Odnalazł SU45 w Libanie, teraz chce zrobić o nich film
Michał Bis – student AkademiiGórniczo-Hutniczej w Krakowie. Od wielu lat pasjonuje się kolejnictwem,przemysłem i górnictwem. Interesują go miejsca, które są dostępne tylko dlakolejarzy, górników, hutników itp.
Aktualnie realizuje swój kolejny film o historii polskiejlokomotywy serii SU45 wyprodukowanej w zakładach im. Hipolita Cegielskiego wPoznaniu. Lokomotywy na wiele lat wpisały się w krajobraz polskich liniikolejowych, przewożąc przez blisko 40 lat setki ton ładunków i wielu pasażerów.SU45 jeździły także do Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Czechosłowacji iZwiązku Radzieckiego prowadząc w najlepszych latach najbardziej prestiżowepociągi pasażerskie w Polsce.
Wartym podkreślenia jest fakt sprzedaży 3 z 20 zamówionychlokomotyw do Libanu. Lokomotywy oznaczone 301Dc mimo działań wojennychprowadziły pociągi towarowe i pasażerskie przez okres lat 80 i 90 XX wieku.Niestety w 1997 roku koleje w Libanie zostały zlikwidowane i przez kolejne 20lat lokomotywy miały status zaginionych… do czasu kiedy to w 2015 roku powielu staraniach Michał Bis udał się do Libanu właśnie, gdzie sfotografowałlokomotywy w Bejrucie. Zebrał też wiele bezcennych materiałów do filmu.
Teraz potrzebuje wsparcia, aby dokończyć jego realizację.Jak sam informuje, materiał do filmu zbiera od 2012 roku, kiedy to nagrałkilkanaście godzin przejazdów pociąg z lokomotywami SU45 w Rozwadowie,Lublinie, Węglińcu, Poznaniu i Bydgoszczy. Zrealizował także nagrania zobrządzania lokomotywy w lokomotywowni w Rozwadowie, Lublinie, Węglińcu iPoznaniu. W maju 2012 roku odbył się pożegnalny specjalny przejazd lokomotywySU45-156 na teren bocznicy przy ul. Przemysłowej w Stalowej Woli, który zostałdokładnie uwieczniony. Jak później się okazało w 2014 roku lokomotywy SU45zostały wycofane z liniowego ruchu. Nagrania stały się historyczne i zyskały nawartości.
W listopadzie 2015 roku Michał Bis poleciał do Libanu. Ozgodę na filmowanie starał się 3 lata. Na miejscu w Bejrucie udało się dostaćna teren jednostki wojskowej gdzie od 1997 roku zdeponowane zostały 3 polskiespalinówki. Dodatkowo w Trypolisie odkrył 20 polskich cystern, które zostałysprzedane do Libanu w latach 80. XX wieku przez zakłady w Świdnicy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W tym czasie nagranych zostało także wiele ciekawychwywiadów z pracownikami zakładów HCP Cegielski, którzy uczestniczyli w pracachprodukcyjnych. W filmie wypowiadać będą się także Libańczycy i konwojent, któryprzez miesiąc prowadził pociąg z naszymi maszynami przez całą Europę i krajeBliskiego Wschodu.
Autor materiałów zbiera teraz środki, które chciałbyprzeznaczyć na postprodukcję filmu tj. wszystkie prace związane zprofesjonalnym montażem w studio, koloryzacją, pracą lektora i tłumaczapolsko-arabskiego. Możecie wesprzeć ten projekt. Szczegóły w linku.
„