Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Odnowiona stacja Kraków Bonarka obsługuje podróżnych

inforail
17.07.2021 09:45
Od piątku (16 lipca 2021 roku) pociągi ponownie zatrzymują się przy stacji Kraków Bonarka. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły jej modernizację. Do dyspozycji pasażerów są dwa nowoczesne perony oraz kładka, która ułatwi komunikację w tej części miasta.

Stacja to część linii kolejowej łączącej Kraków ze Skawiną.

Ruch bardziej drożny

Oddanie do ruchu stacji Kraków Bonarka to kolejny krok do uczynienia kolejowego ruchu aglomeracyjnego w Krakowie bardziej drożnym i komfortowym. Inwestycje rządowe pracują na rzecz pasażerów zarówno w transporcie dalekobieżnym, jak i miejskim. Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu i jej rozbudowa jest jednym z przejawów dbałości o klimat i środowisko – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zmodernizowana stacja Kraków Bonarka jest przystosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonawcy wybudowali dwa perony o długości 200 m i 300 m. Są one większe i wyższe od dotychczasowych. Wyposażono je w ścieżki naprowadzające i nawierzchnie o zróżnicowanej strukturze. Na stacji pojawiły się też oznaczenia w alfabecie Braille’a.

Nowością jest kładka, która łączy perony z położonymi po obu stronach torów ulicami. Kładka jest w pełni zadaszona, wyposażona w windy i klatki schodowe. Konstrukcja jest szersza od podobnych tego typu obiektów. W przyszłości, po wykonaniu przez lokalny samorząd następnego etapu prac, obiekt będzie przedłużony, a budowa najazdów pozwoli korzystać z niego również rowerzystom.

Wymienione tory i rozjazdy

Wykonawcy na stacji wymienili również tory, rozjazdy i sieć trakcyjną. Pojawiły się nowe urządzenia kolejowe i cyfrowe systemy sterowania ruchem. Dwie nastawnie zostały zastąpione jednym nowoczesnym budynkiem.

Na peronach zamontowano wiaty, ławki i tablice informacyjne. Różnią się one od standardowych elementów małej architektury spotykanych na podobnych stacjach. Są stylizowane i malowane w kolorze antracytowym, podobnie jak latarnie i bariery ochronne. Stacja wpisana jest do rejestru zabytków, a jej współczesne wyposażenie ma przypominać o historii tego miejsca – pierwsze pociągi pojawiły się tutaj w 1884 roku, gdy otwarto Galicyjską Kolej Transwersalną.

Modernizacja krakowskiej Bonarki to element przebudowy linii kolejowej 94 na odcinku od Krakowa Płaszowa do Podborów Skawińskich. W ramach wartej przeszło 250 mln zł inwestycji, finansowanej ze środków budżetowych, powstały m.in. dwa nowe przystanki – Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia. Nowe oblicze zyskały również stacje w Skawinie i Podborach Skawińskich, oraz przystanki Skawina Zachodnia i Kraków Sidzina.(PAP)