Odmładzanie taboru przez Przewozy Regionalne
Ciekawostka. ZPomorza. Dziennik Bałtycki opisuje problem, nazwijmy go bujaniem, w składachEN57. Nie jest to nic nadzwyczajnego. Nas jednak zaciekawiło coś innego. Sposóbobliczania wieku pojazdów.
Jak wiadomo tabor Przewozów Regionalnych to przede wszystkimwspomniane jednostki EN57. Liczą sobie one zwykle po kilkadziesiąt lat. Aleprzewoźnik twierdzi, że ? jest inaczej.Wiek pojazdu nie jest bowiem obliczany od daty jego wyprodukowania ale odostatniej naprawy głównej. Tym sposobem EN57 odmłodniały, zaś średnia ich wiekuwzrosła na Pomorzu do około 15 lat. Zabieg ciekawy, zwłaszcza z marketingowego punktuwidzenia.
Niestety rzeczywistość na Pomorzu dla Przewozów Regionalnychjest nieco mniej różowa. Większość jednostek nie przeszła gruntownej modernizacji.Te zmodernizowane należą do Urzędu Marszałkowskiego. Przewozy Regionalne onowym taborze owszem mówią, na razie jednak tylko mówią. Ambitne planyzakładają zakup 250 pociągów, z czego część ma trafić także na Pomorze.
Naszym zdaniem bardziej realne są plany UrzęduMarszałkowskiego. A te, o czym pisaliśmy na łamach InfoRail.pl, zakładają zakup31 ezt-ów o wartości 688 mln zł. Pociągi miałyby obsługiwać m.in. trasy zTrójmiasta na Kaszuby, a to oznacza, że wcale nie muszą trafić do Przewozów Regionalnych.Urząd Marszałkowski realniej patrzy także na wiek pojazdów przyznając, że niektórez obecnie eksploatowanych zespołów trakcyjnych mają ponad 50 lat.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Województwo jest obsługiwane przez ponad 100 pojazdówelektrycznych, z czego tylko dwa są nowe i stanowią własność PKP SKM ? mówiłjakiś czas temu wicemarszałek Ryszard Świlski. Poinformował, że 329,5 mln zł nazakup 17 pojazdów samorząd planuje pozyskać w ramach Regionalnego ProgramuOperacyjnego woj. Pomorskiego. Natomiast o dofinansowanie zakupu 14 pojazdów owartości 259 mln zł władze województwa planują wystąpić do ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Samorząd rozpoczął już przygotowaniadokumentacji niezbędnych przy aplikowaniu o środki z POIiŚ.
„