Opolskie: Czas na kolej

inforail
07.04.2014 12:19

Trwają konsultacje w sprawie wojewódzkiego planu transportu publicznego. Zarząd Województwa stawia na mocniejszy rozwój kolei, co można częściowo zrealizować dzięki dofinansowaniom w ramach nowego budżetu UE. -Trzeba dyskutować, by mieszkańcy regionu dysponowali jak najlepszą siecią połączeń do pracy, szkół czy placówek służby zdrowia – mówiono na antenie Radia Opole.

– Stawianie na kolej w naszym planie transportowym jest konsekwencją zbliżania się do pewnego modelu europejskiego – powiedział w Loży Radiowej Daniel Palimąka z PO pytany o założenia konsultowanego właśnie wojewódzkiego planu transportu zbiorowego. 
Z tego, że jesteśmy udziałowcem w Przewozach Regionalnych, wynikają oczywiste korzyści dla pasażerów – dodał Palimąka. – Samorząd województwa będzie mógł na liniach kolejowych wynegocjować u przewoźnika korzystniejsze ceny. Poza tym kluczowe inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej zostały już jednoznacznie określone w nowej perspektywie budżetowej UE.
– Trochę się obawiam, czy wybór kolejowego priorytetu w tym planie został poparty możliwie kompleksową analizą sytuacji, zwłaszcza w kontekście kosztów, jakie ponoszą mieszkańcy – dodał Jarosław Pilc z Twojego Ruchu.
Radny sejmiku Grzegorz Sawicki z PSL potwierdził, że wybranie przez samorząd regionu połączeń kolejowych jako tych, na które trzeba postawić, poprzedziła dokładna analiza sytuacji, z której wynika, że dziennie z połączeń kolejowych korzysta na Opolszczyźnie około 20 tysięcy osób – znacznie więcej , niż z komunikacji autobusowej.
Małgorzata Wilkos z Solidarnej Polski wskazała na pozostawiającą sporo do życzenia – zaniedbaną przez 10-lecia – sieć połączeń kolejowych z ogromną liczbą zlikwidowanych torowisk. Elementem kluczowym – w jej opinii – będzie wypracowanie korzystnych warunków finansowania połączeń, co pozwoli na maksymalne obniżenie cen biletów.
– Kolej potrzebuje nie tylko mocnych dofinansowań, ale także pewnego urynkowienia usług, co przyspieszy racjonalizowanie kosztów jej utrzymania – dodał poseł MN Ryszard Galla. – Jeśli to się uda zrealizować, to frekwencja na liniach kolejowych będzie jeszcze większa. Widać dziś nawet, po liczbie zaparkowanych samochodów czy rowerów zwłaszcza przy mniejszych stacjach, jak wiele osób korzysta z tej komunikacji -dodał w Loży Radiowej opolski parlamentarzysta.
Zdaniem posła PiS Sławomira Kłosowskiego, dobrze, że w końcu zabieramy się do bardzo ważnego tematu, szkoda, że wcześniej na Opolszczyźnie nie zwracaliśmy na jakość połączeń i stan torowisk większej uwagi, gdyż dziś zapóźnienia – szczególnie w powiecie nyskim w kontekście połączeń z Czechami – są bardzo trudne do nadrobienia. Adam Kępiński z SLD wskazał na konieczność umiejętnego rozplanowania sieci połączeń, tak by były dostępne w ciągu całej doby .  
Goście Loży Radiowej zgodzili się , że priorytet kolejowy w transporcie publicznym to dobry wybór. Najważniejsze jednak jest to, żeby połączenia były możliwie tanie.
Posłuchaj wypowiedzi.