Olsztyn kolejowo wykluczony?

inforail
24.01.2018 09:48

Mieszkańcy Olsztyna podnoszą,że standardem w połączeniach z Warszawy do miast wojewódzkich w promieniu około300 km stają się pociągi kursujące co dwie godziny. W przypadku ich miasta sytuacja wygląda nieco inaczej.

Z tym problem zwrócili się do posłanki Iwony Arent, która winterpelacji do MIB stwierdza, że pociagi co najmniej co dwie godzinyodjeżdżają ze stolicy do Białegostoku, Gdyni, Kielc, Katowic, Krakowa, Lublina,Łodzi, a nawet do nieposiadającej statusu miasta wojewódzkiego Częstochowy.Jest to bardzo pozytywny trend w rozwoju oferty kolejowej, jednakże zzaniepokojeniem obserwuję, że nie dotyczy on Olsztyna. Dodano jeden nowypociąg, ale w dalszym ciągu liczba połączeń jest niewystarczająca.

Praktycznym efektem braku połączeń jest brak możliwościskorzystania ze skomunikowań w Warszawie, na pociągi odjeżdżające we wszystkichkierunkach, które powinny być realizowane co dwie godziny. Pasażer, który maoczekiwać do 4 godzin na kolejny pociąg, w tym czasie z powodzeniem dojedzie zWarszawy do Olsztyna i z Olsztyna do Warszawy autobusem.

Infrastruktura kolejowa na trasie Warszawa – Olsztyn jest wbardzo dobrym stanie i w związku z modernizacją linii nr 216 Działdowo –Olsztyn czas jazdy będzie ulegał dalszemu skróceniu. Sytuacja jest o tyledogodna, że na czas robót pomiędzy Działdowem a Olsztynem pociągi pojadąspecjalnie przygotowaną trasą objazdową przez Iławę (linią nr 353), któraposiada na całej swej długości dwa tory, co umożliwia prowadzenie tamtędy pociągównie tylko co dwie godziny, ale nawet co godzinę – stwierdza posłanka.

Połączenia obsługiwane nowoczesnymi składami Flirt firmyStadler oferują atrakcyjny czas przejazdu (prędkość 160 km/h) oraz należytykomfort. Zastrzeżenia budzi natomiast stan i standard pociągów zestawionych zwagonów. Mają one dłuższy czas jazdy (prędkość maksymalna 120 km/h) oraz 8miejsc w przedziałach klasy drugiej, brak klimatyzacji i możliwości przejazduosób na wózkach oraz turystów z rowerami (istotne dla zapewnienia obsługi ruchuturystycznego). W szczególności pociąg przyjeżdżający z Olsztyna do Warszawyprzed godziną 10 powinien oferować wyższy standard – jest to godzinarozpoczęcia spotkań biznesowych.

Zdaniem posłanki dodatkowym aspektem jazdy z prędkością 120km/h jest przyjazd pociągów zestawionych z wagonów do Warszawy po odjeździepociągów, które powinny być co dwie godziny skomunikowane. Ponieważ pociągi tejadą z Olsztyna wolniej, są w Warszawie później, a w rezultacie nie są z nichmożliwe przesiadki we wszystkich kierunkach. W takiej sytuacji priorytetem powinnybyć stałe godziny przyjazdu i odjazdu na stacji Warszawa Centralna tak, abyzapewnić możliwość cyklicznych przesiadek.

Zakupione przez PKP Intercity składy ED 250 otrzymałydofinansowanie z funduszy europejskich przeznaczonych na wsparcie rozwojuregionalnego. W tym celu zatrzymują się w Iławie. Problemem jest brak dogodnychskomunikowań z pociągów pospiesznych PKP Intercity kursujących pomiędzyOlsztynem a Iławą na pociągi ekspresowe jadące przez Iławę z Trójmiasta doKrakowa i Katowic. Należy również zauważyć, że na trasie Olsztyn – Iława jestpołożona Ostróda, miasto liczące ok. 35 tys. mieszkańców, ośrodek turystyczny.Przejazd z przesiadką w Iławie pozwala na skrócenie czasu podróży z Olsztyna doKrakowa i Katowic o ponad dwie godziny względem przejazdu pociągiembezpośrednim. Niestety, rozkład jazdy na lata 2017/2018 jest opracowany w takisposób, że pociągi z kierunku Olsztyna przyjeżdżają do Warszawy po wyjeździepociągów ekspresowych i pasażerowie na kolejny pociąg muszą oczekiwać prawiegodzinę (lub niemal dwie – np. w kierunku Lublina), co znacząco obniżaatrakcyjność takiego połączenia. Analogicznie wygląda rozkład jazdy w kierunkuOlsztyna.

W związku z powyższym, posłanka postuluje uruchomienie, wrazz korektą rocznego rozkładu jazdy, to jest od czerwca 2018 roku, codziennychpołączeń pomiędzy Warszawą a Olsztynem co dwie godziny oraz zachowaniacodziennego kursowania pociągów pomiędzy Warszawą a Olsztynem co dwie godzinytakże w latach kolejnych (w kolejnych edycjach rozkładu jazdy). Ponadto wnosi ozestawienie pociągów wagonowych z taboru umożliwiającego zapewnienie czasuprzejazdu i komfortu, jak w pociągach obsługiwanych taborem złożonym z pojazdówStadler-Flirt, poprawę skomunikowań na stacji Warszawa Wschodnia w kierunkuLublina, Terespola i Białegostoku oraz poprawy czasu przejazdu składówwagonowych tak, aby realizowane były wszystkie skomunikowania na stacjiWarszawa Centralna oferowane w ramach układu połączeń cyklicznych uruchamianychco dwie godziny z Warszawy do poszczególnych miejscowości, poprawę skomunikowańna stacji Iława Główna pomiędzy Olsztynem i Warszawą tak, aby przesiadki zpociągów pospiesznych kursujących na odcinku Olsztyn – Iława na pociągiekspresowe w kierunku Krakowa i Katowic (oraz w relacji powrotnej) byłyrealizowane w czasie oczekiwania nie dłuższym niż 15 minut.

Co na to przewoźnik i ministerstwo? Czekamy na stanowisko, dotematu będziemy wracać.