Oferty na odcinek Czyżew – Białystok znowu drogie
Konsorcja, którezgłosiły się do przetargu na budowę 71-km odcinka Czyżew-Białystok trasykolejowej Rail Baltica zaproponowały kilkakrotnie droższe oferty, niż tazaproponowana przez inwestora, czyli PKP PLK – podała we wtorek ta spółka.
Wartość przetargowego zamówienia to ponad 1,5 mld zł brutto,a oferty firm zainteresowanych realizacją inwestycji wahają się od prawie 3,4do 5,2 mld zł brutto – poinformowały PKP PLK SA w przekazanej PAP informacji zotarcia ofert. PKP Polskie Linie Kolejowe nie informują na razie, czy przetargbędzie unieważniony.
Najtańszą ofertę – 3,3 mld zł zaproponowało konsorcjumchińskich firm, a najdroższą konsorcjum polsko-chińskie, trzecią ofertę zaśzłożyło konsorcjum firm polskich.
Czyżew-Białystok to ostatni przewidziany do modernizacjiodcinek trasy kolejowej z Warszawy do Białegostoku, fragment międzynarodowejtrasy kolejowej łączącej Polskę i inne kraje UE z państwami nadbałtyckimi. Byłyjuż dwa przetargi na ten odcinek, w żadnym nie udało się wybrać wykonawcy. Wobu przedsiębiorcy proponowali wyższe ceny niż wartość zamówienia.
Międzynarodowa trasa E75 Rail Baltica jest największąinwestycją kolejową w województwie podlaskim. Jak zapowiadały wcześniej PKPPLK, po modernizacji pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością do 200km/h, a podróż z Białegostoku do Warszawy ma trwać półtorej godziny.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak podawały wcześniej PKP PLK, na odcinku z Czyżewa doBiałegostoku planowana jest przebudowa ośmiu mostów kolejowych, w tymnajwiększego na rzece Narew. Jest też umowa o budowie 19 skrzyżowańdwupoziomowych i 10 przejściach podziemnych. Ma powstać nowy przystanekkolejowy Białystok-Zielone Wzgórza. W planie jest też m.in. centrum sterowaniaruchem.
W Polsce Rail Baltica to 341 km kolejowej trasy od Warszawyprzez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach.
„