Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Optymalizacja wykorzystania Dartów skończyła się pogorszeniem oferty?

inforail
30.01.2018 07:31

Efektemprzeprowadzonych w grudniu 2017 roku zmian było wprowadzenie w rocznymrozkładzie jazdy dwugodzinnego taktu w ruchu pociągów dalekobieżnych z możliwymdogęszczeniem w godzinach szczytu, co związane było z optymalizacjąwykorzystania dostępnych składów ED161 „Dart”.

Zdaniem Ministra Andrzeja Adamczyka powyższa zmiana wzauważalny sposób poprawia atrakcyjność i dostępność transportu kolejowego chociażbyna trasie Warszawa – Opole. W ramach korekty rozkładu jazdy, na co uwagęzwrócił poseł Tomasz Kostuś, podjęta została decyzja o zmianach w kursowaniupociągów IC „Ślęża” i IC „Fredro”. Minister Adamczyk stwierdza, że zmianynastąpiły w ramach przebudowy przez PKP Intercity oferty przewozowej na ciąguWarszawa – Częstochowa – Katowice. Przebudowa ta miała na celu zwiększenieefektywności wykorzystania taboru oraz zapewnienie optymalnego wykorzystaniaśrodków publicznych w rocznym rozkładzie jazdy pociągów edycji 2017/2018.Zmiany w kursowaniu IC „Ślęża” i IC „Fredro” są konsekwencją powyższegodziałania i nie są związane z frekwencją w omawianych pociągach.

Adamczyk wyjaśnia, że w niedziele w rocznym rozkładzie jazdypociągów edycji 2016/2017 z pociągu IC 61104 „Fredro” korzystało średnio 525podróżnych, zaś z pociągu IC 16110 „Ślęża” korzystało średnio 592 podróżnych.

Tymczasem poseł Kostuś uważa, że zmiany te są niezrozumiałei powodują, iż podróżni muszą znacznie szybciej wyjeżdżać oraz dodatkowo narażająich na znacznie większe koszta podróży. Dlaczego? Otóż jak wyjaśnia 10 grudnia2017 roku PKP Intercity zlikwidowały niedzielno-wieczorne połączenia z Opola doWarszawy IC FREDRO, które odjeżdżają ze stolicy Opolszczyzny o godz. 19:35. Wjego miejsce wprowadza się połączenie TLK KRESOWIAK, który kursuje tylko odponiedziałku do piątku. Od 10 grudnia ostatnim połączeniem Opola z Warszawą jestpociąg EIC odjeżdżający o godz. 17:18, który dodatkowo jest dwukrotnie droższy.Poseł dodaje, czego nie neguje minister Adamczyk, że likwidowane połączeniecieszyło się dużą popularnością wśród podróżnych i pociąg nigdy nie jeździłpusty.

Pociąg z Warszawy do Opola IC ŚLĘŻA odjeżdżający z DworcaCentralnego o godz. 18:05 również został zlikwidowany, a w jego miejsce został przesuniętyEIC Premium, który dotychczas odjeżdżał o godz. 19:05. Dodajmy, że zmianakategorii wpływa tez na zmianę cen biletów. Co na to minister Adamczyk?

Odpowiadając na pytanie o możliwość przywrócenia tańszychpołączeń IC lub TLK na trasach Warszawa – Opole oraz Opole – Warszawa wniedzielne wieczory informuje, że taka zmiana jest przewidziana w przypadkupołączenia z Opola w kierunku Warszawy. PKP Intercity zaplanowały, w porozumieniuz Ministerstwem, uruchomienie w niedziele od dnia 11 marca 2018 r. pociągu TLK”Kresowiak” w relacji Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia. Wyjazd pociągu zestacji Opole Główne zaplanowano o godzinie 19:23, natomiast przyjazd do stacjiWarszawa Centralna o godzinie 23:29. Adamczyk zaznacza jednak, że w związku zfaktem, iż prace nad zmianą rozkładu jazdy, która wejdzie w życie 11 marca br.,nie zostały jeszcze zakończone, powyższe informacje dotyczące godzin kursowaniamogą ulec zmianie.