Okiem Czytelnika: Głos w sprawie KDP
inforail
29.12.2011 01:23
Okiem Czytelnika: Głos w sprawie KDP
W związku z zamieszaniem (zawieszeniem projektu KDP 'Y’) chcę podzielić się moimi spostrzeżeniami –pisze nasz Czytelnik. KDP tak, ale (na razie) żaden Y tylko trasa: TALLIN – RYGA – WILNO – Suwałki – Ełk – OSTROŁĘKA – Warszawa – Łódź – SIERADZ – Wrocław – PRAGA – WIEDEŃ – RZYM (Wiedeń – Bratysława – Budapeszt).
Na taki ciąg PÓŁNOC – POŁUDNIE należy pozyskać wsparcie w UE i inne granty jako na projekt międzynarodowy. Ciąg wschód – zachód na razie może dobrze funkcjonować przy utrzymanych parametrach linii z Warszawy do Berlina przez Kutno, Poznań. Czas najwyższy, aby coś zrobić tam, gdzie rzeczywiście jest kiepsko. Należy w końcu podejść poważnie do ciągu północ – południe. Zyskają na tym (mówiąc modnie: poprawi się spójność komunikacyjna) takie miasta w Polsce jak:
1) Suwałki
2) Ełk
3) OSTROŁĘKA (gdzie wróci kolej i od razu taka z wysokiej półki)
4) ŁÓDŹ (rację będzie miało drążenie tunelu)
5) SIERADZ
6) WROCŁAW (od razu zyska szybkie połączenie z Łodzią, Warszawą, a także z północą i południem Europy)
Należy przekonać decydentów, że KDP jako część projektu ciągu północ – południe należy zacząć projektować i budować od zaraz, a zacząć należy od odcinka: Łódź – Sieradz – Oleśnica – Wrocław budując zupełnie nową linię (aby uniknąć takich problemów jak z E65).
Jako pierwszy trzeba wybudować jak najszybciej odcinek Oleśnica – Sieradz dlatego, że wybudowanie tego odcinka:
a) zwiększy się spójność sieci – powstanie najkrótsza droga z Łodzi do Wrocławia (wejście na pierwszy odcinek nowego KDP w Sieradzu wyjście w Oleśnicy);
b) powstanie natychmiastowy efekt w postaci skrócenia czasu jazdy, bez czekania na powstanie całej linii (wystarczy spojrzeć na mapę);
c) brak zamykania jakichkolwiek linii na czas budowy – pozostałe odcinki KDP (Łódź – Sieradz i Oleśnica – Wrocław) można włączyć jako kolejno budowane skracające czas jazdy (z Warszawy do Łodzi tymczasowo po ostatniej modernizacji czas przejazdu wydaje się być satysfakcjonujący);
d) Wrocław jako stacja węzłowa już od chwili włączenia odcinka Oleśnica – Sieradz (znaczne skrócenie czasu jazdy do Łodzi i Warszawy) będzie generował znaczne potoki podróżnych – oprócz mieszkańców Wrocławia dojdą pasażerowie do i z Jeleniej Góry, Wałbrzycha, Zgorzelca, Legnicy, Kłodzka – nastąpi szybko odczuwalna poprawa skomunikowania Polski południowo – zachodniej z Łodzią i Warszawą oraz z Białymstokiem i Olsztynem.
Rozpoczęcie budowy KDP na tym odcinku wydaje się być realnym do rozpoczęcia od zaraz. Koszt projektu i budowy może być do przyjęcia w aktualnym budżecie i pierwszy efekt w postaci szybkości połączeń oraz satysfakcjonującego skomunikowania południowo – zachodniego regionu Polski z północno – wschodnim da wymierne korzyści zaraz po zakończeniu budowy i włączeniu nowego odcinka KDP Sieradz – Oleśnica do sieci kolejowej. W kolejnych latach należy budować włączać kolejne odcinki .
