Nowy Sącz: Górski pociąg sieciowy w akcji
W środę, 27 stycznia br, PKP Energetyka S.A. testowała pierwszy „górski”pociąg sieciowy (PS-00.M/B nr 03). Na odcinku Stróże –Ptaszkowa –Nowy Sącz, a więc najtrudniejszym podjeździe kolejowym w Polsce (około 20 km krętego podjazdu o średnim nachyleniu 20 promili) nowy pojazd sprawdził się wzorowo. Do stacji Ptaszkowa pociąg wjechał z prędkością 50 km/h (z zatrzymania przed pierwszym wzniesieniem) nie przekraczając dopuszczalnej temperatury pracy silnika.
Obecnie trwa przeszkolenie załogi, która będzie obsługiwać „górski”pociąg. Już wkrótce zostanie skierowany do codziennej pracy w PKP Energetyka S.A. –Zakład Południowy, Sekcja Stróże.
„Górski”pociąg PKP Energetyka S.A. to pierwszy pojazd we flocie PKP Energetyka o takich właściwościach. Większa moc silnika, nowe rozwiązania (zapobiegające zniszczeniu przekładni osiowej) oraz unowocześnienie układu biegowego (poprzez zabudowę półwózków jednoosiowych) to niewątpliwie atuty, dzięki którym pojazd będzie jeszcze bardziej efektywny (mocniejszy i radzący sobie na ciasnych łukach torów) w pracach na południu Polski w trudnych warunkach atmosferycznych.
Pociąg sieciowy PS-00 jest samojezdnym, dwuczłonowym pojazdem kolejowym z napędem. Przeznaczony jest do napraw i konserwacji urządzeń sieci trakcyjnej oraz linii potrzeb nieatrakcyjnych. Pojazd wyposażony jest w:
•pomost stałe (z ruchomymi platformami do wieszakowania)
•podest ruchomy (przedłużenie pomostu stałego, z mechanizmem obrotu i systemem zdublowanej blokady zapewniającym bezpieczną pracę w przypadku gdy sieć trakcyjna na torze sąsiednim jest pod napięciem)
•żuraw hydrauliczny (wyposażony w kosz umożliwiający prace na wysokościach)
•dwuramienny korektor położenia sieci (przeznaczony do wykonywania prac przy sieci trakcyjnej jak: profilowanie przewodu jezdnego, liny nośnej, podtrzymanie elementów sieci podczas wymiany konstrukcji wsporczej itp.)
•pantograf kontrolno pomiarowy (wyposażony w elektroniczny pomiar wysokości zawieszenia sieci trakcyjnej)
•rolki wypierania sieci
•wyciągarki hydrauliczne. „Górski”, zmodernizowany pociąg wyposażony jest w silnik napędowy spalinowy (typu TCD 2015 V084V) o mocy 350 kW.
„Najwyższej jakości sprzęt techniczny to dla nas priorytet”–mówi Konrad Tuliński, Członek Zarządu PKP Energetyka S.A. –Dyrektor Techniczny –„testy pociągu górskiego, w tak trudnych warunkach, jednoznacznie pokazały, że jest to bardzo dobry wybór. Na pewno dla Zakładu Południowego to nieoceniona pomoc”.
„Jestem przekonany, że zmodernizowany górski pociąg sieciowy będzie wzorowo sprawował się nawet w najtrudniejszych warunkach”–mówi Krzysztof Komorowski z ZPS w Stargardzie Szczecińskim, przedstawiciel wykonawcy modernizacji –„jest silniejszy, lepiej wyposażony i bezpieczniejszy. To dla PKP Energetyka S.A. najlepszy wybór”.