O planach Kolei Wielkopolskich opowiada Wicemarszałek wpojewództwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak

inforail
18.05.2010 20:34
Jakiś czas temu województwo wielkopolskie zdecydowało się na powołanie własnej spółki kolejowej –Koleje Wielkopolskie. O jej dalsze plany zapytaliśmy Wojciecha Jankowiaka – Wicemarszałka województwa wielkopolskiego. Oto, o nam powiedział:
Karol Wach (InfoRail): Czy to prawda, że złożony został do UTK wniosek o wydanie licencji na usługi przewozowe dla Kolei Wielkopolskich?. Kiedy można spodziewać się załatwienia tej sprawy przez UTK?
Wojciech Jankowiak (Wicemarszałek województwa wielkopolskiego): Tak. Złożony wniosek o wydanie licencji na wykonywanie usług przewozowych będzie rozpatrzony w terminie od 3 do 6 miesięcy.
Wielkopolski szynobus - jeszcze w Przewozach Regionalnych, wkrótce w Kolejach Wielkopolskich?
KW: Kiedy spółka Koleje Wielkopolskie zacznie wozić pasażerów?
WJ: Planowany termin rozpoczęcia przewozów pasażerów przez Spółkę Koleje Wielkopolskie to rok 2011.
KW: Czy dziś Wielkopolska nie jest zadowolona z usług Przewozów Regionalnych?
WJ: Wielkopolska jest niezadowolona z usług Spółki Przewozy Regionalne, ponieważ Spółka dysponuje przestarzałym taborem, pociągi dosyć często się spóźnią i są odwoływane z powodu awaryjności taboru.      
KW: Czy właśnie to niezadowolenie było przyczyną powołania Spółki Koleje Wielkopolskie?
WJ: Tak, to był jeden z głównych powodów powołania Spółki Koleje Wielkopolskie. Kolejnym powodem były ograniczenia taborowe i jakość oferowanego taboru, rosnące niewspółmiernie koszty wykonywania zamówionego rozkładu jazdy, jakość świadczonych usług ma się odwrotnie proporcjonalnie do rosnących dotacji, nie kierowanie odpowiednich środków na remonty taboru oraz brak stabilizacji i perspektyw rozwoju.
KW: Czy Koleje Wielkopolskie wzorują się na Kolejach Mazowieckich? Jakie są Pana zdaniem wady i zalety samorządowych spółek kolejowych?
WJ: Tak, Spółka Koleje Wielkopolskie wzoruje się na Kolejach Mazowieckich. Korzyściami płynącymi z powołania Spółki Koleje Wielkopolskie jest m.in. bezpośredni wpływ Samorządu Województwa na działalność spółki oraz możliwość kontroli kosztów. Natomiast minusem jest długotrwały proces tworzenia spółki.
Wielkopolski szynobus - jeszcze w Przewozach Regionalnych, wkrótce w Kolejach Wielkopolskich?
KW: Co z taborem dla Kolei Wielkopolskich? Jaki tabor chce pozyskać Spółka, ile i czy będą to pociągi nowe?
WJ: Koleje Wielkopolskie rozpoczną działalność w pierwszej kolejności na liniach spalinowych, które będą obsługiwane przez 22 szt. autobusów szynowych, które są własnością Województwa Wielkopolskiego. Ponadto Województwo Wielkopolskie zamierza zakupić w latach 2011 – 2013, 22 nowe elektryczne zespoły trakcyjne do wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich w ilości 22 szt. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zostało wszczęte w dniu 01 marca 2010 r. Zamówienie realizowane będzie w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013. Dodatkowo zaplanowano zakup 12 szt. używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które zostaną poddane głębokiej modernizacji ze środków Funduszu Kolejowego.