Nowy rozkład jazdy PKP PR 2007/2008

inforail
30.11.2007 14:51
Fot. PKP PR
 
 
Informacje ogólne
PKP Przewozy Regionalne –jesteśmy największym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w kraju. Pod naszym szyldem kursują pociągi regionalne (na obszarze 15 województw), dalekobieżne pospieszne (łączące największe miasta i regiony w kraju) oraz pociągi międzynarodowe, w tym w ruchu przygranicznym.
 
W rozkładzie jazdy 2007/ 2008 w całym kraju na kolejowe trasy wyruszy:
●3159 pociągów regionalnych,
● 349 pociągów dalekobieżnych pospiesznych krajowych,
●180 pociągów międzynarodowych, w tym 154 w komunikacji przygranicznej.
 
Tworząc rozkład jazdy pociągów, sugerowaliśmy się opiniami naszych pasażerów, które docierały do nas poprzez Internet i pocztą tradycyjną. Korzystaliśmy również z pomocy niezależnych ośrodków badawczych i stowarzyszeń. Siatkę połączeń regionalnych układaliśmy wspólnie z samorządami województw. Zgodnie z Ustawą o transporcie kolejowym, pociągi regionalne są dotowane przez samorządy województw, zaś pociągi dalekobieżne pospieszne (międzywojewódzkie) finansuje budżet państwa.
 
