Od środy koniec utrudnień w ruchu pociągów Kolei Śląskich na głównej trasie

inforail
08.05.2018 13:45

Od środy na głównejlinii kolejowej obsługiwanej przez Koleje Śląskie – z Gliwic przez Katowice doCzęstochowy – zakończą się utrudnienia związane z remontami w DąbrowieGórniczej. W poniedziałek na czas prac zamknięto natomiast linię Zebrzydowice –Cieszyn.

Chodzi o następstwa kolejnych etapów prac torowych, którekoordynuje zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie LinieKolejowe. Są one uwzględniane w kolejnych tzw. korektach rozkładu jazdy. Doograniczeń z tym związanych muszą dostosowywać się przewoźnicy, m.in.obsługująca zdecydowaną większość tras w woj. śląskim samorządowa spółka KolejeŚląskie.

Takie, kończące się we wtorek, utrudnienia objęły m.in. od11 marca br. kluczową linię KŚ – S1 (Częstochowa – Katowice – Gliwice). Byłyone związane z budową przejścia podziemnego w Ząbkowicach oraz pracami pomiędzystacją Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, a stacją Będzin.

Od 17 kwietnia do 8 maja w zamian za część pociągów naodcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin Ksawera uruchomiono zastępczą komunikacjąautobusową. Jak poinformowały w komunikacie Koleje Śląskie, od środy pociągi natej linii powinny już jednak kursować w pełnej relacji, bez zastępczejkomunikacji autobusowej.

„Oznacza to, że przed środą warto sprawdzić rozkład jazdydla tej linii, mogą bowiem nastąpić zmiany w godzinach kursowaniaposzczególnych pociągów. Nadal prowadzone są również prace w Ząbkowicach,związane z budową przejścia podziemnego, stąd też prosimy podróżnych z tejstacji o ostrożność i uważne sprawdzanie dróg dojścia na perony” – wskazała rzeczniczkaKŚ Magdalena Iwańska.

Całkowite wstrzymanie ruchu nastąpiło ponadto od 7 maja naodcinku linii S58 Zebrzydowice – Cieszyn. Ze względu na prace torowe zawszystkie pociągi kursują tam autobusy komunikacji zastępczej. Według KoleiŚląskich sytuacja może potrwać ok. sześciu miesięcy. Miejsca zatrzymywania sięautobusów można sprawdzać na stronie internetowej samorządowego przewoźnika.

Zastępcza komunikacja autobusowa obowiązuje też na linii S5(Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń). Od 17 kwietnia do 28 majacałkowicie wstrzymano ruch pociągów między Bielskiem-Białą Główną, aŁodygowicami. Zmieniła się przy tym m.in. trasa pociągów Ornak do Zakopanego(wysyłane są przez Wadowice).

Ponadto, według wcześniejszych informacji, 17 i 18 majapociągi KŚ do Bohumina mają kursować objazdem przez stację Bohumin Vrbice.

W obecnym rozkładzie jazdy wprowadzone mają zostać jeszczetrzy tzw. korekty. Wśród planów modernizacyjnych PKP PLK na kolejne kilkanaściemiesięcy przewidywane są m.in. prace na odcinku Węgierska Górka – Żywiec,przebudowa układu torowego w obrębie stacji Częstochowa, Poraj i Myszków czyprace na odcinku Rybnik – Sumina – Nędza.

KŚ oceniają, że dzięki realizacji tych planów możliwe będziezwiększenie prędkości jazdy pociągów – w przypadku linii S1 miejscowo nawet do160 km/h. Istotne skrócenie czasu jazdy powinno nastąpić również na linii S5(Katowice – Bielsko Biała – Żywiec – Zwardoń).

Obowiązujący od 10 grudnia ub. roku obecny rozkład jazdyzałożył wzrost o 5 proc. względem poprzedniego, liczby kilometrówprzejeżdżanych przez pociągi zamawiane przez woj. śląskie. Wszystkie pociągizamawiane przez woj. śląskie mają przejechać łącznie w ciągu roku ok. 8,9 mlnkm, z czego ok. 7 mln realizują samorządowe Koleje Śląskie, a ok. 1,9 mln -Przewozy Regionalne.

Obecny rozkład założył też częstotliwość pociągów na głównejlinii Katowice – Gliwice w godzinach szczytu co ok. 20 minut – łącznie ok. 37par pociągów w ciągu doby. Na innym silnie obciążonym odcinku między Katowicamia Dąbrową Górniczą przewidziano ok. 32 pary pociągów w ciągu doby (pozaokresami utrudnień).