Opóźniona modernizacja dworca w Gliwicach
Na koniec trzeciegokwartału br. przesunięto termin zakończenia modernizacji gliwickiego dworcakolejowego. Powodem są problemy techniczne na budowie oraz niewystarczającetempo prac wykonawcy – przekazał w środę inwestor, spółka PKP SA.
Oszacowany pierwotnie na ponad 150 mln zł unijny projektprzebudowy dworca kolejowego w Gliwicach, wraz z peronami i układem torów, tojedno z największych ostatnich przedsięwzięć kolejowych w regionie. Prowadzą jespółka PKP SA, do której należy gmach dworca, oraz PKP PLK – właściciel infrastrukturytorów i peronów.
Umowę z wykonawcą przebudowy dworca PKP SA podpisały zkońcem grudnia 2014 r., prace ruszyły na początku ub. roku. Pierwotnie inwestormówił o ich zakończeniu przed końcem 2015 r. W tym czasie zakończono częśćprzedsięwzięcia ujętą w unijnym projekcie. Pozostałe prace miały zostaćzakończone w 2016 r.; spółka wskazywała na termin pierwszej połowy roku. Terazzostał on przedłużony.
Jak napisali w środowym komunikacie pracownicy wydziałuprasowego PKP SA, przedłużenie prac budowlanych wynika z problemów wykonawcy zdotrzymaniem przyjętych wcześniej terminów oraz z konieczności wykonaniadodatkowych prac, których nie udało się przewidzieć na etapie planowaniainwestycji.
„Chodzi m.in. o inne niż w dokumentacji projektowejposadowienie zabytkowego dworca czy zły stan techniczny istniejącej ścianyoporowej. Wpłynęło to nie tylko na zmianę zakresu robót, ale w pewnychprzypadkach również na zmianę technologii ich wykonania” – wskazałakolejowa spółka.
PKP SA zadeklarowały, że dokładają starań, aby jaknajszybciej uruchomić obsługę pasażerską w budynku dworca i zminimalizowaćutrudnienia związane z funkcjonowaniem stacji. Podróżni, którzy od marca 2015r. są obsługiwani w dworcu tymczasowym, mogą już korzystać z trzechzmodernizowanych peronów, a także z hali PKS w budynku dworca i łącznika dotunelu T2. Kwestie formalne związane z udostępnieniem dla nich infrastrukturytorowo-peronowej mają zakończyć się w lipcu.
Kolejowa spółka podała w środę, że obecnie na dworcu wczęści od hali głównej do hali PKS trwają prace wykończeniowe orazprzygotowywane są pomieszczenia kasowe dla przewoźników. W części biurowejtrwają prace instalacyjne i wykończeniowe. Finalizowane są też roboty w obrębieperonu nr 4 i tunelu T1.
Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. Wostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SAzakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 – bez infrastruktury torów iperonów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł.Ostatecznie przebudowa ma znacznie szerszy zakres.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Głównym jej celem ma być poprawa komfortu podróżnych. Peronyotrzymują nową nawierzchnię i dachy z przeszkleniami. Wymienione zostały tory wobrębie gliwickiej stacji. W samym dworcu – prócz odnowienia elewacji i wnętrzoraz zamontowania współczesnych udogodnień – przewidziano połączenie odrębnychdotąd hal głównej i autobusowej.
Kompleks dworca przebudowuje konsorcjum firm AldesaConstrucciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones SA. PKP SA podająobecnie, że koszt inwestycji wynosi ok. 120 mln zł netto (i jestwspółfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko).
PKP PLK od 2013 r. stopniowo remontowały kluczowe w woj.śląskim połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic przez Zabrze i Chorzów Batory.W grudniu 2014 r. skończyły się prace między Gliwicami a Chorzowem Batorym. W2015 r. wyremontowano odcinek Katowice-Chorzów Batory.
W tym roku trwają jeszcze prace nad układem torowym przystacji Gliwice; do początku czerwca wiązały się one m.in. z czasowymwyłączeniem jednego toru na trasie Gliwice-Zabrze. Obecnie według PLK możliwesą jeszcze doraźne zamknięcia jednego z torów tej linii – jednak bez wpływu narozkład jazdy.
„