Obskurantyzm na peronie czyli Wschodni na Euro
inforail
20.04.2011 22:13
Obskurantyzm na peronie czyli Wschodni na Euro
Dworzec Warszawa Wschodnia, obok przystanku Warszawa Stadion, ma być ważnym punktem przesiadkowym na przyszłorocznych Mistrzostwach Europy w piłce nożnej. Tymczasem oprócz remontu hali głównej nie są przewidziane żadne dalsze prace modernizacyjne. Bo trudno do takich zaliczyć poprawę estetyki peronów i podziemnych przejść, która zapewne ograniczy się jedynie do ich umycia, w porywach może do odmalowania. Kibice, którzy przybędą na Euro pociągami zobaczą zatem obskurne, połamane perony i brudne oraz niezbyt ładnie pachnące podziemne korytarze. A jeszcze jakiś czas temu zapowiadano, że cały dworzec zostanie wyremontowany. Potem była mowa o modernizacji dwóch lub trzech peronów dalekobieżnych, przy których zatrzymywałyby się pociągi z kibicami. Obecnie mówi się, że żadne gruntowne prace remontowe na peronach prowadzone nie będą.
Po analizie projektu podjęto decyzję, że do Euro 2012 w części peronowej stacji zostaną wykonane prace rewitalizacyjne o stosunkowo ograniczonym zakresie. Dotyczyć będę one poprawy nawierzchni peronów, estetyki przejść tunelowych i zapewnienia lepszej informacji dla podróżnych. Obecnie rozpoczynanie inwestycji w szerokim zakresie groziłoby zakłóceniami w ruchu pociągów. Rozpoczęcie inwestycji modernizacyjnej na stacji Warszawa Wschodnia w pełnym zakresie nastąpi dopiero po Euro 2012 –mówi Sławomir Sadowski z Biura Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury. A nam się jednak wydaje, że chodzi o coś innego. O pieniądze, których zwyczajnie ni ma. I właśnie ich brak powoduje przesunięcie terminu przeprowadzenia gruntownego remontu. Doraźna kosmetyka będzie przecież znacznie tańsza, niż gruntowny remont obiektu. Dworce są wizytówką miasta –mówi nam Juliusz Głuski, rzecznik ze spółki Euro 2012 Polska. Zaznaczyć należy, iż dworce kolejowe nie są w gestii spółki Euro 2012 Polska i za ich wygląd odpowiadają inne podmioty. Istotniejszy z punktu widzenia mistrzostw jest dworzec zachodni, bo to właśnie tu spodziewamy się największych potoków pasażerskich kibiców, którzy z Europy będą przyjeżdżać na mecze. Tym bardziej dziwi brak jakichkolwiek prac remontowych na dworcu Zachodnim –dodaje Juliusz Głuski. Trochę zaskakujące? Co zatem z dworcem Warszawa Wschodnia? Finalnie pewnie podzieli on los dworca Centralnego, tyle, że w mniejszym zakresie. Poprawiona zatem zostanie jego estetyka. W praktyce oznacza to, że kolejarze umyją podziemne przejścia, odmalują ściany i załatają dziury na dwóch peronach. Kibice, którzy przyjadą na Mistrzostwa zobaczą więc coś, co niekoniecznie jest powodem do dumy. Wydaje się jednak, wbrew temu, co mówi rzecznik Euro 2012 Polska, że to właśnie dworzec Warszawa Wschodnia odegra większą rolę przy obsłudze pociągów z kibicami. Zastanawia więc decyzja o jego nieremontowaniu. Trudno bowiem nie zgodzić się z tym co mówi Juliusz Głuski, że dworzec ma być wizytówką miasta. Trudno też oprzeć się wrażeniu, że dworzec Wschodni najlepszą wizytówką Warszawy nie będzie. Szkoda, że na Euro nie uda się wyremontować dworca –mówi nam Agnieszka Olejkowska, rzecznik prasowy Polskiego Związku Piłki Nożnej. Mistrzostwa nie mogą być jednak jedynym impulsem do rozwoju infrastruktury kolejowej –dodaje.
Oficjalnie mówi się, że remont zakłóciłby obsługę pociągów w czasie mistrzostw, bo do meczu otwarcia nie udałoby się go skończyć. A może trzeba było zacząć wcześniej? Inną sprawą jest to, że hala dworca należy do PKP S.A., zaś perony i przejścia podziemne pozostają w gestii PKP PLK. I o ile PKP S.A. stara się poprawić wygląd swojego obiektu, o tyle PLK już niekoniecznie. Przypomnijmy, że nowa hala dworca Warszawa Wschodnia ma być klimatyzowana. Ponadto zamontowany zostanie nowy system informacji pasażerskiej, restauracje i punkty gastronomiczne z prawdziwego zdarzenia. Na antresoli znaleźć się ma centrum obsługi klientów VIP oraz powierzchnie biurowe. Znikną, miejmy nadzieje, że już na zawsze, prowizoryczne pawilony i budki z fast-foodami.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024