Olsztyn też chce nowoczesnego dworca
inforail
30.10.2012 10:11
Olsztyn też chce nowoczesnego dworca
W poniedziałek, 29 października 2012 r., do dyspozycji mieszkańców Katowic i wszystkich przyjezdnych został oddany jeden z najnowocześniejszych dworców w Polsce. Do grupy miast zmieniających swoje oblicze dzięki realizacji nowych projektów dworcowych może dołączyć także stolica Warmii i Mazur. Jednak by budowa Nowego Dworca Olsztyn mogła się rozpocząć, niezbędne jest uchwalenie przez władze miasta planu miejscowego.
Inauguracja dworca w Katowicach, stanowiącego wzorzec zintegrowanego centrum komunikacyjnego, jest symbolem sukcesu, który był możliwy do zrealizowania, dzięki współpracy władz miasta, PKP S.A. i inwestora prywatnego –mówi Tomasz Andryszczyk, rzecznik Retail Provider Sp. z o.o. –Chcielibyśmy powtórzyć taki sukces w Olsztynie. To jedno z ostatnich dużych miast w Polce, gdzie dworzec zamiast stanowić wizytówkę miasta straszy.
Inwestor Nowego Dworca Olsztyn, po pozyskaniu w ostatnim czasie partnera strategicznego, zapewniającego pełne finansowanie projektu, obecnie oczekuje jedynie na uchwalenie planu miejscowego. Przyjęcie dokumentu umożliwi rozpoczęcie realizacji inwestycji, oczekiwanej przez 81 % mieszkańców Olsztyna[1].
Nowy Dworzec Olsztyn, może oprócz zapewnienia odpowiedniej infrastruktury dworcowej 170-tysięcznemu miastu, odwiedzanemu rocznie przez milion gości, pobudzić tzw. turystykę zakupową z całego województwa, ruch przygraniczny oraz przyczynić się do rozwoju lokalnego rynku pracy. Inwestycja o wartości ok. 115 mln euro zakłada stworzenie nowoczesnych dworców: kolejowego (2,5 tys. m²) i autobusowego (4 tys. m²), połączonych z galerią handlową o powierzchni 45 000 m²najmu.
Integralną częścią projektu jest pakiet inwestycji, który inwestor zaproponował miastu i mieszkańcom „Siódemka dla Olsztyna”, składający się z następujących elementów: budowa Centralnego Punktu Przesiadkowego integrującego dworzec z nową linią tramwajową, budowa przejścia z dworca w kierunku Zatorza, budowa placu miejskiego wraz z niezbędną optymalizacją układu drogowo-komunikacyjnego, sfinansowanie i budowa nowego dworca PKP oraz nowego dworca PKS, budowa mieszkań komunalnych dla olsztynian oraz realizacja całości prac przy zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, przy użyciu ekologicznych technologii.
Jeśli plan miejscowy dla okolic dworca uda się uchwalić w najbliższym czasie, to jego budowa mogłaby ruszyć już w przyszłym roku.
[1] Wyniki sondażu Millward Brown SMG/KRC, zrealizowanego w listopadzie 2011 r.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024