Ofensywa taborowa PKP Intercity

inforail
27.02.2014 09:59

W ostatnich dniach PKP Intercity rozstrzygnęły dwa ważne przetargi, na dostawę 20 ezt-ów oraz 10 lokomotyw spalinowych. Trwa ofensywa przewoźnika, zmierzająca do odnowy parku taborowego. To dobry moment, aby podsumować pewien etap tych działań, tym bardziej, że przed nami w zasadzie już tylko jedna niewiadoma. Chodzi rzecz jasna o wybór dostawcy piętrowych ezt-ów do obsługi trasy Warszawa –Łódź. Tu chętnych jest aż sześciu i rozgrywka może okazać się ciekawa, a także przynieść zaskakujące rozstrzygnięcia. Zanim to jednak nastąpi prezentujemy zestawienie inwestycji taborowych PKP Intercity:

LP
NAZWA PROJEKTU
ZAKRES RZECZOWY PROJEKTU
WARTOŚĆ PROJEKTU BRUTTO
WYKONAWCA
1
Zakup 20 składów zespołowych (Pendolino)
1 956 390 030,00
ALSTOM Konstal S.A. i ALSTOM FERROVIARIA S.p.A.
2
Budowa warsztatu utrzymania technicznego dla składów zespołowych
155 678 025,00
ALSTOM Konstal S.A. i ALSTOM FERROVIARIA S.p.A.
3
Modernizacja 68 wagonów
179 196 363,00
Konsorcjum: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz ZTNK „Mińsk Mazowiecki”
H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych
NEWAG S.A
4
Modernizacja 150 wagonów
423 525 900,00
Konsorcjum: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz oraz
ZTNK „Mińsk Mazowiecki”
5
Zakup 25 wagonów
175 520 262,00
H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych
6
Zakup 20 EZT
1 181 210 820,00
Stadler Polska Sp. z o.o. oraz NEWAG S.A
7
Zakup 10 lokomotyw spalinowych
165 585 060,00
Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz
8
Modernizacja 20 lokomotyw spalinowych
76 904 520,00
NEWAG S.A.
9
’Odnowa taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich’
Zakup 20 wagonów
147 876 750,00
Bieżący przetarg –oferent H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych
10
Zakup 20 EZT
1 353 000 000,00
PESA Bydgoszcz S.A.
11
Zakup 10 EZT piętrowych
984 000 000,00
Bieżący przetarg – podmioty biorące udział:
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF), Hiszpania,
Škoda Vagonka, Republika Czeska,
Bombardier Transportation, Niemcy,
Newag, Polska,
Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz, Polska,
Stadler Polska, Polska.
źródło: PKP Intercity
Powyższe zestawienie pokazuje, że w zdecydowanej większości przypadków PKP Intercity wybierały jednak oferentów krajowych. Tylko w przetargu na dostawę pociągów dużych prędkości wygrał Alstom. Przyczyny takiego rozstrzygnięcia są powszechnie znane i nie ma co wracać do tego tematu po raz kolejny. Cieszmy się, że będziemy mieli szybkie pociągi. Zestawienie pokazuje też rozkład sił na krajowym podwórku, jasno obrazując, że w tej chwili mamy w zasadzie czterech liczących się producentów taboru. To PESA (ezt, lokomotywy, wagony), Newag (ezt, lokomotywy, wagony), Stadler (ezt) oraz FPS Cegielski (wagony). Tak jak wspomnieliśmy we wstępie nieco więcej firm wyraziło zainteresowanie dostawą piętrowych ezt-ów. To oprócz wymienionych już PESY, Newagu i Stadlera także CAF, Skoda i Bombardier. O ile wygrana Bombardiera nie byłaby zaskoczeniem, o tyle pojawienie się na rynku Hiszpanów bądź Czechów mogłoby trochę zamieszać, otwierając tym samym drogę do kolejnych sukcesów w Polsce. Czy tak się stanie? Musimy poczekać na ogłoszenie wyników.