Odnowiony Ganz [Zdjęcia]
Odnowiony SN61-183 został wczoraj zaprezentowany na WzgórzuHetmańskim w Szczecinie. Zobaczcie, jak wygląda.
Działania renowacyjne i remontowe przeprowadzone zostałybezpłatnie, po godzinach pracy przez Koło Miłośników Kolei przyZachodniopomorskim Oddziale spółki Przewozy Regionalne. Środki na zakupniezbędnych materiałów do przeprowadzenia prac, w wysokości 32 000 złprzekazało Województwo Zachodniopomorskie.
– Dla mnie ten wagon ma wartość sentymentalną, jest moimrówieśnikiem. Dzięki Waszej pasji i trosce udało się ocalić go od złomowania.Macie powody do satysfakcji i dumy. Dla osób w moim wieku to okazja dowspomnień, ale już dla naszych dzieci będzie to niezwykła atrakcja. A jejwartość tylko będzie rosła z upływem czasu – mówił marszałek Olgierd Geblewicz.
W 2014 roku przeprowadziliśmy próbę uruchomienia silnika,która zakończyła się powodzeniem. Później skoncentrowaliśmy się na pracachremontowych ? pomalowaliśmy go, wymieniliśmy linoleum, stare przewodyelektryczne. Dopóki nie zostanie wykonana naprawa główna, będzie miejscemspotkań miłośników kolei ? dodał Czesław Krawczyński, Naczelnik SekcjiEksploatacji i Utrzymania Taboru Szczecin Wzgórze Hetmańskie, który nadzorowałprace ochotników.
Andrzej Chańko, dyrektor Zachodniopomorskiego OddziałuPrzewozów Regionalnych przyznał, że również ma nadzieję, że wagon jeszczekiedyś wyjedzie na tory. Już teraz mamy propozycje, aby go wykorzystywać doróżnego rodzaju komercyjnych wycieczek – mówił. Problemem związanym z dalszymiplanami eksploatacji pojazdu jest brak pełnej dokumentacji technicznejniezbędnej do wykonania naprawy głównej oraz uzyskania świadectwa sprawnościtechnicznej. A jest to niezbędne,aby ?Ganz? mógł znowu przewozićpasażerów.
SN61-183 będzie jedną z atrakcji planowanych na 28 listopadabr. obchodach 55 rocznicy uruchomienia lokomotywowni Szczecin WzgórzeHetmańskie.
Trochę historii
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
250 sztuk wagonów serii SN61 zostało wyprodukowane w latach 1960-1975przez węgierską firmę Ganz-Mavag z Budapesztu, na zlecenie PKP. Egzemplarzzachowany w Szczecinie to pojazd oryginalnie oznaczony numerem 189 iwyprodukowany w 1972 roku. Jest to jedyny czynny wagon tego typu w północnejczęści Polski i jeden z dwóch tego typu zachowanych w kraju w stanie czynnym.
Wagon został zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskiew listopadzie 2010 r. od jego dotychczasowego użytkownika, spółki PKP CargoS.A., która przeznaczyła go na złom. Za pojazd zapłacono 36 000,00 zł. Zostałon przekazany operatorowi świadczącemu przewozy pasażerskie na tereniewojewództwa, spółce Przewozy Regionalne i znalazł swoje miejsce w lokomotywowniSzczecin Wzgórze Hetmańskie.
Pierwotnie spalinowe wagony motorowe typu SN61 zakupiono zmyślą o obsłudze pociągów regionalnych, przez pewien czas wykorzystywano jejednak także do obsługi pociągów dalekobieżnych ? w tym ekspresów. Prowadziłyone m.in. pociągi łączące Szczecin z Warszawą, Gdańskiem, Olsztynem, a nawetKrakowem. Z uwagi na niezbyt komfortowe wyposażenie oraz hałas generowany przezsilnik spalinowy w połowie lat 70 zrezygnowano z obsługi pociągówdalekobieżnych tymi pojazdami, kierując je wyłącznie do obsługi ruchuregionalnego i lokalnego.
„