Od 10 grudnia PKM z dwoma nowymi przystankami
Gdynia Stadion iGdynia Karwiny – to nazwy dwóch nowych przystanków Pomorskiej KoleiMetropolitalnej, które mają być oddane do użytku 10 grudnia. Spółka PKMspodziewa się, że od razu dużym zainteresowaniem podróżnych może cieszyć sięprzystanek Stadion.
Rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM),Tomasz Konopacki powiedział PAP, że przystanki Gdynia Stadion i Gdynia Karwinyzostaną oddane do użytku 10 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładujazdy pociągów. Obecnie na ich terenie kończone są prace budowlane.”Mieszkańcy czekają na te przystanki i w naszej ocenie od razu wielupasażerów może korzystać z przystanku Gdynia Stadion” – dodał. Spodziewasię, że przystanek będzie wykorzystywany zwłaszcza przez pracowników położonegonieopodal centrum biurowego przy ul. Łużyckiej oraz podczas imprez sportowychodbywających się na stadionie miejskim.
Przyznał, że przystanek PKM Gdynia Karwiny, który docelowo mastać się częścią dużego węzła przesiadkowego, do tego czasu może być wmniejszym stopniu wykorzystywany. Spółka spodziewa się, że po oddaniu do użytkuwęzła przesiadkowego rola tego przystanku znacząco wzrośnie. Węzeł Karwiny,który ma powstać na styku Karwin, Wielkiego Kacka i Małego Kacka ma być gotowydo 2021 roku. Rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok. W planach jestm.in. wielopoziomowy parking na prawie pół tysiąca pojazdów.
Wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlskizapewnił PAP, że „nowe przystanki zaczną być wykorzystywane z nowymrozkładem jazdy od 10 grudnia”. Przyznał, że na początku na przystankachmoże zatrzymywać się niewiele pociągów. Jak powiedział, „będą zatrzymywałysię pociągi, które są w rozkładzie jazdy do Gdyni, a jeżeli chcemy żeby tychpociągów było więcej, to musimy zacieśnić współpracę z miastami w układzieaglomeracyjnym”. Przyznał, że „niekoniecznie miasta chcą brać w tymudział”.
Zaznaczył, że „jeżeli na tych przystankach miałoby sięzatrzymywać więcej pociągów, to w kosztach funkcjonowania połączeń powinnapartycypować też Gdynia”. „Jeżeli Gdynia chce aby pociągizatrzymywały się tam częściej, z większą regularnością, to niech samorządmiejski w ramach swoich możliwości finansowych dołoży pieniądze” – dodał.Przyznał, że pismo w tej sprawie wysłał już do prezydenta Gdyni i czeka naodpowiedź.
Zapytany, czy Gdańsk partycypuje w kosztach funkcjonowaniaPKM odpowiedział, że „Gdańsk przekazał pod budowę PKM i przystanków tereno wartości 60 mln zł”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Budowa przystanków PKM: Gdynia Stadion i Gdynia Karwinykosztowała 25,5 mln zł; pieniądze na ten cel pochodzą z budżetu samorząduwojewództwa i UE oraz z budżetu Gdyni (4,5 mln zł) i PKP PLK (2,5 mln zł).
Konopacki poinformował, że w ramach projektu PKM obsługiwanesą cztery trasy: Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia przez Gdańsk Lotnisko i Gdańska Osowa(na tej trasie są dwa nowe przystanki), Gdańsk Główny – Kartuzy, Gdynia -Kościerzyna przez Gdańsk Osowa, Gdynia – Kościerzyna przez Gdańsk Wrzeszcz iGdańsk Lotnisko. Powiedział, że obecnie największe przyrosty pasażerów sąnotowane na trasach regionalnych do Kartuz i Kościerzyny. Urząd Marszałkowskipodał, że w ciągu dziewięciu miesięcy 2017 roku pociągami na linii PKMprzejechało prawie 2,2 miliona pasażerów.
„