Nowy rozkład jazdy pociągów Przewozów Regionalnych

inforail
07.12.2010 09:32
Nowe bezpośrednie relacje, zwiększenie liczby pociągów na najpopularniejszych trasach, więcej połączeń obsługiwanych nowoczesnymi autobusami szynowymi –to najważniejsze zmiany, które przyniesie nowy rozkład jazdy 2010/2011 w segmencie pociągów REGIO.
REGIO
Kilkadziesiąt nowych pociągów na niemalże wszystkich trasach wybiegających z Poznania usprawni transport w regionie, tworząc spójny system połączeń kolejowych w aglomeracji poznańskiej.
Kilkadziesiąt nowych pociągów na niemalże wszystkich trasach wybiegających z Poznania usprawni transport w regionie, tworząc spójny system połączeń kolejowych w aglomeracji poznańskiej. Popularny pociąg „Kamieńczyk”, zapewniający dogodny dojazd z Poznania do Jeleniej Góry, będzie kursował w wydłużonej relacji z Gniezna, natomiast studencki pociąg „Koziołek”wyjeżdżający z Poznania w piątki, a powracający w niedzielę zapewni tanie i wygodnie połączenie z Częstochową. Pojawi się także nowy pociąg ze Skierniewic do Zbąszynka przez Konin i Poznań. Dwa szybkie i tanie połączenia REGIO do Poznania, bez konieczności przesiadki w Krzyżu, to nowa oferta skierowana dla mieszkańców Kostrzyna i Gorzowa Wielkopolskiego.
Po rocznej przerwie Przewozy Regionalne powracają na trasę z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego, zwiększając liczbę pociągów z sześciu do dziesięciu! Więcej pociągów wyjedzie z Wrocławia w kierunku: Kłodzka, Wołowa, Legnicy, Ostrowa Wielkopolskiego, Krotoszyna, Opola i Kluczborka. Krócej potrwa podróż ze stolicy Dolnego Śląska do Wałbrzycha (o 15 minut) i Legnicy (o 10 minut). Opolszczyzna otrzyma nowe połączenia Kluczborka i Opola z Wrocławiem. Zwiększy się także liczba bezpośrednich pociągów z Opola do Tarnowskich Gór (z trzech do czterech) oraz z Kluczborka do Nysy (z jednego do dwóch).
„Resovia”i „Korona”to nowe pociągi, które połączą Lublin z Rzeszowem bez konieczności przesiadki w Stalowej Woli. W obu kierunkach pociągi wyruszą w dogodnych godzinach –rano i po południu. Pociągi REGIO „Kresy”i „Polesie”połączą przygraniczne stacje Terespol i Dorohusk z Chełmem i Białą Podlaską, więcej pociągów będzie na trasie Dęblin –Łuków. Bezpośrednio dwoma pociągami w ciągu dnia dotrą również podróżni z Rzeszowa do Zagórza, będącego znakomita bazą wypadową w Bieszczady.
W województwach śląskim i małopolskim wprowadzono ruch cykliczny poprawiający czytelność rozkładu jazdy i łatwiejsze jego zapamiętywanie. Na przykład pomiędzy Katowicami i Rybnikiem pociągi niemalże przez cały dzień będą kursowały co godzinę. Zwiększy się także liczba przyspieszonych pociągów REGIO na trasie Katowice –Częstochowa.
Jeszcze więcej nowoczesnego taboru pojawi się na trasach z Gdyni do Kościerzyny i Helu;trzy nowe pociągi połączą Starogard Gdański z Tczewem. Pasażerom korzystającym dotychczas z pociągu interREGIO „Słowiniec”zaoferujemy jeszcze tańszy i kursujący codziennie pociąg REGIO „Radew”ze Słupska do Poznania. Zakupy nowego taboru –nowoczesnych i pojemnych szynobusów –pozwoliły także na uruchomienie większej liczby bezpośrednich pociągów relacji Szczecin –Goleniów –Gryfice –Kołobrzeg –Koszalin. Pociąg REGIO „Sztorm”łączący Szczecin ze Słupskiem w sezonie letnim umożliwi dojazd wprost do nadmorskiej Ustki.
Mieszkańcom województwa świętokrzyskiego nowy rozkład przyniesie dodatkowy pociąg z Częstochowy do Włoszczowy, a podróżujących na trasie Skarżysko-Kamienna –Ostrowiec Świętokrzyski czeka miła niespodzianka: skrócenie czasu przejazdu średnio o około 25 min.
InterREGIO
interREGIO wjeżdża do Lublina, Łukowa, Stalowej Woli, Bolesławca i Zielonej Góry
interREGIO wjeżdża do Lublina, Łukowa, Stalowej Woli, Bolesławca i Zielonej Góry. Bezpośrednie tanie pociągi z Gdyni do Warszawy i Katowic. Poprawia się standard podróżowania m.in. między Warszawą a Krakowem. To najważniejsze zmiany w ofercie interREGIO na rok 2011.
