Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Opóźnienia na linii E20. Dlaczego?

inforail
23.06.2021 08:45
Zakończenie realizacji projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” planowane jest do końca 2022 roku – podał w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.  

Jak wyjaśnił przyczyną wydłużenia czasu prowadzenia modernizacji jest przede wszystkim sytuacja finansowa wykonawcy robót na obszarze lokalnego centrum sterowania Łowicz. Z uwagi na brak dokonywania przez wykonawcę płatności podwykonawcom i dostawcom, okresowo nie były realizowane dostawy kluczowych materiałów na teren budowy oraz były wstrzymywane roboty. Opóźnienia te były przyczyną wydłużenia terminów zamknięć torowych na odcinku Sochaczew – Żychlin, co przełożyło się na możliwość udzielenia zamknięć na innych inwestycjach.

PKP PLK płacą

Jak dodał Bittel w celu zachowania ciągłości prowadzonych prac, spółka PKP PLK S.A. dokonuje bezpośrednich płatności podwykonawcom i dostawcom. Aktualnie generalny wykonawca ma zapewniony niezbędny materiał oraz potencjał kadrowy i realizuje dalsze prace modernizacyjne. Ponadto na tempo realizacji prac miała wpływ również m.in. konieczność wykonania dodatkowych prac związanych ze wzmocnieniem podtorza na przeważającej część inwestycji, w miejscach gdzie nie osiągnięto minimalnych wymaganych wartości nośności podłoża gruntu.

Liczne kolizje

Kolejną przyczyną opóźnień były liczne kolizje możliwe do zinwentaryzowania dopiero na etapie prowadzenia robót budowlanych, przede wszystkim w zakresie podziemnej infrastruktury kablowej (obcych gestorów), wodnokanalizacyjnej i innej. W trakcie trwania inwestycji na kilku odcinkach dokonano również odkrycia znalezisk archeologicznych, czego skutkiem było kilkumiesięczne wstrzymanie robót. Należy podkreślić, że w ramach przedmiotowego projektu nie zmienił się w istotny sposób zakres rzeczowy prac. Zwiększenie zakresu dotyczyło robót niezbędnych do wykonania, aby osiągnąć zakładane cele projektu i wynikało z konieczności wykonania wzmocnienia podtorza, usunięcia licznych niemożliwych do zinwentaryzowania na etapie projektu kolizji czy wykonania dodatkowych prac związanych z odkryciem znalezisk archeologicznych. Projekt jest realizowany przez wykonawców, z którymi podpisano umowy i mieści się w pierwotnie ustalonym budżecie określonym przed rozpoczęciem realizacji inwestycji na poziomie 2,6 mld zł.

Docelowe prędkości

Wiceminister wskazał, że po zakończeniu projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” linia kolejowa na odcinku Sochaczew –Swarzędz będzie przygotowana do prowadzenia ruchu pociągów z docelowymi prędkościami. Należy przy tym mieć na uwadze, że na linii kolejowej nr 3 na odcinku Warszawa – Poznań są realizowane inne projekty, które mogą mieć wpływ na czas przejazdu pociągów, m.in. prace na odcinku Sochaczew – Warszawa, których zakończenie planowane jest w 2022 r. oraz kompleksowa przebudowa stacji Warszawa Zachodnia, której zakończenie planowane jest w 2023 r.