Od grudnia 2020 roku po linii nr 8. A w niektórych miejscach puste pole
Za cztery miesiącepociągi maja ponownie kursować między Warszawą a Radomiem. Tymczasem na niektórychodcinkach linii kolejowej nr 8 jest … puste pole.
Na położenie torów i ustawienie sieci trakcyjnej zostałyzatem cztery miesiące. A pociągi mają wrócić pod koniec tego roku. Przywrócenieruchu jednotorowego na odcinku Warka – Radom planowane jest z końcem 2020 roku –twierdzi wiceminister Rafał Weber, bazując zapewne na tym, co przekazały doresortu PKP PLK.
Według wiceministra obecnie trwa dalszy etap modernizacjilinii kolejowej nr 8 na odcinku Czachówek Południowy – Warka. Może o i tak.Tyle że w samym Radomiu dzieje się niewiele. A do zrobienia jest dużo. Jak nacztery miesiące nawet bardzo dużo. Przykładowo w rejonie ul. Energetyków, gdziema zostać zbudowany wiadukt, zdemontowano sieć trakcyjną i tory. I na tym narazie koniec. Podobnie krajobraz wygląda w podradomskim Lesiowie, gdzie dziejesię niewiele. Być może PKP PLK planują puścić ruch pociągów i dopiero wtedybudować obiekty, takie jak wiadukt. Jak podaje Rafał Weber w Warce realizowanabędzie budowa wiaduktów drogowych w ciągu dróg wojewódzkich nr 730 i 731 oraznowego przystanku osobowego Warka Miasto, prace te nie będą miały znaczącegowpływu na ruch pociągów.
Dalej wiceminister wskazuje, że w najbliższych miesiącach naodcinku Warka – Radom kontynuowane będą roboty związane z budową peronów naprzystankach osobowych w Grabowie, Strzyżynie, Kruszynie, Woli Bierwieckiej,Bartodziejach, Lesiowie, Radomiu Starej Woli oraz na stacji Dobieszyn. Kontynuowanabędzie rozbiórka starego układu torowego, budowa nasypu i nowego toru nr 1 orazzabudowa konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej dla torów nr 1 i 2. Wnajbliższym czasie wykonawca przystąpi również do prac związanych z budową nawierzchnikolejowej na nowo wybudowanym moście na rzece Pilicy. Ponadto kontynuowane będąroboty związane z przebudową kolejnych obiektów, w tym mostów kolejowych narzekach Radomce i Pacynce. Jak na cztery miesiące od wznowienia ruchu pociągów tocałkiem dużo.
Tymczasem przewoźnicy – zarówno PKP Intercity, jak i KolejeMazowieckie – są przekonywane, że będą mogły kursować na całym odcinku Warszawa– Radom już od nowego rozkładu jazdy 2020/2021. Trzeba więc przygotowaćrozkłady jazdy, w porozumieniu – a jakże – z PKP PLK. Co ciekawe PKP PLKplanują również prace na trasie objazdowej z Wolanowa do Przysuchy. A to wprzypadku niedotrzymania obietnicy przywrócenia ruchu na ósemce może oznaczaćjeszcze większy paraliż regionu.
Obecnie przewoźnicy ratują się różnymi objazdami i ZKA. Pociągijadą po CMK albo przez Dęblin. Ruch dalekobieżny między Warszawą a Radomiem właściwienie istnieje, a kto musi skorzystać z transportu zbiorowego wybiera autobus.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Opóźnienia na linii nr 8 to ponad dwa lata. Jak informujewiceminister infrastruktury Rafał Weber przywrócenie ruchu pasażerskiego nacałym odcinku Warszawa – Radom planowane jest na przełomie roku 2020/2021,natomiast osiągnięcie docelowych parametrów linii będzie możliwe w 2023 roku.Tyle, że z nieoficjalnych informacji, zbliżonych do źródeł PKP PLK, wynika, żesama spółka zakłada termin co najmniej rok dłuższy na realizację tejinwestycji. Prace na ósemce będą więc zapewne prowadzone do końca 2024 roku.
Aktualnie koszt projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 8,odcinek Warszawa Okęcie – Radom (LOT: A,B,F), Faza II” wynosi około 885 mln zł,zaś obecnie łączny koszt modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku WarszawaOkęcie – Radom wynosi około 1,6 mld zł – podał Rafał Weber.
„