„Pamiętaj o Mamach” – inauguracja kampanii społecznej Spółki „Koleje Mazowieckie – KM”

inforail
14.04.2011 16:14

Jak często spotykasz wsiadającą do pociągu osobę z małym dzieckiem w wózku? Jak często widzisz mamę lub dziadka stojącego z dzieckiem podczas podróży, gdy wkoło zajęte są wszystkie miejsca siedzące? Jak często pomagasz takiej osobie? 14 kwietnia ru-sza kampania „Pamiętaj o Mamach”organizowana przez Koleje Mazowieckie. Patronat nad akcją objęła Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania, Pani Minister Elżbieta Radziszewska oraz Marszałek Województwa Mazowieckiego, Pan Adam Struzik. Specjalny matronat nad akcją objęła Fundacja MaMa.
Osoby podróżujące z małymi dziećmi często spotykają się z obojętnością oraz brakiem życzliwości. Dość często są dla innych podróżnych po prostu niewidoczne. Nie każdy dostrzega, że podróż z ma-łym dzieckiem stwarza duże trudności. Zapominamy, że osobom z małymi dziećmi –nie tylko ma-mom –należy się pomoc i życzliwe zrozumienie.
14 kwietnia br. rusza kampania społeczna „Pamiętaj o Mamach”organizowana przez Spółkę „Koleje Mazowieckie –KM”. Jej celem jest zwrócenie uwagi pasażerów oraz pracowników firmy na osoby po-dróżujące z małymi dziećmi. Patronat medialny objęli: Radio Dla Ciebie, Gazeta Wyborcza Stołeczna, Rynek Kolejowy i Kurier Warszawski.
–Ostatnio miałam okazję podróżować nowoczesnymi pociągami Spółki. Są one w pełni przystosowa-ne dla podróżnych z małymi dziećmi, czy osób niepełnosprawnych. Niemniej jednak istnieją pewne bariery jak np. za wysokie perony, czy brak podjazdów –powiedziała Elżbieta Radziszewska. –Waż-ne jest także, by uczulić pasażerów oraz pracowników, żeby pomagali osobom, które tej pomocy potrzebują. W pełni popieram i promuję działania podejmowane w tym zakresie przez Zarząd Kolei Mazowieckich.
–Wrażliwość społeczna to coś niezwykle ważnego, o czym niestety w codziennej gonitwie coraz czę-ściej zapominamy. A chodzi o bardzo proste, ludzkie, życzliwe gesty –takie właśnie jak ustąpienie miejsca, pomoc przy wejściu do pociągu, wniesienie wózka. Na taką pomoc powinny móc liczyć młode matki, które nie tylko zmagają się z trudami macierzyństwa, ale i z barierami architek-tonicznymi i otaczającą je, nie zawsze sprzyjającą, rzeczywistością –podkreśla Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego.
–Od początku działalności, czyli od 2005 roku Spółka Koleje Mazowieckie podejmuje działania w ramach Społecznie Odpowiedzialnego Biznesu. Od trzech lat włączamy się również w akcje na rzecz przyszłych mam, czy osób podróżujących z małymi dziećmi, jak np. „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży”, czy „Odmienny stan –odmienne traktowanie”. W ubiegłym roku Koleje Mazowieckie otrzymały tytuł „Miejsca Przyjaznego Przyszłej Mamie”–mówi Artur Radwan, Prezes Zarządu Spółki Koleje Mazowieckie. –Organizowana obecnie akcja, która ma na celu uwrażliwienie pasażerów i ob-sługi pociągów na osoby podróżujące z dziećmi jest naturalną kontynuacją naszych wcześniejszych działań.
Spółka nie tylko chce promować dobre wzory postępowania, ale podejmuje konkretne kroki, by li-kwidować bariery utrudniające podróżowanie z małymi dziećmi. Koleje Mazowieckie jako pierwsze, oznaczyły specjalnym piktogramem, miejsca dla kobiet w ciąży. Modernizowane składy wyposażane są w przewijaki dla niemowląt, a także windy i podnośniki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie. Nowe pociągi (np. wagony piętrowe, pociągi FLIRT czy ELF) są niskopodłogowe. Cechą charakterystyczną są przestronne wnętrza i szerokie przejścia, a także oznakowane miejsca, gdzie można swobodnie postawić wózek dziecięcy i usiąść przy nim, na specjalnym odchylanym siedzeniu.
„Koleje Mazowieckie –KM”sp. z o.o. prowadzi działania na rzecz zapewnienia przyszłym mamom odpowiednich warunków podróży oraz aktywnie uczestniczą w kampaniach społecznych zwracających uwagę na pomoc kobietom w ciąży, dzieciom i matkom. Spółka uczestniczyła m.in. w kampanii „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży”oraz „Odmienny stan –odmienne traktowanie”.
Akcja społeczna „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży”była prowadzona latem ubiegłego roku. W ramach akcji w pociągach pojawiły się m.in. plakaty zwracające uwagę na fakt, że kobiety w ciąży potrzebują życzliwości otoczenia. Patronat honorowy nad akcją objęło Ministerstwo Infrastruktury. Kampania „Odmienny stan –odmienne traktowanie”, w którą Spółka włączyła się w 2009 roku, miała na celu edukację w zakresie potrzeb i zdrowia kobiety oraz jej nienarodzonego dziecka. W ra-mach kampanii wybrane miejsca we wszystkich pociągach Spółki zostały oznaczone piktogramem przedstawiającym sylwetkę kobiety w ciąży. Z tych miejsc w pierwszej kolejności mogą korzystać kobiety spodziewające się dziecka. Częścią kampanii był także plebiscyt na Miejsce Przyjazne Przy-szłej Mamie, który wskazuje miejsca szanujące przywileje kobiet ciężarnych. W ubiegłorocznej edycji rankingu wytypowanych zostało 51 miejsc z całego kraju. Koleje Mazowieckie zostały nagro-dzone w rankingu w kategorii Transport, otrzymując tytuł Miejsce Przyjazne Przyszłej Mamie 2010.