W poniedziałek, ostatniego dnia listopada 2009 roku, Przewozy Regionalne zaprezentowały nowy rozkład jazdy 2009/2010, który zacznie obowiązywać już od 13 grudnia br. Trzeba przyznać, że przewoźnik poczynił spore kroki, aby zainteresować swoją ofertą nie tylko pasażerów, ale także media. Na łki został ostatnimi czasy, znacznie ulepszony i informacje o spotkaniach prasowych nie są już tajemnicą poliszynela…Konkurencja jeszcze się uczy.
Ale do rzeczy. Przewozy Regionalne, oprócz wzmocnienia kategorii połączeń InterRegio, proponują nową –Regio i wprowadzają także reaktywację ruchu pociągów na wybranych odcinkach. Podejmują także próbę wprowadzenia cyklicznych rozkładów jazdy, bo na wyrost byłoby chyba sformułowanie „wprowadziły”. Ale brawa za tę inicjatywę, tym bardziej, że Koleje Mazowieckie od chyba już dwóch lat dążą do tego, a pożądanych efektów ciągle brakuje.
Nowe połączenia
Największym hitem w nowym rozkładzie jazdy Przewozów Regionalnych może okazać się powrót pociągów na przejście graniczne Jakuszyce –Korenov. Nastąpi to dopiero w wakacje przyszłego roku, ale i tak warto odnotować fakt, iż będzie to powrót kolei na ten szlak po ponad 50 latach. Przewoźnik myśli, uruchamiając to połączenie, głównie o turystach, a także sympatykach skoków narciarskich, którzy będą mogli dotrzeć pociągiem do Harrachova. To nie koniec dobrych informacji dla pasażerów. Dzisiejsza relacja Rzeszów –Kolbuszowa zostanie wydłużona do Stalowej Woli Rozwadów. Już dziś przewoźnik zapowiada, iż pociągiem na tym odcinku będzie można podróżować po promocyjnych cenach i …po zmodernizowanej linii. No i jeszcze Białystok. Tu ukłon w kierunku osób pracujących przy Dworcu Fabrycznym. Od nowego rozkładu zaczną tu docierać pociągi podmiejskie.
Kolejne nowości to: 11 par pociągów na trasie Łódź Kaliska –Zgierz oraz połączenie Poznania z Kamieniem Pomorskim, Kołobrzegiem i Skierniewicami, a także Tczewa z Chojnicami i sezonowo Gdyni z Kościerzyną.
Drugi krok ku poprawie rozkładu jazdy to połączenie niektórych relacji. I tak pociągi będą teraz jeździły bezpośrednio na trasach Dęblin –Chełm/Dorohusk czy Tarnów –Przemyśl, dzięki czemu pasażerowie nie musieli się przesiadać.
Cykliczne rozkłady jazdy zostaną wprowadzone przez Przewozy Regionalne w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie na trasach łączących Bydgoszcz, Toruń oraz Inowrocław pociągi będą kursowały w równych odstępach czasu. W Małopolsce pociągi według takiego plany będą jeździć między Wieliczką a Oświęcimiem i Krakowem a Katowicami. Także na Górnym Śląsku pojawi się ruch cykliczny –na 11 trasach. Na odcinku Katowice –Częstochowa pojawią się nowoczesne pociągi Flirt. Szczegóły na temat nowego rozkładu na Górnym Śląsku można przeczytać
tutaj.
Więcej InterRegio
Od 13 grudnia na tory wyjedzie blisko 100 pociągów InterRegio. Najwięcej z nich, bo co 2 godziny, wyjedzie na trasy Wrocław – Opole – Katowice – Kraków –Rzeszów. Zwiększy się liczba kursów w relacjach z Warszawy do Łodzi, Krakowa i Poznania, z Olsztyna do Poznania i z Krakowa do Łodzi. Nowością będą połączenia kategorii InterRegio łączące Warszawę z Zakopanem, Szczecinem i Świnoujściem, a także Kraków z Poznaniem, Szczecinem i Świnoujściem, Szczecin z Gdynią, Legnicę z Przemyślem. Ich uzupełnieniem będą pociągi kursujące na trasie: Wrocław – Świnoujście, Łódź – Wrocław, Koluszki – Radom, Opole – Kluczbork, Nysa – Brzeg, Bielsko-Biała – Rybnik i Konin –Skierniewice oraz dawne pociągi osobowe, które otrzymają nazwę Regio. Tym samym z rozkładu jazdy zniknie funkcjonujące „od zawsze”określenie „pociąg osobowy”. Zaletą pociągów IntrRegio jest, zdaniem przewoźnika, to, że są one tanie i szybkie, a przede wszystkim stanowią doskonałą odpowiedź na zmieniające się potrzeby rynku.
