Od grudnia po nowym moście granicznym
W grudniu zostanieotwarta międzynarodowa kolejowa przeprawa miedzy Polską a Niemcami nad NysąŁużycką, na odcinku Bielawa Dolna – Horka.
Jak informują PKP PLK nowy most, ze względu na dwa tory,zapewni przejazd większej liczby pociągów i o większym obciążeniu. InwestycjaPKP Polskich Linii Kolejowych S.A., warta 23 mln zł, zapewni najkrótszepołączenie kolejowe z Wrocławia do Lipska i Berlina. Po modernizacji zprzeprawy będzie mogło korzystać w ciągu doby nawet ponad 150 pociągówtowarowych i pociągi pasażerskie. Most będzie przystosowany do jazdy pociągów zprędkością do 120 km/h po dwóch torach oraz wyposażony w nowe urządzeniaautomatyki i telekomunikacji, co zwiększy przepustowość i podniesie poziombezpieczeństwa ruchu kolejowego. Na starym moście ruch pociągów był tylko pojednym torze, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Żelbetowa konstrukcja mostupozwoli na prowadzenie ciężkich składów pociągów towarowych, o nacisku na oś do221 kN.
Obecnie trwają prace końcowe przy montażu dwóch torów.Zainstalowano nowe urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego i pomyślnieprzeprowadzono testy bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów. Położenie mostu,na granicy państw, wymagało urządzeń zabezpieczających kolei polskich iniemieckich.
Budowę nowego mostu poprzedził demontaż starej,wyeksploatowanej konstrukcji. Długość starego obiektu wynosiła 135,8 m; nowybędzie o 8 m dłuższy i o przeszło 1 m wyższy. Wartość realizowanego projektu?Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Bielawa Dolna ? Horka:budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja? wynosi ok. 23 mln zł., z czegoprawie 17,5 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja zostanie zakończona w tymroku.
Nowy most i wcześniejsza modernizacja magistrali kolejowej E30 Opole ? Wrocław ? Węgliniec ? granica państwa oraz elektryfikacja linii postronie niemieckiej, stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego międzysąsiadującymi krajami. To sprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźnikówtowarowych i krótsza oraz bardziej komfortowa podróż dla pasażerów.
Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budowamostu nad Nysą Łużycką prowadzona jest równolegle z rozbudową i elektryfikacjąlinii: Knappenrode ? Horka ? granica państwa przez niemieckiego zarządcęinfrastruktury kolejowej DB Netz AG.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Powstaje nowy most graniczny nad Nysą Łużycką, dłuższy,bardziej wytrzymały, bezpieczniejszy i przygotowany do przejazdu większejliczby pociągów. Zakres prac przekroczył już 70 procent zadania. Od grudniapowinien zapewnić sprawny przejazd pociągów pomiędzy Polską a Niemcami naodcinku Bielawa Dolna ? Horka. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jestwarta 23 mln zł.
Zgodnie z harmonogramem, w miejscu nowej przeprawy stoi juższeść, żelbetowych podpór mostowych oraz przyczółków. Ich budowę poprzedziłorozebranie elementów starej, wyeksploatowanej budowli. Wykonawca pracuje terazprzy budowie pięciu nowych betonowych przęseł. Na nich zostaną ułożone dwatory. Wykonano już roboty pod jeden tor. Do połowy roku zakończone zostanąprace przy przęsłach dla drugiego. Szerokość mostu wyniesie 11 m. Jesienią nanowym moście rozpocznie się montaż torów, a później sieci trakcyjnej orazurządzeń zabezpieczających, niezbędnych do bezpiecznego kursowania pociągów.
Nowa, żelbetowa konstrukcja mostu pozwoli na prowadzenieciężkich składów pociągów towarowych, o nacisku na oś do 221 kN. Na starymmoście ruch pociągów był tylko po jednym torze, z ograniczeniem prędkości do 50km/h. Nowy obiekt będzie przystosowany do jazdy pociągów z prędkością do 120km/h po dwóch torach. Zelektryfikowany odcinek, wyposażony w nowe urządzeniaautomatyki i telekomunikacji zwiększy bezpieczeństwo ruchu i przepustowośćlinii. Most zapewni najkrótsze połączenie kolejowe z Wrocławia do Lipska iBerlina. Po modernizacji z przeprawy będzie mogło korzystać w ciągu doby nawetponad 150 pociągów towarowych i pociągi pasażerskie.
„