Nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich – wzrost pracy przewozowej

inforail
21.11.2013 12:29

4-procentowy wzrost pracy przewozowej, więcej pociągów na najważniejszych relacjach i godziny odjazdów lepiej dopasowane do potrzeb pasażerów. Koleje Śląskie 15 grudnia wprowadzą nowy rozkład jazdy. Jego założenia będą obowiązywały przez 12 miesięcy, jednak szczegółowe godziny odjazdów –z powodu remontów realizowanych przez PKP PLK S.A. – zmienią się w tym czasie jeszcze co najmniej 5 razy.

– Jakość naszej pracy ocenią pasażerowie, dlatego unikamy jednoznacznego wartościowania zmian wprowadzony w nowym rozkładzie –mówi Maciej Zaremba, rzecznik Kolei Śląskich.
15 grudnia 2013 r. Koleje Śląskie, podobnie jak wszyscy przewoźnicy kolejowi w kraju, wprowadzą nowy rozkład jazdy na okres grudzień 2013-grudzień 2014 r. Sama liczba przejechanych w tym czasie pociągokilometrów będzie średniorocznie większa od obecnie realizowanego rozkładu o około 4% (6 325 652,707 pockm), jednak dzięki lepszemu ich rozplanowaniu zwiększy się liczba połączeń na najbardziej popularnych relacjach.
– Z 21 do 34 wzrośnie liczba pociągów na kluczowej relacji Katowice-Gliwice. To pozwoli na większą częstotliwość kursowania w godzinach szczytów –porannego i popołudniowego. Wtedy pociągi będą jeździły co pół godziny, a niekiedy nawet co 15-20 minut –mówi Renata Rogowska, wiceprezes Kolei Śląskich. – Na odcinku między Tychami i Katowicami dodamy 5 par pociągów. To pozwoli na rozszerzenie cyklu, kiedy w szczytach pociągi jeżdżą co pół godziny –dodaje.
W sumie w nowym rozkładzie więcej połączeń pojawi na dziewięciu odcinkach. W siedmiu wypadkach tych połączeń będzie mniej, a na kolejnych siedmiu nic się nie zmieni. W wyniku robót torowych zdecydowano o zawieszeniu w tym rozkładzie ciągów w relacji Lubliniec-Gliwice i Lubliniec-Częstochowa.
Z informacji przekazanych Kolejom Śląskim przez PKP PLK S.A., czyli zarządcę infrastruktury kolejowej wynika, że w 2014 roku będzie trzeba wprowadzić –podobnie jak w bieżącym roku –6 aktualizacji rozkładu, pierwszą już 6 marca 2014 r. Zmiany powinny być jednak mniej uciążliwe.
– W tym roku każda aktualizacja rozkładu wiązała się z wielowariantowością. Dochodziło do sytuacji, że połączenia miały kilka wariantów godzin odjazdów, które zmieniały się z tygodnia na tydzień. Pasażerowie praktycznie co chwilę musieli sprawdzać, jak zmieniają się godziny odjazdu ich pociągu. W nowym rozkładzie zostanie to ustabilizowane. W przypadku każdej aktualizacji zakładamy jeden, góra dwa warianty, co znacznie ułatwi życie pasażerom –mówi Maciej Zaremba, rzecznik Kolei Śląskich.
Pełny rozkład jazdy znajdzie się w najbliższych dniach na stronie Kolei Śląskich www.kolejslaskie.com.
Porównanie liczby par pociągów na poszczególnych odcinkach w RRJ 2013 i 2014
Odcinek
rozkład 2012/2013
rozkład 2013/2014
od VI 2013
od 15 XII 2013
Częstochowa – Zawiercie
27
22
(Zawiercie) – Łazy – Sosnowiec Gł. – (Katowice)
26
25
Katowice – Zabrze – Gliwice
21
34
(Katowice) – Bytom – Gliwice
5
4 (1)
(Od 11 I 2014 r.)
Wadowice – Kęty
9
5
(Kęty) – Andrychów – Bielsko Biała Główna
7
5
(Katowice) – Goczałkowice – Zabrzeg – Skoczów – Wisła
4
5
Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice
5
5
Zebrzydowice – Cieszyn
4
4
Zwardoń – Żywiec
12
12
Żywiec – Bielsko Biała Główna
16
19
Bielsko Biała Główna – Czechowice Dziedzice
19
27
(Czechowice Dziedzice) – Pszczyna – Tychy – (Katowice)
17
23
Tychy Lodowisko – Tychy – (Katowice)
22
27
(Katowice) – (Sosnowiec) [pociągi z Tychów Lodowiska]
16
10 (14)
(Od 11 I 2014 r.)
Katowice – Tarnowskie Góry
8
9
Tarnowskie Góry – Lubliniec
9
9
Tarnowskie Góry – Herby Nowe
6
5
Katowice – Rybnik
13
14
Rybnik – Racibórz
13
14
Racibórz – Chałupki
5
5
Pszczyna – Rybnik
4
4
Rybnik – Wodzisław Śląski
4
4
Częstochowa – Lubliniec
3
0
Gliwice – Lubliniec
1
0
Suma
276
291 (292)
(od 11 I 2014 r.)