Od grudnia nowe połączenia SKA. W tym Zakopane – Nowy Targ!
Województwomałopolskie planuje uruchomić od grudnia dwa nowe połączenia w ramach SzybkiejKolei Aglomeracyjnej: Kraków Główny – Skawina oraz Nowy Targ – Zakopane. Wśrodę, o czym pisaliśmy w InfoRail.pl, samorządowy przewoźnik – KolejeMałopolskie przewiózł 10-milionowego pasażera.
Spółka samorządowa Koleje Małopolskie (KMŁ) wozi pasażerówod grudnia 2014 r. Razem z Przewozami Regionalnymi obsługuje linie SzybkiejKolei Aglomeracyjnej. Obecnie w ramach SKA działają trzy takie linie: SKA1Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko, SKA2 Kraków Główny- Miechów/Sędziszów oraz SKA3 Kraków – Tarnów i Tarnów – Nowy Sącz -Piwniczna/Krynica.
Jak powiedział PAP w środę marszałek Małopolski Jacek Krupa,zgodnie z planami od połowy grudnia powinny ruszyć dwa nowe połączenia.Pierwsze z nich – z Krakowa Głównego do Skawiny – będzie możliwe po zakończeniupod koniec roku budowy łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie a KrakówKrzemionki.
Marszałek zaznaczył, że do Skawiny będzie przedłużona liniaaglomeracyjna SKA2 Kraków Główny – Miechów/Sędziszów. Nie wiadomo jeszcze, czyw początkowej fazie będzie to połączenie bezpośrednie, czy też z przesiadką nastacji Kraków Główny. Docelowo składy miałyby kursować na tej trasie co półgodziny.
„Mnie osobiście zależy z wielu powodów, żeby od grudniaSkawina ruszyła i na pewno ruszy” – zadeklarował marszałek, przyznającrównocześnie, że w początkowym okresie pojawi się wiele problemów w związku zrozpoczętymi pracami modernizacyjnymi na linii Kraków Główny Towarowy –Rudzice. Inwestycja zakłada przebudowę nasypu ziemnego biegnącego przez centrumKrakowa i dobudowanie na nim dwóch par torów, oraz powstanie nowych mostów naWiśle i stacji kolejowych. Powinna zakończyć się z końcem 2020 r.
Drugą z linii aglomeracyjnych, która miałaby zostaćuruchomiona przez województwo małopolskie od połowy grudnia będzie PodhalańskaKolej Regionalna na trasie Zakopane – Nowy Targ. W projekt, obok województwazaangażowane są Zakopane, Nowy Targ i Rabka-Zdrój oraz gminy: Poronin, BiałyDunajec, Szaflary i Raba Wyżna. Pociągi miałyby początkowo jeździć co godzinę wkażdą stronę.
„Jesteśmy umówieni z gminami – dużo zależy od nich, czyzorganizują i zintegrują swój system transportu dowozowego pasażerów doprzystanków kolejowych, bo nie chcemy wozić w pociągach powietrza” – powiedziałKrupa. Jak dodał, uruchomienie wahadła między Nowym Targiem a Zakopanempomogłoby rozładować wieczny korek na popularnej Zakopiance.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W środę spółka samorządowa Koleje Małopolskie (KMŁ), którawozi pasażerów od grudnia 2014 roku, obsłużyła 10-milionowego pasażera. Okazałasię nim mieszkanka podtarnowskich Błoni Beata Kawula, która wraz z dziećmipodróżowała z Tarnowa do Krakowa. Jak przyznała PAP pasażerka, do Krakowajeździ regularnie, a odkąd trasę obsługuje Szybka Kolej Aglomeracyjna, topodróżuje nią najczęściej.
Marszałek Krupa ocenił, że w ciągu ostatnich lat namałopolskich torach dokonała się prawdziwa rewolucja. „Jest ona wynikiemnaszych konsekwentnych działań, by podnieść jakość oferty przewozowej wregionie. Dziś nie trzeba nikogo przekonywać, że kolej jest transportemprzyszłości i warto w nią inwestować” – zaznaczył.
Według przytoczonych statystyk w ciągu pierwszych szczęściumiesięcy tego roku liczba osób korzystających z usług Kolei Małopolskichprzekroczyła 2,8 mln. To o 42 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłegoroku. Wynik ten plasuje spółkę województwa na drugim miejscu pod względemwzrostu liczby obsłużonych pasażerów spośród wszystkich polskich przewoźnikówkolejowych. Każdego dnia do pociągów uruchamianych przez samorządowegoprzewoźnika wsiada średnio 15,5 tys. osób.
„