Ósemka czyli miała być modernizacja….
inforail
17.03.2014 11:26
Ósemka czyli miała być modernizacja….
Dlaczego modernizacja linii kolejowej nr 8 idzie tak opieszale? Miała być modernizacja, tymczasem dzieje się niewiele. Poseł Maria Zuba zauważa w jednej ze swoich interpelacji, że już w 2012 roku ówczesny Wiceminister Transportu Andrzej Massel informował, że na linii nr 8 mają zostać podjęte liczne działania, zmierzające do poprawy funkcjonalności tego odcinka, a co za tym idzie zwiększenia prędkości maksymalnej bądź też przywrócenia jej parametrów technicznych umożliwiających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. W 2012 roku Andrzej Massel wspominał o następujących działaniach na ósemce:
1. Odcinek Warszawa-Okęcie – Radom objęty jest Programem Operacyjnym ˝Infrastruktura i środowisko˝ (PO IiŚ) 2007-2013. W ramach tego programu w latach 2012-2014 stacja Radom oraz linia kolejowa na odcinku Warszawa-Okęcie – Warka zostanie przebudowana i dostosowana do prędkości 160 km/h. Z kolei odcinek Warka – Radom, jako projekt komplementarny, zostanie przebudowany w kolejnej perspektywie finansowej. W przypadku tego odcinka modernizacja będzie polegała na dobudowie drugiego toru i dostosowaniu geometrii linii do prędkości 160 km/h. Zakończone działania inwestycyjne na odcinku Warszawa-Okęcie – Kielce w znaczący sposób wpłyną na prędkość i czas przejazdu, nie bez znaczenia będzie również kwestia komfortu i bezpieczeństwa podróży.
2.Odcinek Radom – Kielce z uwagi na niekorzystne ukształtowanie terenu oraz zbyt wysokie koszty ewentualnej modernizacji podnoszącej prędkość do 160 km/h będzie poddany procesowi rewitalizacji. Założeniem prowadzonej rewitalizacji jest przywrócenie prędkości konstrukcyjnej dla pociągów pasażerskich. Dla trasy Radom – Skarżysko-Kamienna wynosi ona 100-120 km/h, a na dalszym odcinku do Kielc z uwagi na ukształtowanie terenu – 90 km/h. W ramach dotacji z budżetu państwa w ramach planowanych robót na odcinku Radom – Kielce przewidziana jest modernizacja torów, obiektów inżynieryjnych, przebudowa istniejących urządzeń sterowania ruchem, zabudowa urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych i modernizacja sieci trakcyjnej. Warto w tym miejscu wspomnieć, iż roboty na odcinku Radom – Skarżysko-Kamienna zostały w znacznej części zrealizowane już w latach 2011-2012 (czas jazd skrócony do 30 minut). Cele rewitalizacji zostaną osiągnięte do końca 2015 r.
Jak słusznie zauważa dalej Poseł Maria Zuba zaplanowane na rok 2013 prace w zasadzie nie zostały wykonane, a nawet nie ogłoszono na nie do tej pory przetargu. My też nie dostrzegamy żadnych postępów prac na linii nr 8, tym bardziej z niecierpliwością oczekujemy na dalsze wyjaśnienia, tym razem pewnie już z super-ministerstwa, kierowanego przez Wicepremier Elżbietę Bieńkowską. Jak pisze dalej Poseł Maria Zuba stan techniczny linii kolejowej Kielce – Warszawa jest katastrofalny. Pociągi pospieszne na pokonanie 190 km potrzebują według rozkładu jazdy około 4 godzin i jadą z prędkością niższą niż osiągana w latach 30. ubiegłego wieku na tej trasie. Jak wspomnieliśmy poseł Maria Zuba zadała w swojej interpelacji następujące pytania:
1. Jaki planowany jest zakres i koszt prac koniecznych do wykonania na linii kolejowej S8 na odcinku Radom – Kielce w celu dostosowania i włączenia linii do sieci kolejowej dużych prędkości?
2. Z jakich powodów powstały takie ogromne opóźnienia w modernizacji linii S8 na odcinku Warszawa – Kielce?
3. Na jakim etapie są prace przygotowawcze do gruntownej modernizacji linii kolejowej Kielce – Warszawa? Jaki jest szacowany koszt tych prac?
4. Jak w roku 2012 i 2013 wykorzystano środki pozyskane na kolejnictwo z Unii Europejskiej?
5. Jak planuje się wykorzystać w tym roku i kolejnych latach środki pozyskane na kolejnictwo z Unii Europejskiej?
6. Dlaczego od kilku lat rozwój kolejnictwa w Polsce jest zaniedbywany, w rezultacie czego transport przenoszony jest na drogi, i to do tego stopnia, że na tę błędną politykę zwróciła uwagę również Unia Europejska?
7. Jakie wydatki były planowane na inwestycje kolejowe w poszczególnych latach okresu 2008-2012 i jakie zostały wydatkowane, w tym na linie kolejowe w woj. świętokrzyskim?
A zatem czekamy z niecierpliwością na stanowisko PKP PLK i MIR w tej sprawie. Jak tylko się pojawi poinformujemy o tym na łamach InfoRail.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024