Nowy wiadukt nad torami w Myszkowie
Nowy wiadukt drogowy powstanie nad linią kolejową nr 1 między Zawierciem a Częstochową w Myszkowie (Śląskie).
Wiadukt w ciągu zatłoczonej drogi wojewódzkiej nr 789, przecinającej północną część miasta, zastąpi obecny jednopoziomowy przejazd kolejowo-drogowy.
Umowa podpisana
O podpisaniu wartej 17 mln zł netto umowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach (ZDW) z firmą Nowak Mosty poinformował w czwartek zarządca kolejowej infrastruktury. Umowa obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej i budowę wiaduktu.
Zgodnie z wcześniejszą informacją katowickiego ZDW, na podstawie wartej 21 mln zł brutto umowy z 28 grudnia 2020 r. wykonawca zaprojektuje obiekt według programu funkcjonalno-użytkowego”, przygotowanego już przez firmę M-Most, a następnie zrealizuje inwestycję do końca 2022 r.
PKP PLK podały, że przygotowany do ruchu samochodów, pieszych i rowerzystów obiekt będzie częścią projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość tej inwestycji to ponad 17 mln zł netto, w tym udział PLK to 4,8 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zgodnie z informacją ZDW wiadukt wybudowany zostanie w granicach administracyjnych Myszkowa. Droga wojewódzka nr 789, która przecina tam linię kolejową nr 1, łączy drogę krajową nr 78 z drogą wojewódzką 907, pozostając jedną z najważniejszych dróg północnej części całego regionu. Wiadukt powstanie na odcinku między Koziegłowami i Żarkami, gdzie przejeżdża do 550 pojazdów na godzinę.
Kolejne w budowie
PKP PLK uściśliły, że w woj. śląskim, prócz wiaduktu w Myszkowie, w ramach ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” budowane są dwa wiadukty kolejowe w Dąbrowie Górniczej, a w planach jest budowa obiektu w Żorach. Cały projekt ma wartość ponad 300 mln zł i obejmuje budowę 25 wiaduktów w całej Polsce.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowy wiadukt drogi wojewódzkiej nr 789 w Myszkowie będzie przebiegał nad odcinkiem linii kolejowej nr 1 między Częstochową i Zawierciem, którego modernizacja właśnie dobiega końca. Na początek br. PLK planowały certyfikację linii pod kątem docelowej prędkości – do 160 km/h.
Ogółem prace objęły modernizację 44 km kolejowej trasy, a docelowym efektem ma być m.in. skrócenie czasu przejazdu między Częstochową i Zawierciem o ok. 10 minut – z 50 minut do 40 min. Zmodernizowano też perony wzdłuż tego fragmentu kolejowej „jedynki” oraz związaną z nimi infrastrukturę.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” wykonano w formule „projektuj i buduj”. Współfinansowanie zadania o wartości ok. 371 mln zł zapewniła dotacja 198,3 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą za 457 mln zł brutto była spółka ZUE.Nowy wiadukt nad torami w MyszkowieProjekt „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” wykonano w formule „projektuj i buduj”. Współfinansowanie zadania o wartości ok. 371 mln zł zapewniła dotacja 198,3 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą za 457 mln zł brutto była spółka ZUE.
W poprzednich latach katowicki ZDW przebudował DW789 na liczącym ok. 5,2 km odcinku Żarki – Myszków. Dysponuje także wydaną decyzję ZRID (zgoda na realizację inwestycji drogowej) m.in. dla kolejnych odcinków dróg w północnej części regionu, w tym DW789, które choć znalazły się na liście rankingowej zadań Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20, nie dostały dotacji.
W 2018 r. ZDW zakończył budowę liczącej 8,4 km obwodnicy Myszkowa w ciągu przecinającej DW789 drogi nr 791 (prace kosztowały 99,3 mln zł i były dofinansowane środkami RPO na lata 2014-2020). Obecnie, planowo do końca listopada br., przebudowuje zdecydowaną większość pozostałych odcinków DW791 od Kolonii Poczesnej do Zawiercia (koszt projektu 158,5 mln zł, przy dofinansowaniu z RPO 87,6 mln zł).(PAP)