Ostatni dzień z InteRegio

inforail
31.08.2015 11:50

31 sierpnia jest ostatnim dniem kursowania znacznej części pociągówInterRegio. Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail Przewozy Regionalnepodjęły decyzję o ich likwidacji. Jako przyczynę podano realizowany procesrestrukturyzacji, mający doprowadzić do uzyskania przez przewoźnika trwałejrentowności, a tym samym umożliwiający przeprowadzenie inwestycji m.in. w nowytabor, na czym mają skorzystać przede wszystkim pasażerowie. W ramachrestrukturyzacji, zgodnie z regulacjami europejskimi, firma zobowiązana jest douwolnienia części rynku, co realizuje m.in. poprzez rezygnację z obsługipołączeń interREGIO. Część połączeń zostanie zastąpiona przez pociągi TLK,uruchomione przez PKP Intercity. Ale nie wszystkie.

Dodatkowo, jak informują Przewozy Regionalne,restrukturyzacja oznacza szeroko pojętą optymalizację. Zdecydowana większośćpociągów InterRegio kursujących na trasach krajowych miała charakter typowo komercyjny,czyli uruchamiana była przez przewoźnika samodzielnie, bez jakichkolwiekdotacji. Z przeprowadzonych analiz finansowych wynika, że wpływy ze sprzedażybiletów na te połączenia nie były w stanie pokryć kosztów związanych z ichuruchomieniem. Nie bez znaczenia pozostawał też aspekt techniczny, a przez torównież jakościowy dla podróżnych ? obecnie większość pojazdów przewoźnika niejest przystosowana do obsługi połączeń dalekobieżnych.

To wszystko wpłynęło na likwidację połączeń InterRegio. Itak od jutra z polskich szlaków kolejowych znikają interREGIO: ?Mewa,?Portowiec”, ?Warta”, ?Drwęca”, ?Mamry”, ?Spodek”,?Lednica”, ?Szyndzielnia”, ?Giewont” i ?Białowieża”(zastąpią ją pociągi REGIO relacji Hajnówka ? Siedlce ? Hajnówka) oraz pociągiREGIOekspres ?Kowalski” i ?Schmidt” kursujące z Poznania doFrankfurtu nad Odrą. Pozostają jedynie połączenia, dotowane przez Urząd Marszałkowski,z Łodzi do Warszawy.

Zamachów na InterRegio było kilka. Kilka razy udało sięwyjść z nich obronną ręką. Teraz to już koniec. Jak wspomnieliśmy likwidacjatych połączeń jest jednym z etapów restrukturyzacji przewoźnika. Czy udanej?Tego nie wiemy. Jak informowaliśmy wczoraj na łamach InfoRail Minister MariaWasiak zapowiedziała, że we wrześniu plan restrukturyzacji ma trafić do KomisjiEuropejskiej.

Po raz pierwszy pociągi InterRegio wyjechały na trasy1 marca 2009 roku. Miały być odpowiedzią Przewozów Regionalnych na odebranieprzewoźnikowi i przekazanie do PKP Intercity pociągów pośpiesznych,przemianowanych następnie na TLK. I były. Przez pewien czas stanowiły tańszą, choćzwykle mniej komfortową, alternatywę dla połączeń konkurencyjnej spółki. Cowięcej część z połączeń przejęła nazwy po zlikwidowaniu przez PKP Intercitynazewnictwa teelek, co z marketingowego punktu widzenia było strzałem wdziesiątkę. Po raz pierwszy pociągi InterRegio zniknęły z rozkładu jazdy wpołowie 2010 roku. Ostatecznie, po protestach pasażerów, wróciły. Teraz powrotujuż nie będzie.