Oliwa, Wrzeszcz i Główny – trzy gdańskie dworce do remontu. Tylko kiedy?
Spółka PKP,do której należą dworce kolejowe, dostała w grudniu duży „zastrzyk”finansowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jeden z dofinansowanychprojektów dotyczy trzech gdańskich dworców – od lat przeznaczonych domodernizacji.
PKP S.A. od 2016 r. realizuje kompleksowy program “Zmieniamy dworce”, wramach którego ok. 200 dworców kolejowych w całym kraju ma zostaćzmodernizowanych. Na liście inwestycji są także trzy gdańskie obiekty: GdańskGłówny, Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz.
GdańskGłówny – drugie podejście
Remont tego pierwszego miał rozpocząć się jeszcze w zeszłym roku, jednakpierwszy przetarg na prace budowlane musiał zostać unieważniony, ponieważjedyny wykonawca chętny do realizacji wycenił prace na kwotę blisko 120 mln zł,a PKP założyło budżet na ten cel niższy o ponad 49 mln zł.
W grudniu ogłoszono drugie postępowanie. Termin składania ofert upływa 21stycznia 2019 r., a tymczasem z końcem grudnia zeszłego roku PKP otrzymałodofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, m.in. na”modernizację 10 wybranych dworców przy linii kolejowej nr 9 na odcinkuWarszawa Wschodnia – Gdynia Główna”. W tej grupie znalazły się także trzywspomniane już gdańskie dworce. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 177 mlnzł. Czy dotacja unijna to wystarczający “zastrzyk finansowy”, by w przetargu naremont Gdańska Głównego udało się wyłonić wykonawcę?
Nie możemy tegoprzesądzać, na rynku budowlanym jest obecnie bardzo specyficzna sytuacja.Ostatnio musieliśmy unieważnić przetargi na całą serię dworców systemowych natrasie Warszawa – Lublin, bo nie wpłynęła żadna oferta – mówi MichałStilger, rzecznik prasowy PKP S.A. Wdrugim postępowaniu na remont dworca Gdańsk Główny zastosowaliśmy liczneudogodnienia, które ułatwią wyłonienie wykonawcy. W warunkach kontraktowychzastosowano na przykład mniejsze kary umowne za zwłokę (0,05 proc. za każdydzień), wprowadzono również umorzenie kar cząstkowych za zwłokę w przypadkudochowania terminu końcowego – dodaje.
W nowym postępowaniu kosztorys inwestorski zaktualizowano także dobieżących cen, a w grudniu potencjalni wykonawcy mogli dokonać wizji lokalnejna dworcu.
Projekt zakłada gruntowny remont budynku dworca zarówno wewnątrz, jak i nazewnątrz. Hol główny powrócić ma do historycznego wystroju, m.in. dziękiodtworzeniu drewnianych witryn kasowych, przywróceniu pierwotnej kolorystykiścian i rekonstrukcji kartuszy z herbami ośmiu pomorskich miast. Powstanietakże nowa część tunelu podziemnego, dzięki której pasażerowie tramwajów będąmogli dostać się wprost do holu, bez konieczności wyjścia z dotychczasowegotunelu.
Oprócz tego zaplanowano wymianę okien, położenie nowego poszycia na dachuwieży zegarowej i odtworzenie czterospadowego dachu w północnej części obiektu,a także umieszczenie tarasu nad McDonald`sem.
Gmach zyskać ma lepszą iluminację, a jego otoczenie stać się bardziejfunkcjonalne. Realizacja prac trwać ma 118 tygodni, czyli ponad dwa lata.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Warto przypomnieć, że na stacji Gdańsk Główny od 2017 r. swoje praceprowadzi spółka PKP PLK. Remont dworca byłby doskonałym zwieńczeniem działań, wramach których zmodernizowano kompletnie peron dalekobieżny nr 2, a w grudniuzeszłego roku rozpoczął się podobny remont peronu dalekobieżnego nr 1.Inwestycja o wartości 62 mln zł toczy się także w prowadzących na peronytunelach, gdzie zamontowane zostaną ruchome schody i windy.
Oliwa i Wrzeszcz – jeszcze trochę poczekamy
O ile w Gdańsku Głównym etap prac zatrzymał się na wyborze wykonawcy, wsprawie dworców w Oliwie i Wrzeszczu trwa obecnie procedura wyboru projektantaw ramach umowy ramowej. Wyłoniono już najkorzystniejszą ofertę, obecnie toczysię proces zawierania umów dotyczących 24 dworców, w tym również Wrzeszcza iOliwy. Przy czym, jak czytamy na portalu prawo.pl – “umowa ramowa to coś, co można by nazwaćporozumieniem o gotowości zlecenia usług i ich wykonywania. Zamawiającyzawierając taką umowę deklaruje, iż ma zamiar w okresie na jaki umowa zostałazawarta, udzielać zamówień wykonawczych. Z kolei wykonawcy deklarują, iż są”wstępnie” zainteresowani składaniem ofert na ich realizację”. Nie jest to więcjeszcze wiążąca umowa na wykonanie projektów.
Jakpodkreśla Michał Stilger, w studium wykonalności założono po trzy wariantyzmian dla obu dworców. We Wrzeszczu rozważano nawet wyburzenie, ale ostateczniebudynek przejść ma kompleksową modernizację.
Dworzec GdańskOliwa również zostanie zmodernizowany, ale z uwagi na jego zabytkowy charakterprzebudowa zostanie wykonana w innym zakresie, zgodnym z wytycznymikonserwatora zabytków – tłumaczy rzecznik PKP i przypomina, że kilka lat temu oliwski obiekt przeszedłjuż częściowy remont. Odnowiono wówczas m.in. elewację ipomieszczenia poczekalni. Planowana modernizacja obejmie szerszy zakres, m.in.wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę instalacji, naprawę stropów idostosowanie budynku dworca do potrzeb osób o ograniczonej mobilności –dodaje.
Trudnow tej chwili określić, kiedy powstaną projekty budowlane, nie mówiąc już opracach remontowych. Datę realizacji modernizacji 10 dworców, na który PKPotrzymało wspomnianą wyżej dotację z CUPT, określono na koniec roku 2021.
„