Nowy wiadukt kolejowy na trasie z Krakowa do Katowic

inforail
27.02.2018 13:25

Kończy się pierwsza faza modernizacji trasy E30 Kraków – Katowice, naodcinku pomiędzy Krakowem Głównym a Mydlnikami – poinformowały PKP PLK.

Obejmuje on m.in. modernizację i budowę pięciu wiaduktówkolejowych. Tempo robót i zakres prac pozwalają na szersze otwarcie ruchudrogowego pod jednym z nich, na ul. Armii Krajowej w Bronowicach.

Odcinek linii kolejowej E 30 Kraków – Katowice pomiędzyMydlnikami a Krakowem Głównym Towarowym jest szczególnie wymagający podwzględem zakresu, złożoności i koordynacji prac. Na 5 km odcinku główna linia E30 krzyżuje się z linią do Podłęża (nr 95) oraz linią na lotnisko w Balicach(nr 118).

Modernizacja prowadzona jest w obszarze z gęstą siecią dróglokalnych. Obejmuje przebudowę 4 wiaduktów kolejowych (nad ul. Łupaszki,Godlewskiego, Zielony Most i Armii Krajowej) oraz budowę tunelu drogowego wmiejsce przejazdu kolejowego przy ul. Rydla.

Budowa przy ul. Armii Krajowej rozpoczęła się na początku2017 r. Rozebrany został stary wiadukt. Szeroki zakres prac wymagał zwężeniaulicy, by m.in. umieścić rusztowania i prowadzić prace przy nowej konstrukcji.Zmiana organizacji ruchu, polegała na zwężeniu jezdni do dwóch pasów.Konstrukcja nowego wiaduktu została już w pełni wykonana. Teraz prowadzone będąprace wykończeniowe bezpośrednio na obiekcie.

Wygodniej i szerzejpod wiaduktem na ul. Armii Krajowej

Oznacza to, że od piątku 3 marca pod wiaduktem na ul. ArmiiKrajowej auta pojada czterema pasami. Sprawna organizacja pozwoliła szybciejprzywrócić pełny ruch na tej ważnej krakowskiej arterii. Pierwotnie wykonawcazakładał utrzymanie ograniczeń w ruchu do maja br.

Kolejna faza projektu

Wiosną modernizacja linii kolejowej E30 wejdzie w kolejnąfazę. Prace budowlane obejmą tory, którymi dotychczas kursują pociągi.Udostępnione będą dla ruchu tory zmodernizowane w pierwszej fazie projektu.Przystąpienie do kolejnej fazy przebudowy wiaduktów kolejowych i pracinżynieryjnych wymaga też nowej organizacji ruchu w rejonie ulic Łupaszki,Godlewskiego i Zielony Most. Informacje o zmianach będą przekazywane zodpowiednim wyprzedzeniem.

Korzyści dlapodróżnych

Nowe możliwości w komunikacji kolejowej i drogowej -wygodniejsze i bezpieczniejsze wiadukty, to nie jedyne efekty inwestycji na E30. Bardzo ważny jest nowy przystanek Kraków Bronowice oraz przebudowa stacji wMydlinikach. Zwiększy się też poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym dziękinowym urządzeniom sterowania.

Inwestycja warta 250 mln zł netto współfinansowana jest wramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Odcinek linii kolejowejKraków Główny Towarowy – Kraków Mydlniki jest częścią większego zadaniainwestycyjnego, polegającego na modernizacji połączenia kolejowego pomiędzyŚląskiem a Małopolską. Inwestycja umożliwi podniesienie prędkości pociągów do160 km/h i skrócenie czasu podróży do ok. 1 godz. Modernizacja linii kolejowejE30 pomiędzy Krakowem a Katowicami zakończy się w 2020 roku. Szacowana wartośćprojektu opiewa na 2 mld zł.