Nowy tabor dla Podtatrza
Rada Ministrówprzyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu rozwoju systemu transportowegona obszarze Podtatrza do 2030 roku – poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.
Jak napisano w komunikacie, rząd chce poprawić dostęp doregionu Podtatrza, przy jednoczesnym zachowaniu jego walorów kulturowych iśrodowiskowych. W tym celu będzie modernizowana infrastruktura komunikacyjnaoraz budowany system transportowy z wykorzystaniem niskoemisyjnego transportuzbiorowego.
„Program obejmie teren dwóch powiatów: tatrzańskiego inowotarskiego, wraz z gminami: Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Poronin,Kościelisko, Biały Dunajec, Nowy Targ, miasto Nowy Targ, Rabka-Zdrój,Szczawnica, Czarny Dunajec, Czorsztyn, Jabłonka, Krościenko nad Dunajcem,Lipnica Wielka, Łapsze Niżne, Ochotnica Dolna, Raba Wyżna, Spytkowice,Szaflary” – czytamy w komunikacie.
Jak podaje CIR, obszar ten charakteryzuje się znacznymruchem turystycznym. Przykładowo w okresach poza sezonem (marzec – maj orazpaździernik – listopad) natężenie ruchu na drodze krajowej nr 7 osiągało poziomok. 16 tys. pojazdów w ciągu doby, podczas gdy w najwyższym sezonie (lipiec –sierpień) było to ok. 24 tys. pojazdów na dobę. Tylko w samym 2018 r.Tatrzański Park Narodowy odwiedziło blisko 4 mln osób.
Program będzie koordynowany przez Forum Współpracy dlaPodtatrza pod przewodnictwem przedstawicieli samorządu województwamałopolskiego z udziałem władz powiatowych i gminnych oraz MinisterstwaInfrastruktury.
Główne cele programu to m.in. budowa i modernizacja liniikolejowych, budowa i modernizacja dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych igminnych, w tym rond, łączników, dodatkowych pasów ruchu w sąsiedztwiekluczowych skrzyżowań w szczególności w celu likwidacji tzw. „wąskich gardeł”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przewidziano też, budowę przystanków kolejowych iautobusowych, wraz z pozostałą infrastrukturą dla podróżnych, budowa ścieżekrowerowych oraz infrastruktury dla obsługi rowerzystów czy rozwójinfrastruktury paliw alternatywnych.
Zakłada się też zakup i wymianę taboru kolejowego iautobusowego, uwzględniając niskoemisyjność czy rozwój połączeń kolejowych, wszczególności Podhalańskiej Kolei Regionalnej. (PAP)
„