Pociągi PKP PR cieszą się rosnącą popularnością. Fot. PKP PR
Pociągi dalekobieżne
W nowym rozkładzie jazdy kursować będzie 349 pociągów dalekobieżnych pospiesznych (międzywojewódzkich) krajowych, 180 międzynarodowych, w tym 154 w komunikacji przygranicznej.
Nowe pociągi do Warszawy poprawią dojazd z wielu regionów w kraju. „Branicki”będzie ostatnim z czterech porannych kursów z Białegostoku i sprawi, że między godziną 5.05
a 8.05 pociągi w tym kierunku będą odjeżdżały cyklicznie co godzinę (powroty z Warszawy analogicznie między 15.20 a 18.20). Między Krakowem i Warszawą, w określonych porach dnia, takt wyniesie 2 godziny. Do południa z Grodu Kraka właśnie co 2 godziny wyjeżdżać będą kolejne składy , a stanie się to możliwe dzięki nowemu pociągowi „Kazimierz Wielki”.
Z powrotem cykliczne połączenia zaplanowaliśmy między 10.50 a 16.50. Rano najkrótszą trasą z Opola do stolicy przez Częstochowę wyruszy „Mała Panew”. Z kolei poranny pociąg
z Poznania zahaczy o województwo kujawsko –pomorskie, dzięki czemu bez przesiadki
do Warszawy będą mogli dojeżdżać mieszkańcy Gniezna i Inowrocławia. W Toruniu dołączane będą bezpośrednie wagony z Grudziądza. To ostatnie miasto otrzyma też pociągi do Wrocławia („Wrocławianin”) i Krakowa („Warmia”). Inne nowości to: „Widawa”Łódź Kal. –Wrocław Gł. oraz popołudniowy pospieszny rel. Kraków Gł. –Wrocław Gł. Nie tylko na białe szaleństwo, jak nazwa wskazuje i nie tylko podróżnych z Wielkopolski do Zakopanego, zabierze „Narciarz”. Z Ostrowa Wielkopolskiego skręci do Łodzi, a tam do Tomaszowa Mazowieckiego.
Zmienione relacje. „Kormoran”z Olsztyna zamiast do Raciborza będzie kursował
do Wrocławia. Natomiast w Raciborzu, a nie w Gliwicach, pojawi się „Hutnik”. Pociąg „Wiking”ze Szczecina zamiast do Szklarskiej Poręby dojedzie do Bielska-Białej. W sezonie „Cisy”z Warszawy zamiast do Chełma dojadą do roztoczańskiego Bełżca. Część pociągów w nowym rozkładzie będzie się składała z wagonów zmierzających do różnych miast, odczepianych po drodze. Np. pociąg „Stoczniowiec”, kursujący dotąd z Katowic tylko
do Gdyni, będzie miał teraz także wagony do Chojnic. Podobne połączenie bez przesiadki zafundujemy pasażerom chcącym się dostać z terenu Podkarpacia do Legnicy i Zgorzelca;będą oni mogli skorzystać z pociągu „Ślązak”relacji Przemyśl –Zielona Góra.
Sporo pociągów będzie miało wydłużone relacje. Lublin ze Szczecinem połączą dodatkowo dzienny „Portowiec”i nocny „Wieniawski”(dodatkowo z wagonami z Kielc), z kolei „Kujawiak”połączy Lublin z Gdynią, „Kopernik”–Warszawę ze Szczecinem i Kostrzynem, „Konopnicka”–Łódź z Białymstokiem i Suwałkami, „San”–Przemyśl i Zamość z Bydgoszczą, „Hetman”–Zamość z Gorzowem Wlkp., „Antoni Blank”–Olsztyn z Kielcami, „Merkury”–Katowice
ze Szczecinem, „Bosman”–Zakopane ze Świnoujściem, „Mamry”–Wrocław z Suwałkami,
a „Albatros”–Malbork ze Szczecinem. Mieszkańcy Podbeskidzia pracujący w stolicy ucieszą się z wydłużonego w piątkowe wieczory do Bielska-Białej pociągu „Kmicic”(z powrotem
w poniedziałkowe poranki). W sezonie letnim warszawiacy będą mogli skorzystać
z bezpośredniego połączenia z Mikołajkami pociągiem „Mazury”.
Niektóre pociągi pojadą zmienionymi trasami. „Niegocin”z Wrocławia do Ełku zamiast przez Poznań pojedzie przez Łódź. Tędy z kolei będzie przejeżdżał „Jaćwing”z Wrocławia do Suwałk. Przez Toruń przestaną kursować „Niemen”Białystok –Bydgoszcz i „Doker”Gdynia –Katowice;oba pociągi zostaną skierowane przez Inowrocław. „Mieszko”z Poznania do Gdyni zabierze podróżnych z Wrześni. „Włókniarz”z Łodzi do Szczecina zamiast przez Ostrów Wlkp. pojedzie przez Kutno i Wrześnię. „Reymont”relacji Łódź –Kraków pomknie przez Tomaszów Mazowiecki i Centralną Magistralę Kolejową. Sezonowy pociąg Bielsko-Biała –Kołobrzeg w tym rozkładzie pojedzie krótszą trasą przez Poznań
i Piłę. We Wrocławiu będzie miał doczepione wagony do Łeby. Z kolei jeżdżące latem i zimą wagony z Przemyśla do Jeleniej Góry zamiast przez Kłodzko pojadą przez Wrocław. Wakacyjny pociąg z Krakowa i Katowic do Ustki pojedzie od Częstochowy do Bydgoszczy przez Zduńską Wolę i Inowrocław.
W połączeniach międzynarodowych nowością będzie „Bachus”, który oprócz dotychczasowej relacji Gdynia –Zielona Góra, będzie miał wagony do Frankfurtu nad Odrą. Nowe połączenia Żagań –Cottbus i Zielona Góra –Frankfurt nad Odrą ułatwią dojazd
z województwa lubuskiego do Berlina. Dobrą wiadomością dla Ślązaków jest popołudniowy pociąg z Katowic do Ostrawy, tym razem przez Pszczynę. Do 3 par pociągów wzrośnie liczba kursów między Krynicą a słowackim Plavec. Wybierającym się w dalszą podróż zaoferujemy pociąg „Cracovia”, który dotrze aż do węgierskiej Lokoshazy. Do pociągu „Jadwiga”, jadącego przez świętokrzyskie, dołączany będzie wagon relacji Kraków –Moskwa. Latem Polska uzyska bezpośrednie połączenie z Irkuckiem;podróżny wsiądzie
do pociągu w Warszawie w środę wieczorem, a do celu dotrze po 5-dniowej wyprawie.
 
