Opóźniona modernizacja linii nr 7
MinisterstwoInfrastruktury przedstawiło informacje w sprawie przebiegu pracmodernizacyjnych na linii kolejowej nr 7 łączącej Lublin z Warszawą isygnalizowanych opóźnieniach w remoncie torów na trasie Lublin – Dęblin.
Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 7 WarszawaWschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin,”ujęty jest w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku na liście podstawowejinwestycji realizowanych z Funduszu Spójności. Obecnie realizowany jest etap Iprzedmiotowego projektu, obejmujący odcinek linii kolejowej nr 7 Otwock –Lublin. Etap I podzielony został na trzy główne odcinki realizacyjne: Otwock –Pilawa, Pilawa – Dęblin oraz Dęblin – Lublin.
Na odcinku Otwock – Pilawa obecnie trwają roboty na stacjiOtwock i stacji Pilawa. Zamknięcie dla ruchu pociągów ww. odcinka planowanejest od grudnia 2018 r. do grudnia 2019 r. W tym czasie zostanie zmodernizowanyistniejący tor wraz z infrastrukturą towarzyszącą i dobudowany zostanie drugitor.
Trwają również roboty na całym odcinku Pilawa – Dęblin. PKPPolskie Linie Kolejowe SA wskazuje na opóźnienia wynikające z koniecznościusuwania kolizji urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) i kablowych nieujętych w dokumentacji projektowej, wzmacniania podłoża gruntowego poddobudowywanymi nasypami i budowanymi drogami, a także wzmacniania słabychnasypów oraz podłoża gruntowego pod torami. Zgodnie z informacjami uzyskanymiod PKP PLK SA w grudniu 2018 r. planowane jest otwarcie dla ruchu jednego toruz mijankami na stacji Sobolew i stacji Życzyn, a most na rzece Wieprz będziegotowy dla obu torów w grudniu 2018 r.
W zakresie modernizacji odcinka Dęblin – Lublin najbardziejzaawansowane roboty trwają na odcinku Zarzeka – Puławy Azoty. Jednocześniewykonawca wskazuje na problemy z pozyskiwaniem podwykonawców robót i dostawamitłucznia. W związku z powyższym, zakończenie robót i udostępnienie dla ruchujednego toru przewidywane jest w marcu 2019 roku, przy założeniu miesięcznejprzerwy w prowadzeniu robót z uwagi na warunki pogodowe oraz mobilizacjiwykonawcy.
Odnośnie do powodów opóźnień w realizacji przedmiotowejinwestycji informuję, że wynikają one z:
• podpisania z 3,5 miesięcznym opóźnieniem umowy w zakresiebranży srk z uwagi na odwołania od wyniku postępowania przetargowego. Brakwykonawcy robót srk od początku realizacji inwestycji spowodował trudności przyrealizacji prac w ramach pozostałych kontraktów w pełnym zakresie, zwłaszcza nastacjach czynnych;
• konieczności usuwania nie ujętych w projekcie ww. kolizjisrk oraz kolizji kablowych, jak też konieczności wzmacniania podłoża gruntowegopod dobudowywanymi nasypami, budowanymi drogami oraz wzmacniania słabych nasypówi podłoża gruntowego pod torami;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
• problemów generalnego wykonawcy odcinka Dęblin – Lublinzwiązanych z dostawami tłucznia, zaległościami w płatnościach dlapodwykonawców, usługodawców i dostawców oraz pozyskiwaniem podwykonawców;
• niedostatecznej mobilizacji wykonawców robót.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA na bieżąco informuje opostępach w realizacji prac na linii kolejowej nr 7. Dziennikarze otrzymująinformacje prasowe, uczestniczą w briefingach i wizytach technicznych na placubudowy. Ponadto PKP PLK SA odpowiada na pytania kierowane bezpośrednio doSpółki przez Media.
Jednocześnie Podsekretarz Stanu Andrzej Bittel poinformował,że na chwilę obecną opóźnienie robót na linii kolejowej nr 7 na odcinku Dęblin– Lublin nie będzie miało wpływu na rozpoczęcie prac na odcinku Otwock –Pilawa, które planowane jest od grudnia 2018 roku. Zakończenie I etapumodernizacji linii kolejowej nr 7 (odcinek Otwock – Lublin) wraz z robotami srki systemem ETCS planowane jest w II kwartale 2021 roku.
Ponadto należy mieć na uwadze, że w latach 2019-2022planowana jest realizacja projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 7 WarszawaWschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin,etap II” obejmującego odcinek Warszawa – Otwock – stwierdził Bittel.
„