Olsztyn: Walczą o ratunek dla niszczejących dworców
inforail
03.09.2009 13:48
Olsztyn: Walczą o ratunek dla niszczejących dworców
Jeszcze kilka lat bezczynności i zabytkowe dworce na Warmii i Mazurach popadną w całkowitą ruinę. Możemy tego uniknąć, potrzebna jest jednak zmiana złego prawa, które utrudnia przekazywanie dworców samorządom –czytamy na portalu porteuropa.eu.
Akcję na rzecz ratowania kolejowego dziedzictwa prowadzi Elżbieta Mierzyńska, olsztyńska dziennikarka, która wychowała się w kolejarskiej rodzinie. –Do dworców mam osobisty stosunek. Kilka miesięcy temu odwiedziłam dworzec w Sątąpach-Samulewie, w którym było moje mieszkanie, i w miejsce pałacowego obiektu zobaczyłam ruinę. Dworzec jest często obok kościoła najważniejszym elementem przestrzeni publicznej. Warto ratować te obiekty choćby po to, byśmy nie żyli w byle jakim otoczeniu –tłumaczy Elżbieta Mierzyńska.
Jej zdaniem, dworce można uratować. – Na Pomorzu stworzono program „Sznur Pereł, który tchnie w nie nowe życie. Na Warmii i Mazurach żaden z parlamentarzystów nie przyjrzał się prawu, które by pozwoliło szybciej nimi się zająć. Stąd moja bardzo skromna inicjatywa zrobienia wystawy kolejarskich zdjęć, która – mam taką nadzieję –unaoczni temat i pozwoli porwać nas do akcji, która coś zmieni na lepsze.- wyjaśnia Mierzyńska.
Elżbieta Mierzyńska ma pomysł, jak nagłośnić problem dewastacji dworców i degradacji linii kolejowych na Warmii i Mazurach. –Ma temu służyć przygotowywany przeze mnie koncert na jednym z dworców oraz wystawa zdjęć kolejarskich –tłumaczy koordynatorka kampanii. Z apelem olsztyńskiej dziennikarki można zapoznać się tutaj: http://www.baltic-ukraine.com/pl/index.php/post/494/ oraz na stronach: bisztynek.pl, olsztyn24.com.pl i na łamach „Posłańca Warmińskiego”.
Niszczejące dworce –to nie jedyny problem, z którym boryka się warmińsko-mazurska kolej. Północno-Wschodnia Polska ma fatalną infrastrukturę linii kolejowych, a przejazd między Gdynią a Białymstokiem zajmuje aż osiem godzin. Szansą na przezwyciężenie ra miałaby połączyć polskie porty morskie z Białorusią. Tę inicjatywę można wesprzeć, podpisując internetową petycję w tej sprawie, umieszczoną tutaj: http://www.petycje.pl/petycjePodglad.php?petycjeid=4195
MaW
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024