Parowozem do Czarnkowa!
inforail
08.09.2009 14:06
Parowozem do Czarnkowa!
ROGOŹNO, RYCZYWÓŁ, POŁAJEWO, CZARNKÓW. W niedzielę, 30 sierpnia miało miejsce historyczne zdarzenie. Po raz pierwszy od 31 grudnia 1992 roku przejechał pociąg pasażerski z Rogoźna do Czarnkowa i to ciągnięty przez parowóz.
Punktualnie o godzinie 7:25 z peronu 5 w Poznaniu wyruszył pociąg bezpośredni przez Rogoźno, Ryczywół, Połajewo i Bzowo Goraj do Czarnkowa. W skład pociągu wchodziły: parowóz OL49-59 oraz 2 wagony piętrowe (Bhp) i jeden wagon bezprzedziałowy (Bp). Wagony w historycznych –oliwkowych kolorach udostępniły Przewozy Regionalne a parowóz PKP CARGO. Pociąg ten został zorganizowany dla miłośników transportu kolejowego, dlatego też nie był ogólnodostępny.
Po przejechaniu przez Oborniki i dotarciu do Rogoźna nastąpiła zmiana czoła i o godzinie 8:41 skład wyruszył w trasę, na której pojawiają się tylko, od czasu do czasu, składy towarowe. Pierwszy fotostop zorganizowany został na stacji Ryczywół oraz z panoramą miasta w tle. Należy w tym miejscu dodać, że osobą odpowiedzialną za zorganizowanie miejsc do robienia zdjęć był Paweł Korcz, który sprawdza się w tej kwestii znakomicie. Kolejny postój miał miejsce w okolicach Ciążynia, Bzowo Goraj i miejscowości Painówka. Wszędzie pogwizdujący parowóz wzbudzał zainteresowanie i sentyment przybyłych mieszkańców. Niektórzy wybiegali z domów by zobaczyć, co się dzieje.
Po przybyciu do Czarnkowa nastąpiło powitanie miłośników przez prowadzącego imprezę Spieczonego Bliźniaka. Na parowóz czekała miejscowa lokomotywa spalinowa TGM40, Fiat 126p w wersji kolejowej oraz licznie przybyli mieszkańcy. Atrakcją dla przybyłych 150 par bliźniaków był specjalny przejazd z Czarnkowa do Bzowo Goraj i z powrotem do Czarnkowa. W tym czasie kolejowi maniacy zwiedzali teren kolejowy z budynkiem dworcowym i wieżą ciśnień.
Około godziny 15, z kilkuminutowym opóźnieniem pociąg wyruszył w podróż powrotną do Poznania, by dotrzeć do celu na godzinę 18:52.
Głównym organizatorem imprezy było stowarzyszenie Grodziska Kolej Drezynowa z Jarosławem Woźnym na czele, które skupia miłośników kolei z Grodziska, Wolsztyna, Poznania a nawet Wrocławia! Swoją działalność rozpoczęło w 2002 roku dbając o szlak z Grodziska WLKP do Kościana. W 2006 roku, w miarę rozwoju, założono stowarzyszenie Grodziska Kolej Drezynowa. Dzięki temu ruchowi powstała możliwość organizacji różnych imprez kolejowych. Jedną z nich był właśnie pociąg do Czarnkowa. Stowarzyszenie w swoich zbiorach posiada liczne drezyny (w tym unikatową drezynę WM5) oraz lokomotywę spalinową Ls40.
Linia kolejowa łącząca Drawski Młyn, Bzowo Goraj, Połajewo, Ryczywół, Rogoźno, Wągrowiec oraz Żnin z Inowrocławiem była budowana etapami. Jako pierwszy do eksploatacji oddano fragment z Rogoźna do Wągrowca w dniu 12 stycznia 1888 roku. Kolejny fragment z Wągrowca do Inoworocławia 1 czerwca 1889 roku. Ryczywół i Połajewo otrzymały żelazny szlak w dniu 1 października 1896 roku, kiedy to uruchomiono odcinek Rogoźno Drawski Młyn. Znajdująca się na szlaku stacja Bzowo Goraj została stacją węzłową z chwilą wybudowania szlaku kolejowego z Bozowo Goraj przez Czarnków i Ujście do Piły. W ciągu doby uruchamiano kilka połączeń pasażerskich (średnio od 4 do 5 par) i towarowych na tej lokalnej linii.
Upadek linii rozpoczął się z dniem 1 stycznia 1991 roku. Wtedy to zawieszono przewozy pasażerskie między Rogoźnem a Wągrowcem. Dalej poszło już prosto. 1 października 1993 roku zrobiono to samo na szlaku Rogoźno –Drawski Młyn. Z dniem 1 stycznia 1994 roku całkowicie zawieszono ruch między stacją Rogoźno a Wągrowiec (likwidacja pociągów towarowych). W 2000 i 2004 roku zawieszono ruch towarowy na odcinku Bzowo Goraj –Drawski Młyn. Z całej linii jedynie pozostał ruch towarowy pomiędzy Rogoźnem a Bzowem. Od czasu do czasu można tam zobaczyć pociąg zdawczy PKP CARGO z kilkoma wagonikami.
Linia kolejowa łącząca Bzowo Goraj z Piłą została zbudowana etapami w latach od 1897 roku do 1913 roku. Do Czarnkowa pierwszy pociąg dotarł 10 października 1897 roku. W okresie II wojny światowej został wysadzony most w Ujściu, przez co linia została przerwana. Jego odbudowa nastąpiła dopiero w 1965 roku. Z dniem 1 stycznia zawieszono ruch pasażerski na odcinku Czarnków –Piła. W następnych latach zlikwidowano ruch towarowy pomiędzy Czarnkowem a Mirosławem Ujskim. W 2005/6 roku na tym odcinku linia została rozebrana. Jedyne ślady jakie po niej pozostały to nasyp kolejowy i resztki przejazdu, gdzie tory przecinały drogę Piła –Czarnków.
Głównymi sponsorami przejazdu był Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki, Browar Czarnków, PSP Czarnków, Gmina Połajewo wraz z OSP Połajewo, które zabezpieczały przejazd w razie gdyby parowóz zaprószył ogień.
Impreza była bardzo udana. Wszyscy z wyjazdu wrócili zadowoleni;miłośnicy kolei z zrobionych zdjęć, mieszkańcy Czarnkowa z udanej imprezy a mieszkańcy z tego, że mogli zobaczyć jeszcze raz kopciucha. Wszyscy wspominali ze wzruszeniem epoke węgla i pary na tej linii.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024