Oferty na lokomotywy dla PKP Cargo do 27 marca, Newag faworytem?
PKP Cargo przełożyło termin składania ofert w przetargu na dostawę lokomotyw elektrycznych. Pierwotnie oferentów mieliśmy poznać 6 marca. Nie poznaliśmy. Przewoźnik przełożył termin na 27 marca br. Faworytem do wygranej wydaje się być polski Newag. Tym bardziej, że ostatnio firma z Nowego Sącza poinformowała, że jej lokomotywa ?Griffin – otrzymała certyfikat zgodności z TSI. Oznacza to, że uzyskanie homologacji na rynki zagraniczne będzie teraz łatwiejsze. Problemem może okazać się tylko czas, którego na homologowanie swoich produktów Newag nie ma za wiele. Być może doczekamy się zatem oferty konsorcjum Newagu z Bombardierem, taka para składała już bez powodzenia ofertę na tramwaje dla Krakowa bądź Newagu z Siemensem, obie firmy współpracowały przy budowie metra dla Warszawy. Przetargu nie odpuści też pewnie PESA, która coraz mocniej chce wejść w segment lokomotyw swoją Gamą. Może być zatem ciekawie. PKP CARGO ogłosiły przetarg na zakup 20 lokomotyw wielosystemowych do obsługi połączeń transgranicznych, z czego pięć opcjonalnie. Całkowita wartość zamówienia może wynieść 400 mln zł. Pierwsze nowe lokomotywy pojawią się u przewoźnika w drugiej połowie 2016 roku. Będą prowadzić pociągi do Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Węgier i Holandii. Uzyskanie homologacji na wskazane rynki może, jak wspomnieliśmy powyżej, stanowić największą przeszkodę dla PESY i Newagu. Pierwsze dwie z nowych maszyn z dopuszczeniem na obszar Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Niemiec i Austrii mają bowiem pojawić się w parku taborowym PKP CARGO już w sierpniu 2016 roku, a ostatnia w marcu 2017 roku. Czasu jest zatem niewiele. Przewagą polskich firm jest jednak cena. Zarówno producent z Bydgoszczy, jak i z Nowego Sącza mogą zaoferować lokomotywy znacznie tańsza, a wcale nie gorsze pod względem techniki. W kryteriach wyboru ofert cena stanowi aż 80%. Pozostałe elementy decydujące to: współczynnik gotowości technicznej oraz współczynnik niezawodności – po 10%. Przetarg obejmuje pełne utrzymanie lokomotyw do czasu pierwszej naprawy rewizyjnej (poziom P4) oraz jej wykonanie.