Łącznie w 2010 rokuplanują uruchomić 3385 pociągów, w tym 3137 regionalnych, 152 międzynarodowe i 96 InterRegio. Dla porównania w tym roku było ich 3030, a w 2008 roku 3291.
Nowa taryfa –nowa RegioKarta
Jak już wspomnieliśmy od 13 grudnia na kolejowych szlakach pojawią się dwie kategorie pociągów –Regio i InterRegio. W związku z tym zmieni się także taryfa Przewozów Regionalnych. Znikną, cieszące się małą popularnością, bilety na przejazd w 1 klasie pociągów regionalnych. Nowa taryfa przewiduje inne, niż dotychczas strefy odległości. Zmieniają się także stawki za przewóz psów i rzeczy. Przewozy Regionalne chwalą się, że są jedynym przewoźnikiem, który od 1 marca 2007 roku nie podnosił cen biletów. W tym czasie PKP Intercity robiły to dwa razy, Koleje Mazowieckie zaś trzykrotnie. Dla stałych klientów Przewozy Regionalne przygotowały Regiokartę –spersonalizowaną kartę, będącą jednocześnie nośnikiem biletów, programu lojalnościowego RAZEM, a przede wszystkim indywidualnych uprawnień do tańszych przejazdów. Jej posiadacze będą mogli zaoszczędzić nawet 30% ceny biletu jednorazowego i 15% biletu miesięcznego. Półroczna karta będzie kosztowała 99 zł, a roczna 169 zł. Przewozy Regionalne planują przy tym wydawanie limitowanych serii tańszych REGIOkart dla określonych grup klientów. Co ważne, REGIOkarta będzie honorowana przez innych regionalnych przewoźników: Arriva PCC i Koleje Dolnośląskie, dzięki czemu klient otrzyma produkt atrakcyjny nie tylko cenowo, ale i pod kątem integracji sieci kolejowej.
Traxx w Przewozach Regionalnych
I wreszcie na koniec Przewozy Regionalne zaprezentowały lokomotywę TRAXX F140 MS, wyprodukowaną przez Bombardiera. Testy tej najnowocześniejszej we flocie przewoźnika maszyny właśnie się rozpoczęły. Lokomotywa została udostępniona przez Railpool. Do 13 grudnia będzie można ją spotkać z pociągiem InterRegio Brda relacji Bydgoszcz –Warszawa Wschodnia –Bydgoszcz. – Średni wiek eksploatowanych w Polsce lokomotyw to ok. 30 lat. Przewozy Regionalne stawiają natomiast na nowoczesność, a tym samym na ergonomiczne i ekonomiczne rozwiązania. Właśnie takim innowacyjnym rozwiązaniem będzie wykorzystanie nowych lokomotyw Bombardier TRAXX –mówi Tomasz Moraczewski, prezes Przewozów Regionalnych. Docelowo przewoźnik chce leasingować 10 takich lokomotyw. Wraz ze zmodernizowanymi wagonami maszyny te mają obsługiwać pociągi na trasach Toruń –Poznań, Toruń –Bydgoszcz oraz Bydgoszcz –Warszawa. TRAXX to lokomotywa ekonomiczna i niezawodna –twierdzi szef Przewozów Regionalnych. Jej maksymalna prędkość to 140 km/h. To początek sukcesywnej modernizacji taboru, którą przewoźnik zapowiadał już na poprzedniej konferencji prasowej. Pierwsza jaskółka już jest. Czy będą następne? Czas, jak zwykle, przyniesie odpowiedź.