Nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich
inforail
07.12.2010 09:11
Nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich
21 pociągów przyspieszonych, więcej pociągów w godzinach szczytu, poprawa układu połączeń na poszczególnych liniach i większa cykliczność godzin odjazdów –to najważniejsze zmiany w nowym rozkładzie jazdy Kolei Mazowieckich, który będzie obowiązywać od 12 grudnia br.
Punktem wyjścia do nowego rozkładu jazdy były oczekiwania i preferencje pasażerów KM. Aby je poznać urząd marszałkowski zlecił Zielonemu Mazowszu przeprowadzenie badań w pociągach. Przez trzy miesiące stowarzyszenie badało potoki podróżnych na poszczególnych trasach, analizowało aktualny rozkład jazdy i przeprowadzało ankiety wśród pasażerów. Badania wykazały, które trasy są najbardziej obciążone, które pociągi cieszą się największym zainteresowaniem, a które najmniejszym. Jak się okazało z usług KM korzysta znacznie więcej pasażerów niż wynika to z wcześniejszych statystyk. Jest to bowiem aż 55 mln osób. Najwięcej pasażerów korzysta z usług KM w godzinach szczytu (6:00-9:00 i 14:30-20:00) –jest to nawet dziesięciokrotnie więcej osób niż w tzw. międzyszczycie i wieczorem. Największym powodzeniem pasażerów cieszą się pociągi przyspieszone kursujące od 2008 r.
W nowym rozkładzie jazdy udało się:
- wprowadzić szerszą ofertę połączeń przyspieszonych –21 pociągów na liniach do Radomia, Siedlec, Płocka, Ciechanowa z wykorzystaniem piętrowych wagonów push-pull. Dzięki temu możliwe będzie lepsze wykorzystanie piętrowych składów Bombardiera, konstrukcyjnie przystosowanych do połączeń przyspieszonych;
- poprawić układ połączeń na poszczególnych liniach, co ułatwi pasażerom dojazd do pracy czy szkoły;
- zwiększyć liczbę uruchamianych w ciągu doby pociągów z 701 do 792</strong>;
- zwiększyć o 1-2 połączenia na godzinę częstotliwość kursów w godzinach szczytu (godz.6-9 oraz 14-18);
- poprawić cykliczność kursowania pociągów;
- zwiększyć liczbę pociągów w strefie obowiązywania wspólnego biletu.
Udało się zwiększyć liczbę połączeń praktycznie na wszystkich liniach m.in. na linii Tłuszcz –Wyszków, z obecnych 16 do 26.
W nowym rozkładzie jazdy będzie również o wiele więcej pociągów przyśpieszonych. Teraz jest ich 14, będzie 21. Między Radomiem a stolicą ma kursować m.in. pięć par pociągów przyśpieszonych, które zatrzymują się tylko w Warce, Zalesiu Górnym i Piasecznie. Czas przejazdu wyniesie 1 godzinę i 50 minut. Niestety na tej trasie nie udało się zaplanować większej liczby składów z powodu budowy łącznika kolejowego na Lotnisko Chopina.
Pociągi przyśpieszone będą obsługiwane głównie wagonami piętrowymi, a na linii siedleckiej EZT firmy Stadler. Po raz pierwszy zostanie uruchomiony poranny pociąg z Siedlec do Warszawy, który będzie kursować z prędkością do 160 km/h. ww. trasę pokona w zaledwie 56 minut.
Nowością będzie przyśpieszony pociąg zestawiony z wagonów piętrowych z Radomia do Działdowa (przez Warszawę). Niestety na linii tej nadal będzie trwał uciążliwy dla podróżnych remont.
Zostaną również uruchomione bezpośrednie pociągi z Warszawy do Sierpca.
Linię do Otwocka Koleje Mazowieckie będą nadal obsługiwać wspólnie z Szybką Koleją Miejską w Warszawie. Z Otwocka tuż po godzinie 7.00 rano, pociągi KM i SKM mają odjeżdżać na przemian co kilka minut (7.07, 7.17, 7.25, 7.30).
Ponadto pojawią się dodatkowe pociągi przyśpieszone ze Skierniewic i z Żyrardowa, które będą dojeżdżać do Warszawy przed godziną 9.00 oraz odjeżdżać po godzinie 15:00. Niestety na linii skierniewickiej również trwa remont i rozkład będzie ulegał okresowym zmianom.
Rozkład jazdy pociągów edycji 2010/2011 będzie bardziej cykliczny niż w chwili obecnej.
Porównanie liczby połączeń KM na wejście rozkładu jazdy 2009/10 oraz 2010/11:
l.p.
|
Nr linii
|
Liczba pociągów
|
RJ 2009/10
|
RJ 2010/11
|
1
|
1
|
Warszawa Włochy –Skierniewice
|
118
|
134
|
2
|
2
|
Warszawa Rembertów –Łuków
|
104
|
130
|
3
|
3
|
Warszawa Włochy –Kutno
|
60
|
61
|
4
|
6
|
Warszawa Wileńska (Warszawa Rembertów) –Małkinia
|
110
|
150
|
5
|
7
|
Warszawa Wschodnia –Dęblin
|
88
|
77
|
6
|
8
|
Warszawa Zachodnia –Skarżysko Kamienna
|
83
|
94
|
7
|
9
|
Warszawa Wola (Warszawa Wschodnia) –Działdowo
|
50
|
56
|
8
|
12
|
Czachówek –Góra Kalwaria
|
10
|
14
|
9
|
22
|
Radom –Drzewica
|
8
|
8
|
10
|
26
|
Radom –Dęblin
|
22
|
8
|
11
|
27
|
Nasielsk –Sierpc
|
10
|
10
|
12
|
29
|
Tłuszcz –Ostrołęka
|
16
|
26
|
13
|
31
|
Siedlce –Siemiatycze –Czeremcha
|
6
|
6
|
14
|
33
|
Kutno –Płock- Sierpc
|
16
|
16
|
15
|
Razem
|
701
|
792
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024