Parada parowozów w Wolsztynie
inforail
14.05.2006 21:14
Parada parowozów w Wolsztynie
Dnia 29 kwietnia 2006 roku już po raz trzynasty odbyło się w Wolsztynie Parowozowe Show. Na terenie ostatniej czynnej w Europie parowozowni publiczności zaprezentowało się 13 czynnych maszyn, nie tylko miejscowych, ale także z Chabówki i Niemiec.
W nieco pochmurną sobotę przed wolsztyńską „szopę”wyjechały maszyny, stacjonujące w niej na co dzień –Pm 36-2 (Piękna Helena –duma Wolsztyna), Pt 47-112, Tr 5 -65, Ok 22 –31, Ol 49 –7, Ol 49 –23 i Ol 49 –111 oraz przybyłe z Chabówki Tr 12 –25, Ty 2 -953, Okz 32 -2 (jedyny czynny parowóz tej serii na Świecie) i z Niemiec 03 2204-0, 35 1019-5 i 52 8177-9. Przyprowadziły one pociągi m.in. z Poznania, Wrocławia, Cottbus i Berlina. Niestety jeden z niemieckich parowozów nie mógł wziąć, z powodu awarii kotła udziału w najważniejszej części imprezy –w paradzie. Ta rozpoczęła się kilkanaście minut przed godziną 14. Tradycyjnie już parowozy „paradowały”na odcinku 1 kilometra, wyruszając z wolsztyńskiej stacji i jadąc w kierunku Leszna i Konotopu –najpierw pojedynczo, potem parami, złączone po kilka, aby na zakończenie zaprezentować się wszystkie razem. Widok kilkunastu maszyn jadących łącznie musiał zrobić na widzach niemałe wrażenie. A tych jak zwykle w Wolsztynie nie zabrakło. W tym roku, mimo nienajlepszej pogody, przybyło ich około 5 tysięcy –Polacy, Niemcy, Holendrzy, Francuzi, Japończycy, Brytyjczycy… Oprócz parowozów mogli oni oglądać inne pojazdy torowe –drezyny i samochód Warszawa, przystosowany do poruszania się po szynach. Dla zwiedzających otwarta była również parowozownia, na jej terenie można było nabyć okolicznościowe gadżety (chociażby znaczki pocztowe). Paradzie towarzyszyła również wystawa makiet parowozowni i modeli parowozów i wagonów. Ponadto zaprezentowany został zabytkowy wagon dawnego pojazdu ratunkowego Lokomotywowni Poznań Osobowa wraz z wyposażeniem. W międzyczasie uruchamiane były specjalne pociągi prowadzone trakcją parową: ogólnodostępne z Wolsztyna do Tuchorzy, zestawione z wagonów retro, tych miejscowych oraz przybyłych z Chabówki, jak również te, którymi przejechać mogli się tylko wybrańcy. Pierwszy z nich pojechał na piknik do Krzyża Rudno, zabierając niemieckich turystów, drugi VIP-ów.
Po skończonej paradzie większość przybyłych do Wolsztyna gości udało się w drogę powrotną. Wielu z nich skorzystało ze specjalnych pociągów, które nota bene przywiozły ich do parowozowni. „Hefajstos”pojechał do Wrocławia, 'Na paradęParowozów”–do Poznania. Szkoda tylko, że w składzie pociągów pojawiły się wagony pomalowane we współczesne barwy Przewozów Regionalnych. Jako ciekawostkę można dodać, że obowiązywała taryfa jak w normalnych pociągach pośpiesznych.
Na koniec warto wspomnieć o organizatorach parady –tradycyjnie były to PKP Cargo oraz Urząd Miasta Wolsztyn. Tegoroczna impreza była w pewnym stopniu szczególna. Zainaugurowała bowiem XIV edycję Dni Ziemi Wolsztyńskiej, ale przede wszystkim obchody 100-lecia parowozowni, która przypada w przyszłym roku. Organizatorzy zapowiedzieli, zapraszając tym samym na parowozowy show 2007, że z tej okazji w Wielkopolsce pojawią się maszyny niespotykane do tej pory na naszym kontynencie. Już sama ta deklaracja jest zapowiedzią wspaniałej imprezy, na którą wszyscy miłośnicy starych lokomotyw czekają z niecierpliwością. Tym, którzy wcześniej chcą zobaczyć czynny parowóz i przejechać się pociągiem prowadzonym trakcją parową nie pozostaje nic innego, jak tylko wizyta w Wolsztynie. Godny podkreślenie jest fakt, że parowozownia obsługuje regularne połączenia na trasach z Wolsztyna do Poznania i Leszna. Tym samym jest to jedyna taka „szopa”w Europie.
Więcej z Działu Kontrakty
Rządowe wsparcie dla kolei
12.06.2006
Warszawa: Parkuj i jedź dalej koleją
02.06.2006
Szczecin: Nowe połączenia kolejowe
02.06.2006
Poznań: Kolizja szynobusu
02.06.2006
Olsztyn: Rzadki rozkład
02.06.2006
Lublin: Nad morze o tydzień szybciej
02.06.2006
Ełk: Pociąg do Suwałk
02.06.2006
I Kongres Transportu Polskiego
28.05.2006
Warszawa: Pojedziemy pociągami Flirt
26.05.2006
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
26.05.2006
Warszawa: Apartamentowce na torach
26.05.2006
Suwałki: Kolej na Suwałki
26.05.2006
Poznań: Zerowe szanse na szybką kolej
26.05.2006
Kraków: Ile pociągów pójdzie pod nóż?
26.05.2006
Kraków: Rusza „papieski pociąg”
26.05.2006
Gdańsk: Przystanek Gdańsk Śródmieście
26.05.2006
Bydgoszcz: Pięć nowych szynobusów
26.05.2006
Gdynia: Nowe wzory biletów SKM
23.05.2006
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
21.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zielona Góra: Szynobusem do Niemiec
14.05.2009
Warszawa: Żubr wyjechał z puszczy
14.05.2009
Budapeszt: Nowy kodeks kolejowy
14.05.2009
Gdynia: Newag zmodernizuje EN71 SKM
13.05.2009
Warszawa: Noc Muzeów z PKP Intercity
13.05.2009
Poznań: Pożar wagonu z bezdomnymi
13.05.2009
Metra- królestwo wagonów galeryjnych
12.05.2009
Warszawa: Z Warsem od morza do Tatr
08.05.2009
Więcej z Działu Producenci
Szerokotorowe lokomotywy spalinowe KZ
28.04.2009
Olsztyn: Pesa dostarczy 3 nowe SZT
24.04.2009
Rosyjskie wagony pasażerskie
24.02.2009
Bydgoszcz: 2 składy ATR220 dla FNM
19.02.2009
Katowice: Awarie Flirtów
23.01.2009
Toruń: Nowe wagony z bydgoskiej PESA
23.12.2008
Opole: Dotarł kolejny autobus szynowy
22.12.2008
Autosan dla transportu kolejowego
25.11.2008
Dwutygodniowy przegląd aktualności
12.08.2008
Nowy Sącz: Kolejne 311D dla LHS
11.08.2008
Toruń: PKP CARGO WAGON z certyfikatem
23.07.2008
Więcej z Działu Infrastruktura
Sopot: PRK 7 wykona remont peronu
06.05.2009
Toruń: Rozbiórka nastawni Tr-10
16.04.2009
Katowice: Remont rozjazdu
16.04.2009
Lublin: Remont dworca Włoszczowa
20.03.2009