PKP PR wzbogaciły się o 75 zmodernizowanych zespołów EN57. Fot. PKP PR
Pociągi regionalne
W nowym rozkładzie jazdy, w całym kraju będzie kursować 3159 pociągów regionalnych.
Podpisanie 5-letniej umowy między samorządem województwa śląskiego i PKP Przewozy Regionalne już w pierwszych miesiącach przełoży się na znaczącą poprawę oferty.
134 dodatkowe pociągi na dwóch reaktywowanych trasach: Bytom –Gliwice (od 31.01.2008) oraz Katowice –Tychy Miasto (od 1.09.2008). Ponadto na najważniejszych ciągach komunikacyjnych wprowadzimy przyjazny dla pasażera cykliczny rozkład jazdy. Dodatkowym atutem będzie 16 pociągów kategorii RegioPlus.
Więcej pociągów kursujących dużą częstotliwością między Toruniem i Bydgoszczą
to zapowiedź wzrostu znaczenia kolejowego połączenia nazwanego  BiTCity. W godzinach szczytów przewozowych odjazdy co 30 –45 minut, a większość pociągów dojeżdżać będzie do Torunia Wschodniego, co przybliży kolej do miasta. Od nowego roku wprowadzony zostanie też wspólny bilet na kolej i komunikację miejską Torunia i Bydgoszczy. Do tego dojdzie nowy bezpośredni pociąg z Olsztyna do Bydgoszczy oraz kolejny w relacji Toruń Główny –Łódź Kaliska.
Na Dolnym Śląsku wznowienie ruchu na liniach: Legnica –Lubin Górniczy i Lwówek Śląski –Zebrzydowa. Dzięki temu bez przesiadek będzie można dojechać z Lubina do Wrocławia oraz z Bolesławca do Jeleniej Góry. Zaproponujemy też bezpośrednie połączenia Szklarskiej Poręby i Kudowy Zdrój ze stolicą regionu i z Poznaniem, niezależne od sezonowych pociągów dalekobieżnych.
Aglomeracja szczecińska wypełniona pociągami. Cykliczny ruch pociągów i więcej kursów na trasach do: Stargardu Szczecińskiego, Goleniowa i Gryfina. Wśród nowości m.in. nowe bezpośrednie połączenia Szczecina ze Słupskiem, Krzyżem, Zieloną Górą, przyspieszone
3 pary do Świnoujścia, a także ze Szczecinka do Kołobrzegu i szynobusem do Runowa Pomorskiego.
Reaktywacja linii Międzyrzec –Rzepin, uruchomienie dwóch bezpośrednich połączeń Zielona Góra –Jelenia Góra i jeszcze jednego z Zielonej Góry do Szczecina, podwojenie liczby pociągów osobowych na liniach z Tuplic do Żar i Legnicy –to dobre wieści
z województwa lubuskiego.
Pomorze –„Albatros”ze Szczecina wydłużony do Malborka, więcej pociągów między Piłą
i Chojnicami, bezpośrednie połączenie Chojnic ze Słupskiem. Wielkopolska –bez przesiadek nowymi pociągami z Poznania do Legnicy i Kudowy Zdrój oraz Konina z Łodzią. Lubelszczyzna –wprowadzenie cyklicznego rozkładu i dodatkowe kursy na najważniejszej linii Lublin –Chełm. Małopolska –14 zmodernizowanych „ezetów”i 12 szynobusów
(te drugie wyjadą na nową trasę Sucha Beskidzka –Żywiec) we flocie pojazdów regionalnych na rok 2008. Podlasie –więcej kursów i cykliczny rozkład na odcinku Małkinia –Białystok. Opolszczyzna –autobus szynowy w nowej relacji Namysłów –Opole.
 
