Parowozjada 2011
Wakacje zakończyły się mocnym akcentem. W ostatni weekend sierpnia w Chabówce, już po raz siódmy, odbyła się Parowozjada. Do Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce zjechało kilkuset miłośników kolei. Niestety po raz kolejny przy tego typu imprezie pojawia się pytanie, czy jest ona dla rzeczonych miłośników, czy może SOK-u, ochroniarzy i oficjeli, którzy interesują się głównie tym, co będzie na obiad? Dopełnieniem tych niezbyt miłych akcentów tegorocznej imprezy były też nietrafione komentarze prowadzącego Parowozjadę, który delikatnie mówiąc swoje najlepsze lata ma chyba za sobą. Jak napisali organizatorzy w przesłanym do naszej redakcji komunikacie „na uroczystym otwarciu imprezy pojawił się sam Cesarz Austro-Węgier – Franciszek Józef I”. Owszem pojawił się, niestety prowadzący nie był w stanie połapać się, który to ten cesarz….
To jednak nieważne. Ważne, że w Polsce są jeszcze czynne parowozy. Ważne także to, że już po raz siódmy, odbyła się Parowozjada. Dla prawdziwych ich miłośników liczą się tylko te stare lokomotywy. I to właśnie pomaga im pokonać ochronę, SOK i innych im „przyjaznym”, żeby popatrzeć na parowóz i zrobić mu zdjęcie. Jak już wspomnieliśmy tegoroczna Parowozjada zorganizowana została w klimacie cesarskich Austro-Węgier. Nie zabrakło więc podobno nawiązań do przygód dobrego wojaka Szwejka, „CK Dezerterów”i innych podobnych historii. Dla prawdziwego pasjonata parowozów ważna była jednak parada i pokaz składów prowadzonych przez stare lokomotywy. W tym roku w Chabówce można było zobaczyć sześć parowozów –z Chabówki i Wolsztyna. Wśród nich znalazł się najstarszy parowóz w Polsce, liczący sobie aż 99 lat austriacki Ol12 oraz słynna „Piękna Helena”, zdobywczyni złotego medalu na paryskiej wystawie techniki z 1937 r., a jednocześnie najszybszy polski parowóz, rozwijający prędkość rozkładową 130 km/h. Jako rodzynek w pokazie wystąpił jeden z dwóch czynnych jeszcze, wyprodukowanych w 1971 r. wagonów SN61-168 obsługujących przed 40 laty pociągi ekspresowe z Warszawy do Zakopanego.
Niestety pierwszego dnia imprezy trudno było zwiedzić skansen. Wszystko zostało bowiem ogrodzone, a wstępu za taśmy pilnie i zajadle pilnowali ochroniarze. To wszystko dla wspólnego bezpieczeństwa. Pewnie tak, ale w latach ubiegłych jakoś dało się pogodzić bezpieczeństwo ze zwiedzaniem skansenu….
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024