Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich

inforail
07.12.2010 09:11
21 pociągów przyspieszonych, więcej pociągów w godzinach szczytu, poprawa układu połączeń na poszczególnych liniach i większa cykliczność godzin odjazdów –to najważniejsze zmiany w nowym rozkładzie jazdy Kolei Mazowieckich, który będzie obowiązywać od 12 grudnia br.
Punktem wyjścia do nowego rozkładu jazdy były oczekiwania i preferencje pasażerów KM. Aby je poznać urząd marszałkowski zlecił Zielonemu Mazowszu przeprowadzenie badań w pociągach. Przez trzy miesiące stowarzyszenie badało potoki podróżnych na poszczególnych trasach, analizowało aktualny rozkład jazdy i przeprowadzało ankiety wśród pasażerów. Badania wykazały, które trasy są najbardziej obciążone, które pociągi cieszą się największym zainteresowaniem, a które najmniejszym. Jak się okazało z usług KM korzysta znacznie więcej pasażerów niż wynika to z wcześniejszych statystyk. Jest to bowiem aż 55 mln osób. Najwięcej pasażerów korzysta z usług KM w godzinach szczytu (6:00-9:00 i 14:30-20:00) –jest to nawet dziesięciokrotnie więcej osób niż w tzw. międzyszczycie i wieczorem. Największym powodzeniem pasażerów cieszą się pociągi przyspieszone kursujące od 2008 r.
21 pociągów przyspieszonych, więcej pociągów w godzinach szczytu, poprawa układu połączeń na poszczególnych liniach i większa cykliczność godzin odjazdów –to najważniejsze zmiany w nowym rozkładzie jazdy Kolei Mazowieckich
W nowym rozkładzie jazdy udało się:
  • wprowadzić szerszą ofertę połączeń przyspieszonych –21 pociągów na liniach do Radomia, Siedlec, Płocka, Ciechanowa z wykorzystaniem piętrowych wagonów push-pull. Dzięki temu możliwe będzie lepsze wykorzystanie piętrowych składów Bombardiera, konstrukcyjnie przystosowanych do połączeń przyspieszonych;
  • poprawić układ połączeń na poszczególnych liniach, co ułatwi pasażerom dojazd do pracy czy szkoły;
  • zwiększyć liczbę uruchamianych w ciągu doby pociągów z 701 do 792</strong>;
  • zwiększyć o 1-2 połączenia na godzinę częstotliwość kursów w godzinach szczytu (godz.6-9 oraz 14-18);
  • poprawić cykliczność kursowania pociągów;
  • zwiększyć liczbę pociągów w strefie obowiązywania wspólnego biletu.
Udało się zwiększyć liczbę połączeń praktycznie na wszystkich liniach m.in. na linii Tłuszcz –Wyszków, z obecnych 16 do 26.
W nowym rozkładzie jazdy będzie również o wiele więcej pociągów przyśpieszonych. Teraz jest ich 14, będzie 21. Między Radomiem a stolicą ma kursować m.in. pięć par pociągów przyśpieszonych, które zatrzymują się tylko w Warce, Zalesiu Górnym i Piasecznie. Czas przejazdu wyniesie 1 godzinę i 50 minut. Niestety na tej trasie nie udało się zaplanować większej liczby składów z powodu budowy łącznika kolejowego na Lotnisko Chopina.
Pociągi przyśpieszone będą obsługiwane głównie wagonami piętrowymi, a na linii siedleckiej EZT firmy Stadler. Po raz pierwszy zostanie uruchomiony poranny pociąg z Siedlec do Warszawy, który będzie kursować z prędkością do 160 km/h. ww. trasę pokona w zaledwie 56 minut.
Nowością będzie przyśpieszony pociąg zestawiony z wagonów piętrowych z Radomia do Działdowa (przez Warszawę). Niestety na linii tej nadal będzie trwał uciążliwy dla podróżnych remont.
21 pociągów przyspieszonych, więcej pociągów w godzinach szczytu, poprawa układu połączeń na poszczególnych liniach i większa cykliczność godzin odjazdów –to najważniejsze zmiany w nowym rozkładzie jazdy Kolei Mazowieckich
Zostaną również uruchomione bezpośrednie pociągi z Warszawy do Sierpca.
Linię do Otwocka Koleje Mazowieckie będą nadal obsługiwać wspólnie z Szybką Koleją Miejską w Warszawie. Z Otwocka tuż po godzinie 7.00 rano, pociągi KM i SKM mają odjeżdżać na przemian co kilka minut (7.07, 7.17, 7.25, 7.30).
Ponadto pojawią się dodatkowe pociągi przyśpieszone ze Skierniewic i z Żyrardowa, które będą dojeżdżać do Warszawy przed godziną 9.00 oraz odjeżdżać po godzinie 15:00. Niestety na linii skierniewickiej również trwa remont i rozkład będzie ulegał okresowym zmianom.
Rozkład jazdy pociągów edycji 2010/2011 będzie bardziej cykliczny niż w chwili obecnej.
Porównanie liczby połączeń KM na wejście rozkładu jazdy 2009/10 oraz 2010/11:
l.p.
Nr linii
Liczba pociągów
RJ 2009/10
RJ 2010/11
1
1
Warszawa Włochy –Skierniewice
118
134
2
2
Warszawa Rembertów –Łuków
104
130
3
3
Warszawa Włochy –Kutno
60
61
4
6
Warszawa Wileńska (Warszawa Rembertów) –Małkinia
110
150
5
7
Warszawa Wschodnia –Dęblin
88
77
6
8
Warszawa Zachodnia –Skarżysko Kamienna
83
94
7
9
Warszawa Wola (Warszawa Wschodnia) –Działdowo
50
56
8
12
Czachówek –Góra Kalwaria
10
14
9
22
Radom –Drzewica
8
8
10
26
Radom –Dęblin
22
8
11
27
Nasielsk –Sierpc
10
10
12
29
Tłuszcz –Ostrołęka
16
26
13
31
Siedlce –Siemiatycze –Czeremcha
6
6
14
33
Kutno –Płock- Sierpc
16
16
15
Razem
701
792