Mapka przedstawiająca projekt KDP 'Y’, w którym wyraźnie widać, że Wrocław 'politycznie’ doklejony jest do trasy Warszawa – Łódź – Poznań – Berlin. Przy należycie utrzymanym torze klasycznym Warszawa – Kutno – Poznań przygotowanym na prędkość (obecnie) 160km/h możliwy jest przejazd w czasie 2h 15 min. (obecnie 2h33 – 2h45).
Czy warto inwestować w obecnej sytuacji duże pieniądze aby uzyskać skrócenie czasu jazdy o 20 – 25 minut? Trasa z Wrocławia do Poznania jak tu widać nie będzie wcale konkurencyjna dla krótkiej trasy klasycznej z Wrocławia do Poznania (na 160 km/h) przez Leszno, a będzie kosztowała wiele:
Czy warto inwestować w obecnej sytuacji duże pieniądze aby uzyskać skrócenie czasu jazdy o 20 – 25 minut? Trasa z Wrocławia do Poznania jak tu widać nie będzie wcale konkurencyjna dla krótkiej trasy klasycznej z Wrocławia do Poznania (na 160 km/h) przez Leszno, a będzie kosztowała wiele:
Mapka pokazująca proponowaną kolejność budowy linii KDP, a poniżej omówione są korzyści:
1) jako pierwszy (kolor czerwony) bezwzględnie (i od zaraz) odcinek KDP z Oleśnicy do Sieradza;
2) jako drugi (fioletowy) odcinek KDP z Sieradza do Łodzi (równoległy do istniejącej trasy o nie najlepszych parametrach);
3) jako trzeci odcinek KDP (zielony) z Łodzi do Konina (kolejne miasto na trasie KDP) z włączeniem do trasy do Poznania i Berlina;
4) jako czwarty odcinek KDP (niebieski) odcinek z Łodzi do Warszawy (w Łodzi powstanie w sposób naturalny odgałęzienie 'Y’ do Poznania i Wrocławia;
5) jako piąty odcinek (zielony) odcinek KDP z Łodzi Opoczna z włączeniem do CMK (Centralnej Magistrali Kolejowej) dający szybkie;
połączenie na trasie Szczecin/Berlin – Poznań – Konin – Łódź – Kraków – Przemyśl;
Powstanie takiego węzła KDP w Łodzi na pewno doskonale wpisuje się w projekt budowy tunelu z Łodzi Fabrycznej do Łodzi Kaliskiej, gdzie w sposób naturalny będą krzyżować się szlaki z Polski północno – zachodniej do południowo – wschodniej oraz z Polski południowo – zachodniej do północno – wschodniej.
1) jako pierwszy (kolor czerwony) bezwzględnie (i od zaraz) odcinek KDP z Oleśnicy do Sieradza;
2) jako drugi (fioletowy) odcinek KDP z Sieradza do Łodzi (równoległy do istniejącej trasy o nie najlepszych parametrach);
3) jako trzeci odcinek KDP (zielony) z Łodzi do Konina (kolejne miasto na trasie KDP) z włączeniem do trasy do Poznania i Berlina;
4) jako czwarty odcinek KDP (niebieski) odcinek z Łodzi do Warszawy (w Łodzi powstanie w sposób naturalny odgałęzienie 'Y’ do Poznania i Wrocławia;
5) jako piąty odcinek (zielony) odcinek KDP z Łodzi Opoczna z włączeniem do CMK (Centralnej Magistrali Kolejowej) dający szybkie;
połączenie na trasie Szczecin/Berlin – Poznań – Konin – Łódź – Kraków – Przemyśl;
Powstanie takiego węzła KDP w Łodzi na pewno doskonale wpisuje się w projekt budowy tunelu z Łodzi Fabrycznej do Łodzi Kaliskiej, gdzie w sposób naturalny będą krzyżować się szlaki z Polski północno – zachodniej do południowo – wschodniej oraz z Polski południowo – zachodniej do północno – wschodniej.
Odcinek kolei dużych prędkości, który powinien zostać wybudowany jako pierwszy z powodu natychmiastowych korzyści z oddania go do użytku.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024