Warszawa
Nowe pociągi z Warszawy poprawią dojazd do wielu regionów w kraju. „Branicki”wypełni lukę w popołudniowym takcie na linii białostockiej i sprawi, że między godziną 15.20 a 18.20 pociągi w tym kierunku będą odjeżdżały cyklicznie co godzinę. Z kolei na trasie do Krakowa między 10.50 a 16.50 pociągi PKP Przewozy Regionalne będą odjeżdżały co 2 godziny, w tym nowy „Kazimierz Wielki”. Inny nasz nowy pociąg „Mała Panew”pojedzie
do Opola najkrótszą trasą przez Częstochowę.
Uruchamiamy też pociągi do Poznania i Grudziądza, który po drodze dotrze
do wymienionych wcześniej stacji. Do Grudziądza będzie można też dojechać dzięki bezpośrednim wagonom w pociągu pospiesznym „Warmia”relacji Kraków –Olsztyn. Natomiast kolejne połączenie z Inowrocławiem powstanie, dzięki skierowaniu pociągu „Niemen”z Białegostoku do Bydgoszczy przez fragment magistrali węglowej, a nie jak do tej pory przez Toruń.
Z Warszawy w Polskę. W wakacje warszawiacy będą mogli dojechać pociągiem „Mazury”do samych Mikołajek, a już od wiosny „Cisy”zaczną kursować do roztoczańskiego Bełżca. Całoroczny „Chełmianin”do Chełma będzie rozpoczynał jazdę od Warszawy Zachodniej,
a na odcinku od Lublina będzie pociągiem osobowym. „Kopernik”już w grudniu dotrze
do Szczecina i Kostrzyna. Dobra wiadomość dla pochodzących z Podbeskidzia
a pracujących w stolicy. Pociąg „Kmicic”w piątkowe popołudnia pozwoli im powrócić do Bielska-Białej bez konieczności przesiadania się w Częstochowie. Po weekendowym wypoczynku będą oni mogli wrócić do Warszawy w poniedziałkowy poranek. „Mazowsze”będzie kursowało w relacji Warszawa Wschodnia –Kutno, przy czym na znajdującym się
w województwie łódzkim odcinku Łowicz –Kutno, pociąg pojedzie jako osobowy. Dzięki temu wysiadający w mniejszych miejscowościach będą mieli bezpośrednie połączenie ze stolicy, bez uciążliwości związanych z przesiadką w Łowiczu.
Kilka pociągów przejeżdżających przez stolicę pojedzie w nowych relacjach: „Portowiec”z Lublina do Szczecina i Gorzowa Wlkp., „Kujawiak”z Lublina do Bydgoszczy (część wagonów w relacji do Gdyni), „San”z Przemyśla i Zamościa do Bydgoszczy, „Konopnicka”z Białegostoku do Łodzi Fabrycznej, „Antoni Blank”z Olsztyna do Kielc, „Koromoran”z Olsztyna do Wrocławia, „Hutnik”z Raciborza do Olsztyna.
W kilku przypadkach zmienią się trasy przejazdu pociągów. Dzięki temu do dyspozycji podróżnych w Warszawie dwa razy w tygodniu (na początek i koniec weekendu) będzie pociąg nocny „Wieniawski”z Lublina do Szczecina. Codzienny „Jaćwing”z Suwałk
do Wrocławia zamiast przez Częstochowę i Opole pojedzie przez Łódź i Ostrów Wlkp.
Szczegółowe rozkłądy jazdy można znaleźć pod adresem: http://www.pr.pkp.pl/,informacje-biezace,s,0,552.html
 
Poprawiamy wynik finansowy
PKP PR po raz pierwszy jest na plusie. Fot. PKP PR
Po raz pierwszy w swojej 6- letniej historii spółka PKP Przewozy Regionalne
nie przyniesie straty – wynik finansowy zostanie zbilansowany. W porównaniu
z poprzednim rokiem poprawi się aż o 142 mln zł.
 
Wynik ten osiągnęliśmy dzięki:
 
●bardziej efektywnemu wykorzystaniu potencjału przewozowego spółki,
●większemu zaangażowaniu samorządów województw w pokrywaniu deficytu,
  generowanego przez pociągi regionalne,
●zwrotowi z Funduszu Kolejowego zaległej kwoty utraconych przychodów z tytułu
  honorowania ulg ustawowych w latach 2002- 2003,
●wzrostowi przychodów ze sprzedaży biletów w związku ze wzrostem liczby
   podróżnych,
●prowadzeniu intensywnych działań marketingowych.
 
Zaufali nam podróżni
Również ilość pasażerów rośnie. Fot. PKP PR
Prawie 4,5 mln pasażerów więcej, w porównaniu z analogicznym okresem minionego roku, podróżowało pociągami PKP Przewozy Regionalne w całym kraju. Podróżnych przybyło zarówno w pociągach dalekobieżnych jak i regionalnych.