Pierwsze interREGIO dotrą na Lubelszczyznę. „Bolko”będzie kursował codziennie z Lublina do Wrocławia przez Radom, Kielce i Katowice. Natomiast weekendowy IR „Skrzyczne”pozwoli bezpośrednio dotrzeć z Łukowa do Bielska-Białej przez Warszawę i Katowice. Również w weekendy do Bielska-Białej będzie dojeżdżał IR „Adam Mickiewicz”z Poznania. Do sieci szybkich i tanich połączeń interREGIO włączone zostają także: Bolesławiec z codziennym pociągiem „Łużyce”do Przemyśla oraz Zielona Góra z IR „Ślązak”do Krakowa. Mieszkańców rejonu Stalowej Woli ucieszą dwa nowe połączenia interREGIO –z Poznaniem przez Kraków, Katowice, Wrocław, Opole („Wielkopolanin”) i z Gliwicami („San”).
Tani pociąg interREGIO „Pomorze”od nowego rozkładu jazdy zacznie kursować między Warszawą a Trójmiastem. Z uwagi na modernizację głównej linii kolejowej przez Działdowo, będzie on jeździł przez Kutno, Włocławek, Toruń i Iławę, zapewniając bezpośrednie połączenie między tymi miastami. Z kolei „Brda”codziennie dojeżdżająca ze stolicy Polski do Bydgoszczy, w weekendy będzie docierać do Piły. W czasie wzmożonych przewozów, np. w święta, wakacje i tzw. długie weekendy będzie uruchamiany nowy sezonowy pociąg IR „Bursztyn”z Katowic do Gdyni przez Częstochowę, Zduńską Wolę, Inowrocław i Bydgoszcz.
Ze względu na spore różnice w zainteresowaniu podróżnych poszczególnymi kursami w różne dni tygodnia, niektóre pociągi w pełnej relacji będą jeździły tylko w wybrane dni, np. w weekendy. Pozwoli to optymalnie wykorzystywać tabor wysyłając go w konkretne dni tam, gdzie jest najbardziej potrzebny. Dzięki temu powinien poprawić się standard podróżowania na najpopularniejszych trasach, m.in. Warszawa –Kraków czy Poznań –Toruń –Olsztyn. Liczba pociągów pozostanie na podobnym poziomie, ale prawie wszystkie składy Przewozów Regionalnych kursujące tamtędy będą zestawiane z bardziej pojemnych i wygodnych wagonów. Na trasie Warszawa –Poznań –Szczecin do REGIOekspresu „Mewa”(wyróżniającego się możliwością rezerwacji miejsc w nowoczesnych bezprzedziałowych wagonach m.in. z klimatyzacją i internetem na pokładzie) dołączy RE „Mazowsze”.Ze względu na ograniczoną przepustowość dalekobieżnej linii średnicowej w stolicy niektóre pociągi interREGIO będą kursowały przez Warszawę Śródmieście. O tym, że nie będą one przejeżdżały przez Dworzec Centralny, warto pamiętać korzystając z internetowych wyszukiwarek połączeń.
Pociągi międzynarodowe
W nowym rozkładzie zaoferujemy nie tylko krótkie, lokalne relacje, ale także bezpośrednie pociągi łączące większe miasta w Polsce i zagranicą, będące jednocześnie dogodnymi miejscami przesiadkowymi.
Pociągami przygranicznymi Przewozów Regionalnych z Polski do Niemiec, Czech, na Słowację i Białoruś. W nowym rozkładzie zaoferujemy nie tylko krótkie, lokalne relacje, ale także bezpośrednie pociągi łączące większe miasta w Polsce i zagranicą, będące jednocześnie dogodnymi miejscami przesiadkowymi.
Wiele korzystnych zmian czeka na podróżujących do Czech. Bezpośredni pociąg z Wrocławia zapewni dogodne połączenie Dolnego Śląska i Opolszczyzny z Bohuminem. Kursujący dotychczas pociąg z Krakowa do Bohumina pojedzie nową trasą, zapewniając mieszkańcom Wadowic, Andrychowa, Bielska-Białej i Czechowic-Dziedzic bezpośredni dojazd do naszych południowych sąsiadów. W rejonie polskich i czeskich Sudetów oraz Kotliny Kłodzkiej turyści i narciarze otrzymają kilka szybkich i bezpośrednich połączeń. Nowe pociągi z Wrocławia pojadą do Trutnowa i Ujścia nad Orlicą, z Kłodzka do Czeskiej Trzebowej i Pardubic, a z Jeleniej Góry do Harrachowa i Korzenowa. Te ostatnie ucieszą najbardziej fanów Adama Małysza, którzy wygodnymi szynobusami będą mogli dojechać na konkurs skoków narciarskich.
Z nowymi relacjami spotkają się też pasażerowie udający się do Niemiec. Nowe codzienne pociągi połączą Szczecin z Berlinem, Poznań z Frankfurtem nad Odrą oraz Legnicę z łużyckim Forstem. Liczba pociągów REGIO przejeżdżających przez to ostatnie przejście graniczne wzrośnie z czterech do sześciu.
Nowy pociąg połączy południowe Podlasie z białoruskim Brześciem. W związku z planowanym zmniejszeniem restrykcji w małym ruchu granicznym pomiędzy Polską a Białorusią, zamiast z dotychczasowych czterech, mieszkańcy i turyści będą mogli skorzystać z sześciu pociągów dziennie.