Odnawialne źródła energii na Olszynce Grochowskiej? PKP Intercity sprawdzają

inforail
25.02.2020 09:15

PKP Intercitysprawdza możliwość wprowadzenia rozwiązań technologicznych wykorzystującychodnawialne źródła energii na bocznicy Warszawa-Grochów.

Przewoźnik we współpracy z TAURON opracowuje programmodernizacyjny, który pomoże obniżyć koszt wykorzystywanej energiielektrycznej, a przy tym także dodatkowo ograniczy negatywny wpływ naśrodowisko.

Panele fotowoltaiczne, wewnętrzne i zewnętrzne oświetlenieLED, magazyny energii czy inteligentne systemy optymalizacji zużycia iwytwarzania energii elektrycznej. To tylko część rozwiązań technologicznych,których wprowadzenie rozważa PKP Intercity. Przewoźnik we współpracy z TAURONEkonergia pracuje nad studium wykorzystania odnawialnych źródeł energii nawarszawskiej bocznicy.

Kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środkówtransportu publicznego. To możliwe dzięki wykorzystaniu przyjaznych środowiskurozwiązań tak na etapie produkcji taboru, jak i jego eksploatacji oraz bieżącejkonserwacji. Kolej postrzegamy jako transport przyszłości, a to wymaga inwestycjitakich jak przewidziane w opracowywanym studium – pozwalającym na nieustannezmniejszanie śladu węglowego – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Zielony Zwrot TAURONAto nie tylko inwestycje w odnawialne źródła energii, ale również usługi, którepozwalają na lepsze zarządzanie energią. Od kilkunastu miesięcy realizujemyprojekty badawcze obejmujące rozwiązania dla rodzącego się rynku energetykirozproszonej – tłumaczy Filip Grzegorczyk, prezes zarządu TAURON PolskaEnergia. Rozwiązania te obejmujątechnologie począwszy od dystrybucji energii, poprzez zarządzanie rozproszonymiźródłami odnawialnymi, po nowe modele biznesowe, jak chociażby rozliczenia P2P(peer to peer). Dzięki temu już dziś jesteśmy w stanie sprostać oczekiwaniurynku w tym zakresie, co udowadnia nawiązana właśnie współpraca z PKP Intercity– dodaje prezes TAURONA.

Inwestycyjne wyzwanie

Plan dotyczący zwiększenia wykorzystania zielonej energiiprzez przewoźnika to przede wszystkim chęć bycia jeszcze bardziej „eko”, lecztakże wynik ekonomicznego rachunku. Z kolei korzysta coraz więcej pasażerów,przybywa uruchamianych pociągów, a to przekłada się na rosnące zużycie energiielektrycznej. Wykorzystanie OZE na bocznicach ma więc przysłużyć sięśrodowisku, ale i zagwarantować oszczędności.

Plan w rękachspecjalistów

W jak najlepszym przygotowaniu się do tego wyzwania iprawidłowej ocenie potencjału zmian, jakie mogą zajść na bocznicyWarszawa-Grochów, pomagają specjaliści TAURON. Działania rozpoczęto odkompleksowej analizy sytuacji związanej z zapotrzebowaniem i zużyciem energiielektrycznej poszczególnych obiektów na terenie kompleksu kolejowego. Następniezaproponowane zostaną rozwiązania, które umożliwią zoptymalizowanie całegoprocesu wytwarzania, poboru i zużycia energii. TAURON opracował rozwiązanie wpostaci platformy zarządzającej rozproszonymi źródłami energii odnawialnej orazzdolnościami regulacyjnymi. Jest to narzędzie dedykowane właśnie nie tykowsparciu tej klasy analiz, ale i świadczenia w przyszłości usług zarządzania ioptymalizacji produkcją oraz poborem energii dla tej klasy obiektów.

PKP Intercity corazbardziej „eko”

Opracowywane dla PKP Intercity studium wpisuje się w podjętejuż wcześniej przez kolejowego przewoźnika ekologiczne projekty. W ramachrealizowanego programu inwestycyjnego, do 2023 r. spółka planuje modernizację iprzebudowę bocznic kolejowych – na ponad 100 inwestycji przewidziano ponad739,5 mln zł. Ich celem jest m.in. mniejsza emisja spalin, hałasu czysubstancji szkodliwych. Przykład już zakończonej inwestycji stanowizmodernizowana bocznica kolejowa w Kołobrzegu. Warta ponad 10 mln zł inwestycjapozwoliła m.in. na przebudowę sieci trakcyjnej, oświetlenia i instalacjienergetycznych. Z kolei na bocznicy Warszawa-Grochów powstanie całorocznamyjnia automatyczna. Warta 7,4 mln zł i zaprojektowana z myślą o oszczędnymzużyciu wody i wykorzystaniu obiegu zamkniętego inwestycja pozwoli na krótsze iefektywniejsze mycie taboru. Ekologiczne rozwiązania można odnaleźć również wpociągach i wagonach PKP Intercity. Zmodernizowane lokomotywy serii SM/SU42oraz nowe lokomotywy SU160 wyposażono w silniki spełniające nowe normy emisjispalin, elektryczne zespoły trakcyjne Pendolino, PesaDART i FLIRT3 zbudowano zekologicznych, podlegających recyclingowi materiałów, a wyposażone w systemodzyskiwania energii pociągi mogą oddawać do sieci trakcyjnej energięwytworzoną podczas hamowania.