Oferty na prace w linii 131 znacznie ponad budżetem

inforail
24.06.2018 16:44

Trzy oferty otrzymałyPKP Polskie Linie Kolejowe w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie prac naodcinku linii kolejowej 131 między Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim, kołoTarnowskich Gór. Przy budżecie blisko 800 mln zł brutto oferty wynoszą 1,3-1,5mld zł brutto.

Chodzi o jedno z kluczowych połączeń kolejowych wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi KoleiŚląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca. Zgodniez planami mają tamtędy jeździć też pociągi do odbudowanej w perspektywie 2022r. linii nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie, która utworzy kolejowe połączeniecentrum metropolii z lotniskiem Katowice.

Odcinek Chorzów – Nakło Śląskie to również początkowyfragment tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portóww Gdańsku i Gdyni. Równolegle PLK prowadzą też trzy przetargi na prace dlakolejnych odcinków tej ważnej w skali kraju linii: Nakło Śląskie – Kalina (wpobliżu Herb), Kalina – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice

PLK podały w informacji z piątkowego otwarcia ofert naodcinek Chorzów Batory – Nakło Śląskie, że na sfinansowanie tego zamówieniazamierzały przeznaczyć niespełna 793 mln zł brutto. Spłynęły trzy oferty:Intercor z Torpolem zaproponowały cenę 1,331 mld zł brutto, spółki z grupyBudimex – 1,296 mld zł brutto, a Trakcja PRKiI – 1,512 mld zł brutto.

Już w środę PLK otworzyły oferty na odcinek Nakło Śląskie –Kalina. W tym przetargu, o budżecie 421 mln zł brutto, napłynęło pięć ofert.Spółki Budimeksu zaproponowały cenę 1,054 mld zł, Trakcja PRKiI – 1,147 mld złbrutto, Intercor i Torpol – 1 mld zł, ZUE – 954 mln zł brutto, a PORR – 982 mlnzł brutto.

Obecny termin składania ofert na pozostałe dwa odcinkiupływa 29 czerwca br. Wszystkie te przetargi są elementami unijnego projektu”Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry –Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”, który przygotowano podkątem dofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiskona lata 2014-2020.

W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach iposzczególnych torach magistrali węglowej, także w obrębieGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już odcinkowe prace remontowe(np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i NakłemŚląskim).

Teraz, jak wynika z dokumentacji przetargowej dla odcinkaChorzów Batory – Nakło Śląskie, opublikowanej na tzw. platformie zakupowej PLK,prace mają tam doprowadzić do uzyskania m.in. określonych docelowych prędkościjazdy, nacisków osi i wskaźników dla podtorza oraz sieci trakcyjnej.

Oznacza to m.in., że na większości odcinków kompleksowowymieniona ma zostać nawierzchnia torowa (poza fragmentami remontowanymi wostatnich latach) i sieć trakcyjna, częściowo poprawiana być geometria linii.Przewidziano też przebudowę rozjazdów, wyremontowanie lub zbudowanie na nowoszeregu obiektów inżynierskich (wiadukty, ściany oporowe) i zamontowanie nowychurządzeń sterowania.

Perony przebudowywanego odcinka mają zyskać nowenawierzchnie i inną infrastrukturę obsługi pasażerów. W centrum Chorzowazapewniona ma zostać rezerwa miejsca pod nowy peron przystanku ChorzówUniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich (dotychczasowy przejazdjednopoziomowy w ciągu tej ulicy mają zastąpić: nowy wiadukt nad toramiwykonany w nowym śladzie od ul. Głogowskiej do ronda przy ul. 75 Pułku Piechotyoraz przejście podziemne w miejscu obecnego przejazdu).

W tego ramach zamówienia zaplanowano też zmianę układutorowego stacji Bytom; na głównym dworcu w tym mieście oczyszczenie izabezpieczenie konstrukcji efektownej hali dworcowej – wraz z wymianą jejposzycia. Na przystanku Bytom Północny uwzględniono przesunięcie peronów o ok.700 metrów w kierunku ul. Strzelców Bytomskich.

Wyłoniony w przetargu wykonawca miałby przeprowadzićbadania, opracować pełną dokumentację, pozyskać pozwolenia i wykonać roboty.Całość realizacji zadania w formule „projektuj i buduj” ustalono na 52miesiące. Pierwotny termin składania ofert przypadał na początku lutego br., cooznaczało, że przy podpisaniu umowy w szacowanym terminie do końca sierpnia br.prace zakończyłyby się w 2022 r.

Na IV kw. 2022 r. zarządca kolejowej infrastrukturyprzewidział też zakończenie robót przy odbudowie linii kolejowej nr 182 TarnowskieGóry – Zawiercie (ich początek zaplanowano na IV kw. 2019 r.). W grudniu ub.roku PLK wyłoniły najlepszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie tegoprzedsięwzięcia; na razie nie potwierdziły jednak zapewnienia jego finansowania.