Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

O kolejny miesiąc wydłużono czas na oferty w ramach Rail Balica

inforail
28.06.2019 11:39

Do 31 lipca – okolejny miesiąc – PKP PLK wydłużyły ponownie termin składania ofert w przetarguna budowę 71-km odcinka z Czyżewa do Białegostoku na międzynarodowej trasieRail Baltica. Oferty miały być składane do piątku.

Czyżew-Białystok to ostatni przewidziany do modernizacjiodcinek trasy kolejowej z Warszawy do Białegostoku.

Główny powód przesunięcia terminu przetargu to tym razemkonieczność zmian w dokumentacji przetargowej związana z tym, że decyzjąwojewódzkiego konserwatora zabytków, w czerwcu, do ewidencji zabytków zostaływpisane dwa wiadukty kolejowe w Białymstoku – poinformowała PAP Magdalena Janusz biura prasowego PKP PLK SA.

„Wiadukty planowane były do rozbiórki. Decyzja(konserwatora-PAP) wiąże się z koniecznością zmiany sposobu realizacji prac nastacji. W tej sytuacji konieczna jest modyfikacja dokumentacjiprzetargowej” – dodała Janus.

Z informacji zamieszczonej w Biuletynie InformacjiPublicznej Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wynika, że napoczątku czerwca wojewódzka konserwator wydała zarządzenie o włączeniu dowojewódzkiej ewidencji zabytków karty ewidencji zabytku nieruchomegoniewpisanego do rejestru zabytków, czyli dwóch wiaduktów kolejowych przy ul.Hetmańskiej w Białymstoku, które pochodzą z przełomu XIX i XX w.

Magdalena Janus wyjaśniła, że decyzja konserwatora oznacza,że wiaduktów „nie można rozebrać”.

Przetarg na budowę odcinka Czyżew-Białystok był przesuwanyjuż wcześniej z końca maja na koniec czerwca z powodu głównie dużej liczbypytań od potencjalnie zainteresowanych firm. To drugi przetarg na te prace,pierwszy był unieważniony w grudniu 2018 r. gdyż ceny proponowane przez firmyznacznie przekraczały wartość zamówienia.

Międzynarodowa trasa E75 Rail Baltica jest największą inwestycjąkolejową w Podlaskiem. Jak zapowiadały wcześniej PKP PLK, po modernizacjipociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h, a podróż zBiałegostoku do Warszawy ma trwać półtorej godziny.

Planowane prace na trasie Czyżew-Białystok to przebudowaośmiu mostów kolejowych, w tym największego na rzece Narew. Jak zapowiadały PKPPLK, ma powstać 19 skrzyżowań dwupoziomowych i 10 przejść podziemnych, nowyprzystanek Białystok-Zielone Wzgórza. Planowana jest przebudowa peronów na 12przystankach i sześciu stacjach, powstanie centrum sterowania ruchem.

Rail Baltica to transeuropejski korytarz transportowy, któryłączy kraje nadbałtyckie z Polską i innymi państwami UE. W Polsce Rail Balticato 341 km od Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach.