Nowy rozkład jazdy PR 2009-10 w Małopolsce

inforail
15.12.2009 16:52
Na terenie województwa małopolskiego „Przewozy Regionalne”spółka z o.o. uruchamiają pociągi:
  •  dofinansowywane przez Samorząd Województwa Małopolskiego, w tym pociągi regionalne osobowe zatrzymujące się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych, zatrzymujące się tylko na wyznaczonych stacjach i przystankach osobowych oraz w taryfie specjalnej kursujące w relacji Kraków Główny –Kraków Balice (MPL) –Kraków Główny,
  •  niedofinansowywane przez Samorząd Województwa Małopolskiego, w tym pociągi InterRegio oraz kursujące w ruchu międzynarodowym i przygranicznym.
Spotkanie generacji na dworcu Kraków Główny. Fot. R. Piech
Rozkład jazdy pociągów regionalnych osobowych dofinansowywanych został ułożony wspólnie z Samorządem –ustawowym organizatorem ruchu regionalnych pociągów pasażerskich –na bazie rozkładu jazdy 2008/2009. Dzięki racjonalnemu podejściu do tworzenia rozkładu jazdy 2009/2010 oraz poczynionymi w nim oszczędnościami (dotyczącymi między innymi dostosowania taboru na poszczególnych liniach do faktycznych potrzeb przewozowych, efektywniejszego wykorzystania: taboru, drużyn trakcyjnych, drużyn konduktorskich) wprowadzono do niniejszej oferty nowe rozwiązania, które wynikały z niezbędnych potrzeb usprawnienia komunikacji sygnalizowane w licznych wystąpieniach. Opracowana oferta w optymalny sposób zabezpiecza podstawowe potrzeby przewozowe występujące na terenie województwa małopolskiego, zarówno w codziennych dowozach i odwozach pracowniczo –szkolnych i akademickich, jak również w dojazdach do centrów administracyjnych, handlowych, ośrodków medycznych, turystycznych i innych. Zapewnia ona podróżnym dogodność przemieszczania się w dowolnie wybranych kierunkach z uwagi na możliwość skomunikowań pociągów na stacjach węzłowych. Przyjęte rozwiązania przyczyniły się do uatrakcyjnienia oferty, co miejmy nadzieję przełoży się na wzrost zainteresowania naszą ofertą. Większość połączeń stanowi kontynuacjęsprawdzonej obecnej edycji rozkładu jazdy.
W nowej ofercie przewozowej na terenie Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie przewidziano kursowanie:
348 pociągów regionalnych osobowych dofinansowywanych przez Samorząd Województwa Małopolskiego,
47 pociągów osobowych niedofinansowywane przez Samorząd Województwa Małopolskiego, w tym:
39 pociągów stanowiących ofertę InterRegio. Dzięki wzrostowi ilości pociągów tej kategorii będą one kursowały, co 2 godziny na trasie Wrocław –Opole – Katowice –Kraków –Rzeszów. Częściej się będą również pojawiały na trasie Kraków –Warszawa i Kraków Łódź. Nowe pociągi InterRegio połączą Warszawę z Zakopanem, a także Kraków z Poznaniem, Szczecinem i Świnoujściem.
Pociąg do Zakopanego. Fot. P. Piech
4 pociągi w ruchu międzynarodowym osobowym, w tym:
  •  2 pociągi „Skalnica”rel. Kraków Gł. odj. godz.7.35 –Żylina –Kraków Gł. przyj. godz. 21.39 –stałego kursowania, – będą kursowały przez Katowice (dotychczas przez Oświęcim). Dzięki tak przyjętym ustaleniom granicznym, zgodnie, z którymi pociąg „Skalnica”wszedł rozkładem jazdy w trasę dotychczas kursującego o tej porze pociągu „Wanda”- zyskaliśmy nowe szybkie połączenie z Katowicami poprzez przesunięcie rozkładu jazdy dla pociągu „Wanda”z godz. 7.40 na godz. 6.45.
  •  2 pociągi rel. Kraków Gł. odj. godz. 14.54 –Bohumin –Kraków Gł. przyj. Godz. 10.07 –stałego kursowania, – będą kursowały przez Oświęcim.
4 pociągi w ruchu przygranicznym, rel. Krynica –Plavec –Krynica –kursujące w okresie wakacji zimowych i letnich.
Ogółem na terenie województwa małopolskiego będzie kursowało 395 pociągów osobowych.
Większość pociągów regionalnych osobowych objętych dofinansowywaniem przez Samorząd Województwa Małopolskiego kursować będzie bez większych zmian w porównaniu do rozkładu jazdy 2008/2009. Niemniej jednak biorąc pod uwagę wnioski i sugestie podróżnych, sąsiednich Zakładów oraz w celu uzyskania lepszego wyniku finansowego dokonano zmian w godzinach kursowania niektórych pociągów. Zmian godzin dokonano między innymi na odcinkach: Kraków –Katowice –Kraków, Wadowice –Bielsko Biała –Wadowice, Katowice –Kielce –Katowice, Oświęcim –Kraków –Wieliczka –Oświęcim.
Oprócz ww. wprowadzone zmiany dotyczą przede wszystkim: uruchomienia nowych pociągów, połączenia relacji, wydłużenia relacji, skrócenia relacji, wydłużenia składów i terminów kursowania, skrócenia składów i terminów kursowania między innymi na liniach: Kraków –Katowice –Kraków, Kraków –Tarnów –Kraków, Kraków –Zakopane –Kraków, Kraków –Krynica –Kraków, Oświęcim –Wieliczka Rynek –Oświęcim –Wieliczka Rynek, Sucha Beskidzka –Żywiec –Sucha Beskidzka, Kraków –Kozłów –Kraków.
EN57 to nadal typowy widok na dworcu w Krakowie. Fot. R. Piech
W segmencie ruchu regionalnego osobowego dofinansowywanego przez samorząd
nowe połączenia

1. poc. nr 4234 rel. Katowice odj. godz. 9.15 –Tunel przyj. godz. 11.14 – będzie kursował codziennie,
2. poc. nr 43920 rel. Katowice odj. godz. 16.49 –Olkusz przyj. godz. 18.02 – będzie kursował w (D) oprócz wakacji,
3. poc. nr 2431 rel. Kielce odj. godz. 10.12 –Katowice przyj. godz. 13.35 –będzie kursował codziennie,
4. poc. nr 34921 rel. Olkusz odj. godz. 20.08 –Katowice przyj. godz. 21.l22 – będzie kursował w (D) oprócz wakacji,
5. poc. nr 30412/3 rel. Kraków Gł. odj. godz. 15.46 –Oświęcim przyj. godz. 17.21 – będzie kursował w (D),
6. poc. nr 43322 rel. Czechowice Dz. odj. godz. 5.34 – Oświęcim przyj. godz. 6.11 – będzie kursował codziennie,
7. poc. nr 43330 rel. Czechowice odj. godz. 13.32 – Oświęcim przyj. godz. 14.09 –będzie kursował codziennie,
8. poc. nr 34327 rel. Oświęcim odj. godz. 7.46 –Czechowice Dz. przyj. godz. 8.24 – będzie kursował w (D),
9. poc. nr 34339 rel. Oświęcim odj. godz. 18.30 –Czechowice Dz. przyj. godz. 19.07 – będzie kursował w (D),
10. poc. nr 34027 rel. Oświęcim odj. godz. 10.05 –Katowice przyj. godz. 11.03 – będzie kursował w (D) oprócz wakacji,
11. poc. nr 34029 rel. Oświęcim odj. godz. 12.14 –Katowice przyj. godz. 13.12 – będzie kursował codziennie,
12. poc. nr 34031 rel. Oświęcim odj. godz. 14.02 –Katowice przyj. godz. 15.01 – będzie kursował w (D) oprócz wakacji,
13. poc. nr 43024 rel. Katowice odj. godz. 11.38 –Oświęcim przyj. godz. 12.29 – będzie kursował codziennie,
14. poc. nr 43026 rel. Katowice odj. godz. 12.38 –Oświęcim przyj. godz. 13.33 – będzie kursował w (D) oprócz wakacji,
15. poc. nr 43032 rel. Katowice odj. godz. 16.35 –Oświęcim przyj. godz. 17.26 – będzie kursował codziennie,
16. poc. nr 34241 rel. Kraków Gł. odj. godz. 17.30 –Bielsko Biała przyj. godz. 20.21 – będzie kursował w (5) oprócz wakacji,
17. poc. nr 43240 rel. Bielsko Biała odj. godz. 18.08 –Kraków Gł. przyj. godz. 20.27 – będzie kursował w (7) oprócz wakacji,
18. poc. nr 34439 rel. Wadowice. odj. godz. 9.25 –Bielsko Biała przyj. godz. 10.36 – będzie kursował w (D) oprócz wakacji,
19. poc. nr 34443 rel. Wadowice. odj. godz. 17.14 –Bielsko Biała przyj. godz. 18.26 – będzie kursował w (D) oprócz wakacji,
20. poc. nr 43432 rel. Bielsko Biała odj. godz. 8.02 –Wadowice przyj. godz. 9.18 – będzie kursował codziennie,
21. poc. nr 43442 rel. Bielsko Biała odj. godz. 16.42 –Wadowice przyj. godz. 18.02 – będzie kursował codziennie,
Pociągi do lotniska w Balicach cieszą się dużą popularnością. Fot. R. Piech
Cykliczny rozkład jazdy pociągów
Kontynuujemy cykliczny rozkład jazdy w ofercie 70-ciu pociągów rel. Kraków Główny –Kraków Balice (M.P.L.) –Kraków Główny, w której to ofercie – w godzinach szczytu przewozowego pociągi kursują w cyklach, co pół godziny, i tak: odjazdy ze stacji Kraków Główny –odbywają się o pełnej godzinie i 30 minut po godzinie, np. „7.00, 7.30”, odjazdy z przystanku osobowego Kraków Balice (MPL) –odbywają się 24 minut po godzinie i 6 minut przed godziną, np. „16.24, 16.54”(z dwoma odstępstwami, tj. o godz. 21.27 i godz. 22.29)
Cykliczny rozkład jazdy wprowadzono na trasie: Oświęcim – Kraków Główny –Wieliczka Rynek – Oświęcim –pociągi kursują w cyklach (z niewielkimi odstępstwami), w godzinach szczytu średnio, co 1 godzinę. Równy takt godzinowy starano się zachować na ciągu komunikacyjnym Katowice –Kraków –Tarnów –Rzeszów oraz na linii nr 8 Kraków –Kielce – Kraków.
W nowym rozkładzie jazdy do obsługi pociągów regionalnych przeznaczono 11 autobusów szynowych. Autobusy szynowe zaplanowano do obsługi relacji do: Balic, Wieliczki, Oświęcimia przez Spytkowice, Sucha –Żywiec oraz mało frekwencyjnych połączeń do Kozłowa, Sędziszowa.
MZPR posiada 14 składów EN57 SPOT. Fot. R. Piech
Oprócz wymienionego wyżej taboru do obsługi wielu połączeń na terenie województwa małopolskiego przeznaczono 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN 57 zmodernizowanych w ramach środków projektu SPOT/1.1.2/99/04. Zmodernizowane zespoły trakcyjne będą obsługiwały większą ilość połączeń w relacjach: Kraków Gł. –Tarnów/Rzeszów –Kraków Gł., Kraków –Kielce – Kraków oraz Kraków Gł. –Katowice –Kraków Gł..