Opolskie nie dogadało się z Przewozami Regionalnymi
Brak porozumienia międzyurzędem marszałkowskim w Opolu a ministerstwem infrastruktury. Taki jest efektkolejnych rozmów w sprawie restrukturyzacji Przewozów Regionalnych ? donosi RadioOpole.
Władze spółki i rząd chcą,aby region zrzekł się udziałów na rzecz spółki, chcą też obciąć około 30procent połączeń na Opolszczyźnie. I to wszystko w sytuacji, gdy opolskiebędzie dopłacało rocznie około 40 mln złotych.
– Takie warunki są nie do przyjęcia ? mówi wRadiu Opole wicemarszałek Tomasz Kostuś. – My nie możemy się zgodzić nawarunki, w których za dwa lata będziemy dopłacać do przewozów pasażerów o 6 mlnwięcej niż obecnie a z 220 połączeń dziśzniknie około 60. Póki tego nie zmienimy, nie ma mowy o podpisaniu umowy – zaznaczyłopolski samorządowiec
Sławomir Żałobka,wiceminister infrastruktury i rozwoju, zapewnia, że w ciągu kilku dni spółkaprzygotuje kolejny plan dotyczący wyprowadzenia Przewozów Regionalnych naprostą. – Przygotowany zostanie taki projekt rozwiązania, który pozwoli naustalenie, ile za pieniądze, którymi dysponuje województwo, zrealizujemy usług- powiedział wiceminister Sławomir Żałobka
Rozbieżności doprowadziłydo tego, że sprawa restrukturyzacji spółki kolejowej została przesunięta naczerwiec.
Jak informuje Radio OpoleUrząd Marszałkowski byłby skłonna zgodzić się na restrukturyzację podwarunkiem, że po likwidacji Funduszu Kolejowego rząd zapewni gwarancjefinansowe dla przewozów z naszego województwa. Chodzi tu o 7 mln złotych.
Tomasz Kostuś przypomina,że w 2008 roku rząd zapewniał, iż fundusz będzie funkcjonował do 2020 roku,tymczasem teraz zmieniono zdanie. Kostuś proponuje odtworzenie funduszukolejowego w kolejnych latach, ale tylko dla tych województw, które nieutworzyły konkurencyjnych spółek względem Przewozów Regionalnych.
– Dlaczego z funduszumają korzystać, ci którzy działają na szkodę Przewozów? – argumentuje Kostuś.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kolejnym punktemrozbieżności jest dopłata do kursowania pociągów PR między regionami. Opolskiepodczas negocjacji zaznaczyło, że zgadza się na dopłaty do przejazdów tychpociągów tylko w regionie.
Plan dotyczącyrestrukturyzacji Przewozów Regionalnych zakłada, że powołana Agencja RozwojuPrzemysłu otrzyma 750 mln złotych, za które oddłuży spółkę, a pozostałe 150 mln złotych przekaże na planyrestrukturyzacyjne. Ma to w ciągu 5 lat obniżyć koszty funkcjonowania spółki oblisko 250 mln złotych.
Co się stanie jeśli obie strony nie dojdą do porozumienia wsprawie oddłużenia firmy?
Alternatywą jest podpisanieumowy na rok i poszukiwania dalszego porozumienia w kwestii funkcjonowania Przewozów. Pytaliśmy, czy naszregion spróbuje utworzyć własną spółkę kolejową we współpracy z innymiregionami. – Dzisiaj nie chcę rozmawiaćna ten temat – odpowiedział Kostuś.
Przypomnijmy: wstępniemarszałkowie trzynastu województw, w Opolszczyzny, zgodzili się na reformęspółki, ale ostateczną zgodę muszą wyrazić sejmiki.