Nowy Sącz: Pociągi już jadą przez most na Popradzie

inforail
25.01.2011 10:06

Ten dzień jest dobrym dla kolei, ale też ważnym dla gospodarki polskiej i słowackiej, powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk na otwarciu mostu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 15 stycznia 2011 r. dokonały uroczystego otwarcia mostu na rzece Poprad, na linii kolejowej Tarnów –Leluchów, pomiędzy Nowym Sączem Biegonicami a Starym Sączem.
W uroczystym otwarciu obiektu uczestniczył minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, posłowie, senatorowie, władze państwowe i samorządowe, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zbigniew Szafrański.
W ciągu pół roku udało się zaprojektować i odbudować most na Popradzie. Ten dzień jest dobrym dla kolei, ale też ważnym dla gospodarki polskiej i słowackiej, bo odtworzyliśmy połączenie z naszym południowym sąsiadem. Ta linia ma jeszcze większe znaczenie, bo to droga na Bałkany’ – powiedział Cezary Grabarczyk.
Minister podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do szybkiej odbudowy kolejowej przeprawy.
Most został odbudowany po zniszczeniach, jakim uległ wskutek powodzi w dniach 4-5 czerwca 2010 r. Dzięki odbudowie mostu kolejowego, zostanie przywrócony ruch pociągów w Dolinę Popradu, do Krynicy i na Słowację, co ucieszy mieszkańców, lokalne władze, a także kolejarzy, którzy będą mogli wrócić do pracy na Sądecczyznę”–powiedział Włodzimierz Żmuda, Dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Krakowie.
Działanie żywiołu spowodowało zmianę nurtu rzeki Poprad, podmycie lewego brzegu oraz filarów mostu.
W konsekwencji nastąpiło wywrócenie filarów, zerwanie, przemieszczenie i opadnięcie przęseł obiektu, uszkodzenie toru na odcinku 230 m przed mostem, który został przemieszczony, zdeformowany i częściowo odrzucony poza nasyp kolejowy oraz uszkodzenie sieci trakcyjnej na długości mostu i przyległych odcinkach.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjęły natychmiastowe działania mające na celu odbudowę mostu i przywrócenie ruchu pociągów, poprzez rozpoczęcie procedury wyboru Wykonawcy robót oraz pozyskanie środków na realizację przedsięwzięcia.
27 lipca 2010 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Krakowie zawarły umowę z firmą INTOP Tarnobrzeg Sp z o.o. na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania pod nazwą : „Przywrócenie do stanu pierwotnego zniszczonej części mostu kolejowego na rzece Poprad, na linii kolejowej nr 96 Tarnów –Leluchów, na szlaku Nowy Sącz Biegonice –Stary Sącz”.
Zakres robót obejmował odbudowę mostu, podtorza i nawierzchni kolejowej na obiekcie i na dojazdach, budowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, telekomunikacji i sieci trakcyjnej, a także regulację koryta rzeki i umocnienie brzegów na długości 150 m poniżej mostu i 500 m powyżej mostu. Wartość robót wyniosła 13.155.540,37 PLN netto, w tym środki budżetowe : 12.000.000,00 PLN