Od 26 marca zamknięcie jednego toru dalekobieżnego na warszawskiej średnicy
Od 26 marca pasażerów czekają kolejne zmiany na stacji Warszawa Zachodnia. Zamknięte zostaną perony 6 i 7.
Od 1 kwietnia nieco łatwiejsze będzie dojście do peronu 5 od strony ul. Tunelowej.
PKP PLK oraz wykonawca prac – Budimex przedstawili dziś (24 marca) postępy prac. Warszawa Zachodnia to obecnie wielki plac budowy, co odczuwają zwłaszcza pasażerowie, korzystający z peronu 8. Dojście do niego zajmuje 10 minut.
Informacja pasażerska
Jak zapewnił rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec spółka dba o informacje dla pasażerów. Jest to istotne zwłaszcza w kontekście skierowania wielu pociągów na stacje Warszawa Główna i Warszawa Gdańska. Na tę ostatnią więcej składów będzie dojeżdżać od 26 marca. PKP PLK zapewniają także, że od dłuższego czasu współpracują już z przewoźnikami, tak, aby podróże w obrębie węzła warszawskiego przebiegały sprawnie.
Spółka zapewnia również, że dokonała przeglądu linii kolejowych, które będą eksploatowane od strony dworca Warszawa Centralna, dokonując m.in. wzmocnienia torów.
Zakres prac
Prace mają na celu podniesienie standardu obsługi pasażerów na stacji Warszawa Zachodnia – powiedział kierownik projektu w PKP PLK Rafał Banaszkiewicz. Będą zadaszone zmodernizowane perony, a cały obiekt zostanie przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Jak powiedział Rafał Banaszkiewicz dotychczas prace były prowadzone poza układem torowym. Wykonawca realizował prace, związane z budową obiektu wielofunkcyjnego oraz infrastrukturą podziemną.
Od 26 marca 2021 roku prace wkroczą w kolejny etap. Zamknięty zostanie jeden tor dalekobieżny pomiędzy Warszawą Centralną a Warszawą Zachodnią. Pociągi nie będą zatrzymywać się na peronach 6 i 7 tej ostatniej stacji. Jest to związane z przebudową układu torowego. Dodatkowo zamknięty zostanie jeden tor linii obwodowej. Tu natomiast wynika to z budowy przejścia podziemnego, które połączy perony stacji Warszawa Zachodnia z peronami na linii obwodowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak podały PKP PLK na budowie pracuje obecnie ponad 70 podwykonawców i dostawców, 550 osób i 150 jednostek sprzętu. Dotychczas wykonawca przygotował już pylony nowego przejścia nad peronami. W połowie kwietnia rozpocznie się nasuwanie na konstrukcje elementów kładki. W obszarze stacji, Budimex usunął bądź przebudował ponad 100 kolizji w podziemnych instalacjach. Postępuje budowa ścian szczelinowych podziemnej konstrukcji stacji aż do głębokości 26 metrów pod gruntem, czyli na głębokość ośmiopiętrowego budynku. Ściany szczelinowe wypełni ponad 30 000 m3 betonu.
By wybudować szersze przejście podziemne rozebrany/burzony będzie fragment obecnego przejścia od strony ul. Tunelowej. Powstanie konstrukcja nowego – szerszego – tunelu oraz trzech peronów – w tym również jednego dodatkowego.
Ambitna koncepcja
PKP PLK przypominają, że przebudowa Warszawy Zachodniej i modernizacja linii średnicowej to jedna z najbardziej ambitnych koncepcji kolejowych ostatnich lat. Podróżnym na stacji Warszawa Zachodnia komfort zapewnią nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Sprawniejsze będzie zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.
Inwestycja na stacji Warszawa Zachodnia to duże wyzwanie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. współpracują z wykonawcą i przewoźnikami, by podróże koleją w czasie prac odbywały się przewidywalnie i bezpiecznie.
Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace na stacji Warszawa Zachodnia to jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,9 mld zł netto. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.
Dla zapewnienia sprawnego ruchu pociągów na średnicy i linii obwodowej sprawdzone zostały urządzenia sterowania ruchem, wzmocnione są zespoły techniczne monitorujące szlaki, wymienione zostały wyeksploatowane elementy toru.