Nowy szef będzie koordynował budowę Rail Baltica
Timo Riihimäki,dotychczas związany ze spółką budującą trakcje kolejowe w Finlandii, zostałpowołany na stanowisko prezesa RB Rail AS, wspólnego przedsięwzięcia Litwy,Łotwy i Estonii, koordynującego budowę linii kolejowej Rail Baltica łączącejTallinn z Polską, a dalej z Warszawą i pośrednio z Helsinkami.
Rada nadzorcza spółki RB Rail AS zdecydowała powołać TimoRiihimäkiego na stanowisko prezesa zarządu oraz dyrektora wykonawczego spółkina wtorkowym posiedzeniu. Stanowisko to było nieobsadzone od jesieni ubiegłegoroku, kiedy to rezygnację złożyła wcześniejsza prezes Łotyszka Baiba Rubesa.Media estońskie spekulowały wtedy, że jej następcą może być Fin lub Polak.
Zgodnie z komunikatem spółki Timo Riihimäki ma rozpocząćwykonywanie nowych obowiązków 11 marca, a jego miejscem pracy będzie Ryga.
„Gospodarcze i społeczne znaczenie projektu Rail Baltica jakrównież jego skala czynią z niego jeden z najbardziej kompleksowych ijednocześnie interesujących projektów w Europie, w jaki można byćzaangażowanym” – przyznał Timo Riihimäki w oficjalnym oświadczeniu przesłanymprzez bałtycką spółkę.
Podkreślił, że Rail Baltica przyniesie pozytywne wpływ nażycie milionów ludzi i to ważne, aby „zrealizować projekt na czas, zgodnie zbudżetem”.
Obecnie Riihimäki jest dyrektorem w NRC Group Finland,spółki powstałej na początku stycznia z połączenia NRC Group i VR Track (spółkiinfrastrukturalnej fińskiego narodowego przewoźnika VR). NRC Finland, lider wbranży infrastrukturalnej w krajach nordyckich, jest największym w Finlandiiprzedsiębiorstwem zajmującym się budową trakcji kolejowych, także ichutrzymaniem i planowaniem.
„To wspaniała sprawa” – skomentowała w środę na Twitterzespółka NRC informacje o powołaniu Riihimakiego na prezesa RB Rail. „Działajdobrze (wiemy, że to zrobisz)” – dodano.
Pod koniec zeszłego roku Finlandia na zaproszenie do udziałuw projekcie m.in. ze strony władz Estonii, wyraziła zainteresowanie dołączeniemdo wspólnego przedsięwzięcia joint venture krajów bałtyckich i udziałem wbudowie trasy kolejowej łączącej kraje bałtyckie z Polską i pozostałą częściąEuropy Środkowej. Władze Finlandii podkreślały wtedy, że to „ważny dlafińskiego transportu nowy szlak na rynki centralne”, zaś poprzez partnerstwo zkrajami bałtyckimi Finlandia będzie promować rozwój korytarza kolejowego zHelsinek na północ kraju.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na początku lutego fiński rząd zdecydował o powołaniukoncernu Oy Suomen Rata AB mającego na celu rozwój sektora kolejowego oraz jegospółki zależnej „Rail Baltica” zasilonej kapitałem 2 mln euro.
Fińska minister transportu i komunikacji Anne Berner podkreślałaczęsto, że „w interesie Finlandii” jest to by Rail Baltica powstała zgodnie zplanowanym harmonogramem, ale jednym z warunków przystąpienia Finlandii doprojektu jest zarządzanie przedsięwzięciem na „profesjonalnym poziomie”. Fińscyurzędnicy wskazywali też na konieczność koordynacji wszystkich spraw związanychz całym projektem w ramach spółki RB Rail AS, w tym związanych z przepływemfunduszy UE, jak i na „przejrzystość” procedur przetargowych.
Według pierwotnego harmonogramu Rail Baltica – zelektryfikowananormalnotorowa trasa o długości ok. 870 km łącząca Tallin z polsko-litewskągranicą, a dalej z Warszawą – ma być ukończona w 2026 r. Połączyłaby krajebałtyckie z europejską siecią kolejową. Koszt projektu, finansowany głównie zfunduszy unijnych, jest szacowany na blisko 6 mld euro. Projekt został włączonydo programu Transeuropejskiej Sieci Kolejowej (TEN-T).
Finlandia jest zainteresowana trasą Rail Baltica, także wzwiązku z rozważaną budową tunelu kolejowego pod wodami Zatoki Fińskiej, łączącegoTallin z Helsinkami.
„