Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Opóźniona modernizacja dworca w Gliwicach

inforail
15.06.2016 11:09

Na koniec trzeciegokwartału br. przesunięto termin zakończenia modernizacji gliwickiego dworcakolejowego. Powodem są problemy techniczne na budowie oraz niewystarczającetempo prac wykonawcy – przekazał w środę inwestor, spółka PKP SA.

Oszacowany pierwotnie na ponad 150 mln zł unijny projektprzebudowy dworca kolejowego w Gliwicach, wraz z peronami i układem torów, tojedno z największych ostatnich przedsięwzięć kolejowych w regionie. Prowadzą jespółka PKP SA, do której należy gmach dworca, oraz PKP PLK – właściciel infrastrukturytorów i peronów.

Umowę z wykonawcą przebudowy dworca PKP SA podpisały zkońcem grudnia 2014 r., prace ruszyły na początku ub. roku. Pierwotnie inwestormówił o ich zakończeniu przed końcem 2015 r. W tym czasie zakończono częśćprzedsięwzięcia ujętą w unijnym projekcie. Pozostałe prace miały zostaćzakończone w 2016 r.; spółka wskazywała na termin pierwszej połowy roku. Terazzostał on przedłużony.

Jak napisali w środowym komunikacie pracownicy wydziałuprasowego PKP SA, przedłużenie prac budowlanych wynika z problemów wykonawcy zdotrzymaniem przyjętych wcześniej terminów oraz z konieczności wykonaniadodatkowych prac, których nie udało się przewidzieć na etapie planowaniainwestycji.

„Chodzi m.in. o inne niż w dokumentacji projektowejposadowienie zabytkowego dworca czy zły stan techniczny istniejącej ścianyoporowej. Wpłynęło to nie tylko na zmianę zakresu robót, ale w pewnychprzypadkach również na zmianę technologii ich wykonania” – wskazałakolejowa spółka.

PKP SA zadeklarowały, że dokładają starań, aby jaknajszybciej uruchomić obsługę pasażerską w budynku dworca i zminimalizowaćutrudnienia związane z funkcjonowaniem stacji. Podróżni, którzy od marca 2015r. są obsługiwani w dworcu tymczasowym, mogą już korzystać z trzechzmodernizowanych peronów, a także z hali PKS w budynku dworca i łącznika dotunelu T2. Kwestie formalne związane z udostępnieniem dla nich infrastrukturytorowo-peronowej mają zakończyć się w lipcu.

Kolejowa spółka podała w środę, że obecnie na dworcu wczęści od hali głównej do hali PKS trwają prace wykończeniowe orazprzygotowywane są pomieszczenia kasowe dla przewoźników. W części biurowejtrwają prace instalacyjne i wykończeniowe. Finalizowane są też roboty w obrębieperonu nr 4 i tunelu T1.

Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. Wostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SAzakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 – bez infrastruktury torów iperonów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł.Ostatecznie przebudowa ma znacznie szerszy zakres.

Głównym jej celem ma być poprawa komfortu podróżnych. Peronyotrzymują nową nawierzchnię i dachy z przeszkleniami. Wymienione zostały tory wobrębie gliwickiej stacji. W samym dworcu – prócz odnowienia elewacji i wnętrzoraz zamontowania współczesnych udogodnień – przewidziano połączenie odrębnychdotąd hal głównej i autobusowej.

Kompleks dworca przebudowuje konsorcjum firm AldesaConstrucciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones SA. PKP SA podająobecnie, że koszt inwestycji wynosi ok. 120 mln zł netto (i jestwspółfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko).

PKP PLK od 2013 r. stopniowo remontowały kluczowe w woj.śląskim połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic przez Zabrze i Chorzów Batory.W grudniu 2014 r. skończyły się prace między Gliwicami a Chorzowem Batorym. W2015 r. wyremontowano odcinek Katowice-Chorzów Batory.

W tym roku trwają jeszcze prace nad układem torowym przystacji Gliwice; do początku czerwca wiązały się one m.in. z czasowymwyłączeniem jednego toru na trasie Gliwice-Zabrze. Obecnie według PLK możliwesą jeszcze doraźne zamknięcia jednego z torów tej linii – jednak bez wpływu narozkład jazdy.