Okruchy z Trako 2009
inforail
03.11.2009 15:30
Okruchy z Trako 2009
Niedawno zakończyły się 8 międzynarodowe targi kolejowe Trako 2009, czego efekty można było odnaleźć w niedawnych wydaniach głównych i bez wątpienia temat targów będzie się jeszcze przewijał w kolejnych. Oczywiście poza największymi wydarzeniami przyciągającymi naszą główną uwagę w ramach targów prezentowały się różne firmy z branży kolejowej, oferując szeroką gamę produktów, których niestety nie da się zaprezentować w całości, dlatego w niniejszym artykule pokażemy te drobne „okruchy”, które przyciągnęły naszą uwagę.
Ósma edycja targów kolejowych Trako przyciągnęła po raz kolejny rzeszę zwiedzających z branży kolejowej, gdzie swoje stanowiska posiadało 420 wystawców z 17 krajów świata. Bez wątpienia targi Trako wraz z kolejnymi edycjami zyskują na sile, a ich organizacja w przerwach między InnoTrans sprzyja randze wydarzenia, które powoli staje się jednym z największych wydarzeń tego typu w naszym regionie. Bez wątpienia można powiedzieć, że obecna infrastruktura MTG jest zbyt skromna, aby pomieścić imprezę targową, stąd aż 3 duże dostawiane namioty targowe, stoiska na wolnym powietrzu, czy konieczność dochodzenia do ekspozycji targowej, ponieważ organizacja autobusów je łączących pozostawia wiele do życzenia, w tym głównie zaledwie 30 minutowa częstotliwość kursów podczas gdy przejście od skrajnej hali do ekspozycji zajmuje 15-20 minut! Jednak największym mankamentem imprezy jest okres w którym jest organizowana. Praktycznie za każdym razem pogoda jest typowo jesienna i nijak nie nastraja do zwiedzania ekspozycji targowej. Ba w tym roku pierwszy dzień targów powitał wszystkich sztormową zawieruchą i opadami deszczu. Wobec tego można mieć poważne zastrzeżenia odnośnie czasu i miejsca organizacji targów. Oczywistym jest, że wybór października został podyktowany sezonem letnim trwającym od czerwca do końca września, jednak mizerna pogoda towarzysząca targom powinna nastrajać refleksyjnie co do dalszej ich organizacji. Bowiem impreza już dawno „wyrosła”z infrastruktury jaką oferuje MTG, a kwestia pogody jest tutaj równie wymowna. Przesunięcie targów na sezon jest dosyć ryzykowne, dlatego warto by rozważyć alternatywy. Pierwszą z nich może być rozbudowa hal MTG o kolejną halę w rejonie obecnych torów wystawowych aby zakryć je pod zadaszeniem i zaoferować większą przestrzeń lub też zmiana miejsca organizowania imprez przykładowo do Poznania, gdzie infrastruktura MTP odnośnie hal jest wystarczająca, choć pod względem ilości torów bocznych nadal występowałby deficyt. Jednak odbiegając od problemów jakie ta impreza wytwarza, w tegorocznej edycji można było zauważyć olbrzymie zMała kolej”, która w tym roku obejmowała zaledwie 1/8 tego co dwa lata temu. Tak duża redukcja jest co najmniej zastanawiająca.
Jak każda impreza targowa również Trako przyciągnęło producentów różnego rodzaju pojazdów szynowo-drogowych, technicznych, czy komponentów. Można było zobaczyć różnego typu rodzaje szyn, przytwierdzeń i podkładów zestawione w formie aranżacji stoiska, czy też pojedyncze podkłady w skali 1:1. Bardzo ciekawym rozwiązaniem była podrozjezdnica strunobetonowa SPT06/220, gdzie zamiast typowych otworów na dyble mocujące podkładkę pod szynę zastosowano „C”szynę zintegrowaną z podkładem, do której wprowadza się specjalne śruby mocujące podkładkę. Dzięki temu rozwiązanie to pozwala na regulację położenia toru bez konieczności przestawiania podkładu. Dodatkowo umożliwia budowę nietypowych rozjazdów. Jednak z racji występowania ruchomych elementów rozwiązanie to pozwala na jego zastosowanie jedynie na odcinkach o mniejszych prędkościach i naciskach na oś.
Dosyć innowacyjnie zaprezentował się Tabor Szynowy Opole (TS Opole) wystawiając dwie nowości. Pierwszą z nich był wózek typu 32TN. Wózek ten jest przeznaczony do pociągów towarowych o prędkości maksymalnej 120 km/h i naciskach na oś 20t lub do prędkości 100 km/h z naciskami na oś rzędu 22,5 t. Jednak faktyczna wytrzymałość wózka została obliczona dla nacisków rzędu 25t na oś. Dodatkowo wózek został wykonany według norm TSI dla wagonów towarowych, jak również został wyposażony w klockowy układ hamulcowy, który powstające siły hamowania nie przenosi na wózek.
Nowością zaprezentowaną przez TS Opole jest również wagon typu RoLa (Rollende Landstrasse) do przewozu całych tirów pociągami. Wagon typu 602S posiada odejmowane czołownice, które pozwalają na łączenie z tradycyjnymi wagonami i lokomotywami za pomocą urządzenia cięgłowo-zderznego. Natomiast po jego odjęciu można spiąć wagony krótkim sprzęgiem, co umożliwia przejazd ciężarówek. Załadunek ciężarówek odbywa się poprzez rampy zjazdowe, które mogą być ustawione na dowolnej utwardzonej powierzchni. Ciekawostką (jak na polskie warunki) mogą być wózki z małymi kołami, które zostały zabudowane pod wagonem. Na każdym końcu wagonu znajduje się po dwa dwuosiowe wózki (detal na zdjęciu). Podczas konferencji prasowej zorganizowanej w trakcie targów prezesi TS Opole Andrzej Świerczek, PKP CARGO S.A. Wojciech Balczun oraz Przedsiębiorstwa Spedycyjnego TRADE TRANS sp. z o.o. Zbigniew Janicki podpisali list intencyjny w sprawie realizacji wspólnego przedsięwzięcia transportu samochodów ciężarowych koleją. Ma to być powrót idei „Tiry na Tory”.
Niejako w tą tematykę wpisał się również przegubowy, sześcioosiowy wagon do transportu kontenerów i naczep zaprezentowany przez Vagonka Tresibov a.s.. Patrząc na ten wagon widać dosyć wyraźnie, że idea przeniesienia transportu towarów z dróg na kolej jest u naszych południowych sąsiadów nieco bardziej dojrzała. Bowiem stosowanie pociągów typu RoLa wiąże się z przewożeniem całych ciągników siodłowych z ich naczepami, a co za tym idzie również z kierowcami, którzy w tym czasie najzwyczajniej nie pracują. To powoduje, że takie transporty nie są mile widziane przez samych kierowców ciężarówek. Dlatego obecnie rozwija się koncepcję transportu samych naczep, co umożliwia zaprezentowany wagon, gdzie koła naczepy znajdują się w zagłębieniu, a sam wagon umożliwia również transport kontenerów i wymiennych nadwozi. To znacznie zwiększa możliwości praktycznego wykorzystania wagonu, znacznie zwiększając jego potencjalne zastosowanie.
Jak już wspominaliśmy na wstępie nie sposób przedstawić całej oferty targowej, stąd najciekawsze „okruchy”przedstawiliśmy w niniejszym artykule. Natomiast pozostałe nowości będziemy przedstawiali w kolejnych wydaniach.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024