednocześnie podtrzymaliśmy chęć realizacji przewozów trakcją parową, co jest naturalnym źródłem utrzymania parowozowni w należytym stanie’ – dodał Kuk.
Jankowiak przyznał, że utrzymanie trakcji parowej jest około trzykrotnie droższe od obsługi połączeń pociągami elektrycznymi. W skali roku połączenie Leszno – Wolsztyn to koszt ponad 2,5 mln zł.
’Nie mogę w nieskończoność finansować ze środków na organizację kolejowych połączeń pasażerskich dziedzictwa kulturowego. Nasz pomysł poparty solidnym biznesplanem pokazywał, jak doprowadzić tę spółkę i parowozy do działalności rynkowej. Nie mogę dowiedzieć się od PKP Cargo, dlaczego wcześniej akceptowany projekt teraz się nie podoba. Kolejne muzeum nie załatwia sprawy. Ciągle mam nadzieję, że prezes wykaże się racjonalnością i zaproponuje powrót do pracy nad biznesplanem’ – powiedział.
Kuk zapewnił, że spółka jest gotowa do prowadzenia dalszych rozmów ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. Kolejne spotkanie w sprawie przyszłości Parowozowni Wolsztyn ma się odbyć jeszcze w marcu.
Dodał, że według wcześniej poczynionych ustaleń, parowozy miały jeździć w normalnym ruchu pasażerskim na dotychczasowych zasadach przez pierwszy kwartał 2014 roku, a od kwietnia miała zacząć działać spółka. Tymczasem spółka PKP Cargo zaproponowała w tym tygodniu lokalnym samorządom powołanie tzw. muzeum współprowadzącego lub instytucji kultury. Parowozownia miałaby działać jako podmiot non-profit.
’Przedstawiliśmy koncepcję utrzymania przewozów trakcji parowej, przy jednoczesnej propozycji utworzenia na bazie Parowozowni Wolsztyn instytucji kulturalnej i muzeum, a nie czysto komercyjnej, nastawionej na zysk. Takie rozwiązanie gwarantowałby zachowanie długoterminowej perspektywy działania, poprzez zwiększenie możliwości pozyskania finansowania w postaci dotacji czy środków unijnych’ – poinformował PAP dyrektor ds. komunikacji PKP Cargo SA Mirosław Kuk.
Jego zdaniem umożliwiłoby to zaangażowanie w rozwój parowozowni organizacji, firm i miłośników kolei. 'Jednocześnie podtrzymaliśmy chęć realizacji przewozów trakcją parową, co jest naturalnym źródłem utrzymania parowozowni w należytym stanie’ – dodał Kuk.
Jankowiak przyznał, że utrzymanie trakcji parowej jest około trzykrotnie droższe od obsługi połączeń pociągami elektrycznymi. W skali roku połączenie Leszno – Wolsztyn to koszt ponad 2,5 mln zł.
’Nie mogę w nieskończoność finansować ze środków na organizację kolejowych połączeń pasażerskich dziedzictwa kulturowego. Nasz pomysł poparty solidnym biznesplanem pokazywał, jak doprowadzić tę spółkę i parowozy do działalności rynkowej. Nie mogę dowiedzieć się od PKP Cargo, dlaczego wcześniej akceptowany projekt teraz się nie podoba. Kolejne muzeum nie załatwia sprawy. Ciągle mam nadzieję, że prezes wykaże się racjonalnością i zaproponuje powrót do pracy nad biznesplanem’ – powiedział.
Kuk zapewnił, że spółka jest gotowa do prowadzenia dalszych rozmów ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. Kolejne spotkanie w sprawie przyszłości Parowozowni Wolsztyn ma się odbyć jeszcze w marcu.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024