Opolskie: Czas na kolej
inforail
07.04.2014 12:19
Opolskie: Czas na kolej
Trwają konsultacje w sprawie wojewódzkiego planu transportu publicznego. Zarząd Województwa stawia na mocniejszy rozwój kolei, co można częściowo zrealizować dzięki dofinansowaniom w ramach nowego budżetu UE. -Trzeba dyskutować, by mieszkańcy regionu dysponowali jak najlepszą siecią połączeń do pracy, szkół czy placówek służby zdrowia – mówiono na antenie Radia Opole.
– Stawianie na kolej w naszym planie transportowym jest konsekwencją zbliżania się do pewnego modelu europejskiego – powiedział w Loży Radiowej Daniel Palimąka z PO pytany o założenia konsultowanego właśnie wojewódzkiego planu transportu zbiorowego.
Z tego, że jesteśmy udziałowcem w Przewozach Regionalnych, wynikają oczywiste korzyści dla pasażerów – dodał Palimąka. – Samorząd województwa będzie mógł na liniach kolejowych wynegocjować u przewoźnika korzystniejsze ceny. Poza tym kluczowe inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej zostały już jednoznacznie określone w nowej perspektywie budżetowej UE.
– Trochę się obawiam, czy wybór kolejowego priorytetu w tym planie został poparty możliwie kompleksową analizą sytuacji, zwłaszcza w kontekście kosztów, jakie ponoszą mieszkańcy – dodał Jarosław Pilc z Twojego Ruchu.
Radny sejmiku Grzegorz Sawicki z PSL potwierdził, że wybranie przez samorząd regionu połączeń kolejowych jako tych, na które trzeba postawić, poprzedziła dokładna analiza sytuacji, z której wynika, że dziennie z połączeń kolejowych korzysta na Opolszczyźnie około 20 tysięcy osób – znacznie więcej , niż z komunikacji autobusowej.
Małgorzata Wilkos z Solidarnej Polski wskazała na pozostawiającą sporo do życzenia – zaniedbaną przez 10-lecia – sieć połączeń kolejowych z ogromną liczbą zlikwidowanych torowisk. Elementem kluczowym – w jej opinii – będzie wypracowanie korzystnych warunków finansowania połączeń, co pozwoli na maksymalne obniżenie cen biletów.
– Kolej potrzebuje nie tylko mocnych dofinansowań, ale także pewnego urynkowienia usług, co przyspieszy racjonalizowanie kosztów jej utrzymania – dodał poseł MN Ryszard Galla. – Jeśli to się uda zrealizować, to frekwencja na liniach kolejowych będzie jeszcze większa. Widać dziś nawet, po liczbie zaparkowanych samochodów czy rowerów zwłaszcza przy mniejszych stacjach, jak wiele osób korzysta z tej komunikacji -dodał w Loży Radiowej opolski parlamentarzysta.
Zdaniem posła PiS Sławomira Kłosowskiego, dobrze, że w końcu zabieramy się do bardzo ważnego tematu, szkoda, że wcześniej na Opolszczyźnie nie zwracaliśmy na jakość połączeń i stan torowisk większej uwagi, gdyż dziś zapóźnienia – szczególnie w powiecie nyskim w kontekście połączeń z Czechami – są bardzo trudne do nadrobienia. Adam Kępiński z SLD wskazał na konieczność umiejętnego rozplanowania sieci połączeń, tak by były dostępne w ciągu całej doby .
Goście Loży Radiowej zgodzili się , że priorytet kolejowy w transporcie publicznym to dobry wybór. Najważniejsze jednak jest to, żeby połączenia były możliwie tanie.
Posłuchaj wypowiedzi.
Posłuchaj wypowiedzi.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024